2020-03-24, 09:30
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Totalutegångförbud på Järvafältet skulle vara lösningen på en massa andra problem också..
Åh herregud! För att klara av det måste man kalla in soldater för att mota bort dom - som måste vara beredda på att skjuta skarpt!
Citera
2020-03-24, 09:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vilket inte stämmer.
Jag är lärare i förorten i Sthlm och föräldrarna här är lika oroliga och försiktiga med sina barn som övriga delar av Sverige.

Hur vet du det? Har du varit i "övriga" Sverige? (Åre räknas inte)
Citera
2020-03-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Nu pratade jag snarare om Italien/Kina. Jag vet inte om dessa utfört slumptester men jag känner mig tveksam(?).

Det vet jag inte heller. Vad jag vet så är det några länder som har infört Covid-19 i influensasentinelsystemet. Nederländerna var en av de första.

https://flutrackers.com/forum/forum/-2019-ncov-new-coronavirus/netherlands-covid-19/831951-netherlands-reports-cases-of-coronavirus-covid-19-4-749-cases-213-deaths/page3
Citera
2020-03-24, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej, det gör det inte.
WHO gick ut och informerade om att det är luftburet.
Det låg åtminstone tio studier ute från hela världen som visade samma sak.

Helt plötsligt tar WHO tillbaka sitt uttalnade och samtliga studier censurerades bort från nätet.
Jag vet inte vad som hände där, men jag antar att det var för mycket information till allmänheten.
Jävligt skumt var det.
Kanske panik utbröt. Det är min gissning. Det ska ju hindras till varje pris.

Nu har ju WHO sagt att skydd för luftburen smitta ska ges till personal i vården iallafall. Men fortfarande inget erkännande att det är luftburet.

Inget konstigt. Troligen olika forskarlag som utgått från samma källa. Sedan visar det sig att källan har felaktig information. Då drar man tillbaka dessa rapporter snabbt. Det är så det går till i en sund vetenskapsvärld.
Citera
2020-03-24, 09:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Fredag: 5
Lördag: 4
Söndag: 1
Måndag: 6

Fre-lör: 9, sön-mån: 7 = minus 22%.

Är alla fyra siffrorna från worldometers?

Jag tror att vad som har hänt där är att de fått med två avlidna från Sörmland efter kl. 14 men att de sex från Stockholm har hamnat på dagens siffror. Det skulle förklara hur de kan ha samma totala antal som SVT, men att SVT inte har några nya fall.
Citera
2020-03-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonsPappa
Det verkar dröja innan Covid-19 i Italien kommer upp på någon rekordnivå jämfört med en vanlig influensa.
Under de 4 åren mellan 2013 och 2017 har 68000 dött i influensa.
Säsongen 2016/2017 dog 24000. 6000 har hittills dött i Covid-19. Om nu någon skulle vara intresserad av proportioner.
Källa: International Journal of Infectious Diseases.
Nu är du tråkig, vem vill ha proportioner?
Men skillnaden är väl att dessa dör under en längre period och att man normalt kanske inte kostar på en redan sjuk 80-åring intensivvård om de visar sig ha influensa.
Citera
2020-03-24, 09:35
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är alla fyra siffrorna från worldometers?

Jag tror att vad som har hänt där är att de fått med två avlidna från Sörmland efter kl. 14 men att de sex från Stockholm har hamnat på dagens siffror. Det skulle förklara hur de kan ha samma totala antal som SVT, men att SVT inte har några nya fall.

det var väl 10 döda igår
Citera
2020-03-24, 09:35
Medlem
Jäklar. Själv sitter jag strand satt i norra Pakistan. All flyg är inställd tills 4:e april.
Har anmält mig till svenska listan via appen "UD resklar".
Vad är det värsta som kan hända? Kommer svenska regieringen att hjälpa ta hem sina medborgare.
Citera
2020-03-24, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Stämmer verkligen det där? Dödssiffran igår var 33. Dan innan var väl 21-22.
Tydligen finns det flera sidor vars statistik inte är identisk. Kanske har det att göra med var man sätter gränsen mellan ett dygn och nästa?

Vilken källa rekommenderas?
Citera
2020-03-24, 09:37
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Verkar som om Stockholm är det stora problemet just nu, Fiskmåsarna lyder under egna lagar. Bilder därifrån visar fulla bussar och mycket folk på stan utan andningsskydd(som ju tyvärr inte finns att köpa i Sverige). Dessutom åker de till sina sommarhus och till Åre och smittar alla de får syn på.

Bor själv i Stockholm och kan bara hålla med dig. Är rädd för att det kommer gå riktigt åt helvete veckorna efter påsklovet när smittan har spridits vidare runtom i landet. Därför är en omedelbar karantän det enda raka för huvudstaden.

P.S. Alla i Stockholm är självklart inte korkade, men många.
Citera
2020-03-24, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Alltså ärligt talat -alla som åkt runt i Europa vet att där finns knappt nån skog kvar,

träden står i Sverige, Finland och Ryssland och österut-hållet till ...

... så man behöver inte vara Einstein för att räkna ut att de maskerna som produceras nu nere i Europa görs av svenska träd dvs antingen vår pappersmassa eller vårt färdiga papper -eller hur?

Inte kan det väl vara så det fungerar att vi exporterar pappret och själva står utan masker !!?

Och om det fungerar så -kan det va rätt sätt att göra det på? Detta måste ju nån ta tag i -och det fort!

Om vi istället ställer om till inhemsk produktion av masker -så kan vi skydda både vår vårdpersonal och vår befolkning utan problem.

Gör masker istället för toalettpapper! säger jag -jag kan torka mig med trasor jag sen tvättar -och det tror jag fler klarar av.
VAR TVÄTTAR DU DINA TRASOR ?
I ett hyreshus tvättstuga eller din privata tvättmaskin ?
Bakterien dör först vid 90-100 grades temperatur ,hoppas du tänkt på det ?
Citera
2020-03-24, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
VAR TVÄTTAR DU DINA TRASOR ?
I ett hyreshus tvättstuga eller din privata tvättmaskin ?
Bakterien dör först vid 90-100 grades temperatur ,hoppas du tänkt på det ?

Vilken bakterie?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in