2020-03-24, 10:21
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Jag blev tvungen att gå ut och handla på en diversebutik och ingenting verkar ha gått. Det vandrade omkring en person som såg ut att vara rejält sjuk. Han hostade hela tiden rakt ut i luften utan hänsyn till andra. Löfven är totalt sinnesslö. För att det här skall dämpas så behövs informationskampanjer på andra språk och hårda tag.

Hur agerade du? Lämnade butiken genast?
Citera
2020-03-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Upplever samma sak. Tror folk tänker att ”det här var ju inte så farligt ändå, folk dör inte som flugor på gatorna”. Plus att experter som Johan Giesecke faktiskt uppmanar folk i riskgrupper att gå ut och ”njuta av vårsolen”. I andra länder uppmanas de att stanna hemma.

Man kan väl också säga att utomhus med flera meters avstånd från andra inte direkt sprider smitta, till skillnad från en afterski med 100-tals människor inomhus på en liten yta.
Citera
Medlem
Sörmland, med sin dödlighet på 10 procent, är den perfekta stormen i Sverige.
Rökare, astmatiker, överviktiga, människor med andra allvarliga sjukdomar samt enorm överrepresentation av somalier.

"I dag blir det pizzalunch på fabriken"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGkm/annu-ett-dodsfall-i-hogsjo-man-ar-forbannad-och-frustrerad

"I dag är det inte så allvarligt om man är frisk i grund och botten".

Och som sagt.

"I dag blir det pizzalunch på fabriken".
Citera
Medlem
Okej. Ni (ett helt gäng) som inte förstår det här med att det är många unga på IVA.

Låtsas att vi lyckas skydda 100% av våra gamla. Alltså ALLA.
Då skulle alla som ligger på IVA vara unga.
Det är bra eftersom dom inte tillhör största riskgruppen och förhoppningsvis får dom plats.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Jag blev tvungen att gå ut och handla på en diversebutik och ingenting verkar ha gått in. Det vandrade omkring en person som såg ut att vara rejält sjuk. Han hostade hela tiden rakt ut i luften utan hänsyn till andra. Löfven är totalt sinnesslö. För att det här skall dämpas så behövs informationskampanjer på andra språk och hårda tag.

För eller senare borde även Sverige tvingas till liknande restriktioner som andra länder redan har tagit till.
Citera
2020-03-24, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tolkar jag det hela rätt att de misstänker att viruset cirkulerade redan före Wuhan?
Det har väl iallafall inte framkommit direkt att smittan existerar..utan ev 1- 1½ månad senare, det gick väl inte hålla tillbaka mer.(vad jag läst lite överallt och kommit fram till.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Tolkar jag det hela rätt att de misstänker att viruset cirkulerade redan före Wuhan?

Du tolkar rätt.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
DU har helt fel här.
Det är myggorna som har högerextremistiska sympatier.

Tur att vi har förmågan kvar till lite galghumor.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så, nu har vi fått mycket bra info på dödligheten:

Nu har ytterligare 2 avlidit som blev smittade på fartyget Diamond Princess, totalt 10. (Worldometers)

Dvs kvoten döda dividerat med antal konstaterat smittade är nu 10/712 = 1.4%.

Denna kvot borde ligga nära dödligheten för Covid-19, dvs hur många procent av de alla de som blir smittade (konstaterat smittade eller ej). (Obs! Kvoten kan stiga, 15 är tydligen fortfarande kritiska sjuka enligt Worldometers.)

Det intressanta med DP är att i den populationen (3000+) blev troligen absolut alla testade , till skillnad från länder där inte hela populationen testas.

Man kan ju tillägga att de som insjuknat troligen fått excellent vård i Japan (som har högklassig vård som ej varit överbelastad som t ex i Italien nu).

Vidare kan man förmoda att populationen på fartyget troligen var många äldre kryssningsresenärer, men man ska heller inte glömma bort att det antagligen var många yngre i serverings- och besättningspersonal.

Hur går det med redieriets andra smittade kryssningsbåt då?
Den hette nåt med princess den med.
Jag tror den evakuerades rätt fort men besättningen var kvar på båten???
Minns inte så mycket av artikeln...
Citera
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Anser du FHM vara seriösa?

15% sjukvårdsbehövande
5% intensivvårdsbehövande
0.7% döda

Siffrorna utgår från ett scenario där 1% av befolkningen smittats, dvs vårdkapaciteten räcker till i scenariot.

Siffrorna är hämtade ur FHMs senaste prognos.

Rent vetenskapligt håller inte jag tillräckligt hög standard för att granska FHM

Men det finns gott om folk som kan göra det och inbördes tävlan är ju mer eller mindre medfött så allt granskas säkert och om något är fel så är det garanterat personer som kan och kommer göra karriär på att påpeka detta. Dock kan det ta tid.

När det gäller dessa procentsiffror så tror jag att man skall vara jäkligt försiktig. Dels gjorde man tester på precis alla i den lilla Italienska stad som drabbades av det första dödsfallet.

Vissa hade varit sjuka utan att ens veta om det. Vi pratar alltså helt utan symptom. Inte så många. Men det kan också hända. Det bästa är att vänta på de siffror som kommer när man ser hur många procent som har utvecklat antikroppar.

Har läst i media att det kommer komma sådana tester rätt snart, så jag tror det är klokt att vänta och se.

Sedan är det nog inte bra att ta data från andra länder rakt av heller. Annan befolkningstäthet, länder som får de senare kommer troligen ha en befolkning som tar färre risker(i snitt) Kanske andra saker som påverkar(allmän folkhälsa, rökning...). Har skrivits en del om att blodgrupp noll skulle vara "bättre". Vet dock inte om det verkligen stämmer. Men blodgrupp noll är mycket vanlig i Sverige så det vore ju bra om det vore sant!
Citera
2020-03-24, 10:24
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Dödsfrekvensen är inte 2,5%. Troligen betydligt lägre eftersom de flesta får milda symptom.

Ingen tror 80% kommer smittas. Inte ens när pesten gick smittades 80%.

119,109
Cases which had an outcome:
102,524 (86%)
Recovered / Discharged

16,585 (14%)
Deaths
Citera
2020-03-24, 10:24
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Jag blev tvungen att gå ut och handla på en diversebutik och ingenting verkar ha gått in. Det vandrade omkring en person som såg ut att vara rejält sjuk. Han hostade hela tiden rakt ut i luften utan hänsyn till andra. Löfven är totalt sinnesslö. För att det här skall dämpas så behövs informationskampanjer på andra språk och hårda tag.

Vad var det för butik? Typ en ”turklivs”?

Jag besöker aldrig sådana butiker, och speciellt inte i dessa tider!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in