2020-03-24, 09:15
Avslutad
Hur är det med liken är de smittspridande och måste kremeras av detta skäl snabbt ,eller behandlas dom som vanliga dödsfall? Hur länge kan ett lik sprida smittan .en del muslimer framför allt vill väl ha jordbegravning för sina döda släktingar ,nån som vet behandlas liken av covid19 sjuka smittade på särskild sätt ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Har jag sagt i 10 år. De enda man kan lita på är de opålitliga djävlarna på Flashback!!

Men massmedia i övriga Europa litar ni ju på?
Är ju andra tongångar i media i andra länder.
Så givetvis litar ni på media. Så länge de ger er ”rätt” information.
Jag är jag ingen fantast av media oavsett land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I skolorna blir givetvis eleverna smittade även om de kan klara sig utan större problem. De kommer dit från olika ställen. När de slutar sprids de ut i samhället och det lilla viruset med dem. Det här viruset är på det sättet inte annorlunda än många andra sjukdomar. Förkylning m.m. Sådant sprids ju ofta ut från skolor.

Men problemet med ungarna är ju att de slutar inte att träffas bara för att skolorna stängs. Ungdomarna i våra förorter går inte i skola. Men de träffas i stora mängder varje dag.

Och förortsföräldrar håller inte sina barn i isolering. Oavsett ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Viruset är luftburet, så det gör ingen som helst skillnad om du rör ansiktet eller bär munskydd.
Varför tror du personal i andra länder använder hazmat?
Varför tror du vårdpersonal dör trots munskydd?
Ja men det framkommer inte mycket här i Svea Rike att det skulle vara luftburet
Citera
2020-03-24, 09:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det finns ju några problem och det är att vi inte har en aning vad mörkertalet är. Vi lär alltså sannolikt få fram en ganska förvrängd data om vi bara tittar på folk som blivit bekräftade. Vi skulle, utöver denna data, behöva ganska mycket slumptestning för att få fram hur stor andel av befolkningen som faktiskt har sjukdomen.

Vänta lite tills detta sprider sig som en löpeld i Afrika. Där finns det inte sjukvård för att ta hand om ens 1% av vår kapacitet och det är först där vi kommer få se vad "the worst case"-scenario är (tror jag).

Absolut. Men det är liksom inte hitte på utan det är säkra verifierade källor som kommer med uppdateringar. Man kan inte vara helt säkert på något just nu men man ska nog lyssna på experter
Citera
2020-03-24, 09:17
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det är väl mer intressant varför du antar att de inte skulle göra det?
Hela kroppen är ju full med virus.
Allt smittar som har vidrörts med virus.
Kroppen blir ju inte ett upptorkat skelett på en timme liksom...
Hur läste du nu? Jag antog inte att det inte skulle göra det. Jag tror med största säkerhet att det är faktum. Det jag inte vet är exakt hur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Måndag = 12. Sluta sprid fel statistik.
Jag förlitar mig helt till statistiken på https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Möjligen har de amerikansk tidräkning, men du kan själv se statistiken dag för dag.
Citera
Medlem
Varför inte bara sätta Järvafältet i karantän och gå in och spruta och göra rent som de gör i Kina?
Citera
2020-03-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men problemet med ungarna är ju att de slutar inte att träffas bara för att skolorna stängs. Ungdomarna i våra förorter går inte i skola. Men de träffas i stora mängder varje dag.

Och förortsföräldrar håller inte sina barn i isolering. Oavsett ålder.

Vilket inte stämmer.
Jag är lärare i förorten i Sthlm och föräldrarna här är lika oroliga och försiktiga med sina barn som övriga delar av Sverige.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ärligt av dig om du samtidigt berättar att det är åldersgruppen 70+ som drar upp snittet rejält, den grupp som står för merparten av dödsfallen, dessutom nämns ingenting om underliggande sjukdom som också är en betydande faktor.

Med statistik kan man bevisa nästan vad som helst som passar agendan.

Det är sådana som dig som gör att spridningen förvärras. Att man tonar ner saker betyder inte att man hjälper någon utan då åker de till sälen och går på after ski.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Absolut. Men det är liksom inte hitte på utan det är säkra verifierade källor som kommer med uppdateringar. Man kan inte vara helt säkert på något just nu men man ska nog lyssna på experter

Absolut, jag har däremot läst ganska mycket statistik och matematik. 95%CI är (enligt mitt tycke) ganska uppblåst. I övrigt håller jag med. Varför chansa när vi inte ens forskat fram information om viruset i mer än några månader? Låter dumt enligt mig.

Något som jag stör mig lite på med Italiens siffror är att alla säger "Titta, ålder är en viktig faktor. Nästan inga yngre dör." när det också är en förvrängd siffra. Jag säger inte att ålder är irrelevant, det är högst relevant, men om jag aktivt väljer att låta äldre dö och yngre överleva så kommer ju också siffrorna reflektera detta.
Senast redigerad av Woozah 2020-03-24 kl. 09:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg leste i en avis i går at de fleste av de som døde av Corona i Sverige hadde fått smitten i forbindelse med utenlandsreiser.

De har varit och åkt skidor i norra-Italien och i Tyrolen.

De har besökt släktingar i Iran.

Och några har varit i Wuhan som är ett universitetsstad med vilken Sverige har ett samarbete med.

Enligt en teori här i tråden umgås italienare med somalier (som är en tidigare koloni till Italien så vissa av dem pratar italienska).

Sen finns det en massa kineser i Milano inom modeindustrin. "Made in Italy" = made by kineserna i Milano..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in