2020-03-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast vet vi det med säkerhet?

Skolor har enligt virologerna i Sverige varit smitthärdar. Och är inte det nu heller - enig den info vi får fram i media.

Att somalier är överrepresenterade i Corona-fallen talar inte för att de har smittats i skola/gått i skola överhuvudtaget..
Jeg leste i en avis i går at de fleste av de som døde av Corona i Sverige hadde fått smitten i forbindelse med reiser.

Citat:
(15:23 i går) 25 er døde etter å ha fått påvist koronasmitte i Sverige, den yngste 63 år gammel, den eldste 89 år. De fleste av dem tok med seg viruset hjem fra reise.
.https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#49081
Senast redigerad av POlROT 2020-03-24 kl. 09:19.
Citera
2020-03-24, 09:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
En fundering.

Man smittar andra när man insjuknar. Vissa säger strax före.
Vissa säger att det är luftburet andra att det är en droppsmitta.

Men det är inte det som är funderingen och vill inte ha svar på det heller.

Så frågan är:

Någon som vet exakt varför lik smittar? Med tanke på att i Kina brände de liken för att minska smittspridningen?

Det är väl mer intressant varför du antar att de inte skulle göra det?
Hela kroppen är ju full med virus.
Allt smittar som har vidrörts med virus.
Kroppen blir ju inte ett upptorkat skelett på en timme liksom...
Citera
2020-03-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qAdE6/far-och-dotter-tillverkar-skyddsvisir-till-sjukvarden

Instruktiv video där en 12 åring tillverkar ett visir. Sen undrar jag var man köper skumgummi och overheadfilm nu för tiden? Är det någon som använder det?

Nöden är uppfinningarnas moder.
claes olsson kanske har, diskunderlägg kanske kan fungera som skumgummi
Citera
2020-03-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Fredag: 5
Lördag: 4
Söndag: 1
Måndag: 6

Fre-lör: 9, sön-mån: 7 = minus 22%.

"Under måndagen konstaterades 12 nya dödsfall i Sverige kopplade till det nya coronaviruset. "

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/flera-nya-dodsfall-i-sverige
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Dödsfall. Bekräftade fall är inte intressant då de har brist på testkit.
Gotcha
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
En ännu viktigare del vid krishantering är ofta att säga sanningen från början. Om man ljuger, vilseleder och mörkar som de svenska makthavarna har gjort så gör man bara problemet värre när skiten ändå oundvikligen kommer träffa fläkten. Då blir paniken värre än vad den annars hade blivit och folk kommer ha noll förtroende för alla makthavare och myndigheter.

Ni har helt enkelt skitit i det blå skåpet.

Jag kommenterade ditt påstående om fältsjukhus, du påstod att man etablerar sjukhusen i smyg vilket är en lögn.

Man har från första början varit öppen med att man undersöker alla alternativ och att man har hört med Försvarsmakten vad man kan bidra med, beslut om fältsjukhus, var de ska placeras, kapacitet, drift och bemanning, allt har varit öppet och också rapporterats i media.

Du lögnar i den här frågan, håll dig till att argumentera i sak, fältsjukhus och ditt felaktiga påstående.

Svarar du med något helt irrelevant på den här posten provar jag en anmälan för trams & OT, någon jäkla ordning måste det vara i den här lekstugan.
Citera
2020-03-24, 09:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det jag hört är 30 platser på Älvsjömässan
(Istället för F16 i Ärna) och 20 platser i Göteborg. Sen vet jag inte om det finns fler fältsjukhus eller om vi bara har två?

Två låter rimligt när vi har två brigader, till Norrbotten och Skåne. Lätta Mälarbrigaden eller vad den heter får klar sig med befintliga sjukhus. Lika så Stridsgrupp Gotland, det finns ett fältsjukhus i berget i Folingbo men det kanske är hopplöst föråldrat vattenskadat och allt har rostat ihop.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Tack ska du ha!
Hittade UK gov hemsida till slut.
Essential work, kanske man kan översätta det till samhällskritiska jobb?
Vad tror du?

https://www.gov.uk/coronavirus

Det är lite otydligt. Tror varje företag får bestämma det.

Har släkt i england och får löpande information
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Precis. Så om man vill använda mask för att skydda sig själv så måste man kunna använda den.

Och också om man primärt vill skydda andra så kan det nog vara bra att tänka noga (och kanske öva) för när du rör dig i t.ex. en affär, tar varor från hyllor och kyldiskar, öppnar kylskåp, rör vid kundvagnar etc, så plockar ju dina fingrar upp alltmöjligt mikroskopiskt.

Jag har tidigare förstått rekommendationen att inte använda mask på ett teoretiskt plan. Men nu förstår jag den desto djupare: det är svårt nog att inte röra vid sitt ansikte i vanliga fall (iaf för mig), med munskydd är det x50 svårt.

Däremot tycker jag fortfarande att man bra kunde rekommendera alla som är litet snörvliga/hostiga att bära munskydd i kollektivtraffik och liknande. Kanske t.o.m. alla oberoende av snuv/host-status, med tanke på den långa inkubationstiden.

Men då behöver det ju finnas munskydd tillgängliga för allmänheten... och dit är det nog minst ett par veckor skulle jag tro.

Viruset är luftburet, så det gör ingen som helst skillnad om du rör ansiktet eller bär munskydd.
Varför tror du personal i andra länder använder hazmat?
Varför tror du vårdpersonal dör trots munskydd?
Citera
2020-03-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
de får fram siffror på att snittet över döda är på 5,7% av de som får viruset. De har kommit fram till att snittet för de som dör är 14 dagar så de räknar bakåt med ex antalet döda igår och sen delar de siffrorna med hur många smittade det var för 14 dagar sen. mycket högre än vad de hade hoppats på

Det finns ju några problem och det är att vi inte har en aning vad mörkertalet är. Vi lär alltså sannolikt få fram en ganska förvrängd data om vi bara tittar på folk som blivit bekräftade. Vi skulle, utöver denna data, behöva ganska mycket slumptestning för att få fram hur stor andel av befolkningen som faktiskt har sjukdomen.

Vänta lite tills detta sprider sig som en löpeld i Afrika. Där finns det inte sjukvård för att ta hand om ens 1% av vår kapacitet och det är först där vi kommer få se vad "the worst case"-scenario är (tror jag).
Citera
2020-03-24, 09:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ärligt av dig om du samtidigt berättar att det är åldersgruppen 70+ som drar upp snittet rejält, den grupp som står för merparten av dödsfallen, dessutom nämns ingenting om underliggande sjukdom som också är en betydande faktor.

Med statistik kan man bevisa nästan vad som helst som passar agendan.

Du menar att när jag länkar till en video där all information finns som folk kan göra vad de vill med så är jag oärlig? Jag pekade inte ut någon alls.
Citera
2020-03-24, 09:14
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är lite otydligt. Tror varje företag får bestämma det.

Har släkt i england och får löpande information

Coolt!
Uppdatera gärna hur det går för dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in