Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Anser du FHM vara seriösa?
15% sjukvårdsbehövande
5% intensivvårdsbehövande
0.7% döda
Siffrorna utgår från ett scenario där 1% av befolkningen smittats, dvs vårdkapaciteten räcker till i scenariot.
Siffrorna är hämtade ur FHMs senaste prognos.
Rent vetenskapligt håller inte jag tillräckligt hög standard för att granska FHM
Men det finns gott om folk som kan göra det och inbördes tävlan är ju mer eller mindre medfött så allt granskas säkert och om något är fel så är det garanterat personer som kan och kommer göra karriär på att påpeka detta. Dock kan det ta tid.
När det gäller dessa procentsiffror så tror jag att man skall vara jäkligt försiktig. Dels gjorde man tester på precis alla i den lilla Italienska stad som drabbades av det första dödsfallet.
Vissa hade varit sjuka utan att ens veta om det. Vi pratar alltså helt utan symptom. Inte så många. Men det kan också hända. Det bästa är att vänta på de siffror som kommer när man ser hur många procent som har utvecklat antikroppar.
Har läst i media att det kommer komma sådana tester rätt snart, så jag tror det är klokt att vänta och se.
Sedan är det nog inte bra att ta data från andra länder rakt av heller. Annan befolkningstäthet, länder som får de senare kommer troligen ha en befolkning som tar färre risker(i snitt) Kanske andra saker som påverkar(allmän folkhälsa, rökning...). Har skrivits en del om att blodgrupp noll skulle vara "bättre". Vet dock inte om det verkligen stämmer. Men blodgrupp noll är mycket vanlig i Sverige så det vore ju bra om det vore sant!