2020-03-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I smyg?

Det rapporteras om fältsjukhusen i media och på PK, så vad menar du?

En viktig del i krishantering är att inte skapa panik, det är kontraproduktivt att skapa panik.

En ännu viktigare del vid krishantering är ofta att säga sanningen från början. Om man ljuger, vilseleder och mörkar som de svenska makthavarna har gjort så gör man bara problemet värre när skiten ändå oundvikligen kommer träffa fläkten. Då blir paniken värre än vad den annars hade blivit och folk kommer ha noll förtroende för alla makthavare och myndigheter.

Ni har helt enkelt skitit i det blå skåpet.
Citera
2020-03-24, 08:55
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo, men i det aktuella fallet var det bara två patienter. Det var detta som fick mig att tro det var prominenta personer.

Vem vet. Annars var det kanske enbart 2 pers som man hade plats för.
Citera
2020-03-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Det finns andra sätt också. En stilla promenad under blommande körsbärsträd.
https://s.hdnux.com/photos/01/11/20/06/19202472/3/920x920.jpg

Tja, ska man vara någorlunda skyddad så är det sån utstyrsel som gäller.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tvivlar jag på, och dagen har ju bara börjat..kan komma fler kanske 5-7 st till under dagen.
Så det verkar som om coronan börjar få fäste ute i befolkningen.

Om 2-8 veckor ser vi om de som hittills smittars kommer överleva eller dö.

Är ex. 10% nu smittade så lär dödstalet öka ordentligt inom 8 veckors tid, kanske då 100 om dagen i döds tal.
100 om dagen om 8 veckor? Har du sett utvecklingen i Italen, Spanien eller USA? Jag har gissat att det kommer att dö ett MS Estonia om dagen den 18e april (och hoppas jag har fel).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Ja det vågar du. Större risk o bli överkörd på vägen dit. Alla kan leva normalt så länge du inte har massa sjukdomar sen innan eller 65 + så kör på

Nej. Detta virus svamlar i luften. Det skadar lungor och reproduktionsorgan hos unga friska. Tror du att Kina stängde ner och isolerade 58 miljoner människor i många veckor bara för att skydda de gamla??
Citera
2020-03-24, 08:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De flyttar om personal på sjukhusen till intensivvården när de stänger ner andra verksamheter. Några går direkt andra får väl en kortare introduktion. Kan tänka mig att de mixar erfarna med nybörjare på fältsjukhusen och de ordinarie platserna.

St Göran har 16 coronapatienter på intensiven så många platser har de aldrig haft förut. Dom utökar inom sina tillgängliga lokaler sedan blir det ut i fält.

Det blev tyst om fältsjukhuset på F16 när de började bygga upp på Stockholmsmässan. Men det finns kanske flera fältsjukhus oklart hur många de kan hålla igång.
Säkert är det så. Jag pratar om hur det såg ut under min militärtjänst för 30 år sedan... Vad jag minns så var läkare, sjuksköterskor, labratoriepersonal etc krigsplacerade från ordinarie vården och resten av personalen var värnpliktiga sjukvårdare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår ikke dette med å skjule ting for å unngå at befolkningen skal få panikk. Åpenhet er det beste. Jeg tror at når ting blir skjult så vil befolkningen spekulere og bli mer utrygge og kanskje få mer panikk, enn hvis det hadde vært åpenhet om alt i denne saken.

Vanligt i Sverige.

Citat:
Jeg vet ikke hvordan det er på bussene i Sverige. I Norge kan man gå ut og inn gjennom bakdøren i bussen, og man kan gå helt frem til sperrebåndet.

Man har stängt på vissa ställen så att man bara kan gå in där bak.
Fast det lär inte hjälpa mycket.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1npnGG/kaos-i-busstrafiken--igen

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/facket-om-sl-kaoset-nagon-som-har-tankt-fel/

U-landet Sverige. Detta virus blir nog vår undergång.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår ikke dette med å skjule ting for å unngå at befolkningen skal få panikk. Åpenhet er det beste. Jeg tror at når ting blir skjult så vil befolkningen spekulere og bli mer utrygge og kanskje få mer panikk, enn hvis det hadde vært åpenhet om alt i denne saken.

Jeg vet ikke hvordan det er på bussene i Sverige. I Norge kan man gå ut og inn gjennom bakdøren i bussen, og man kan gå helt frem til sperrebåndet.

Ja, men inte i Sverige. Finns så mycket som inte får sägas, som mörkläggs i det här landet, redan innan corona. Samtidigt som regimen är väldigt "öppna" med medborgarnas data, personnummer, brottsregister m.m.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Godmorgon !

Jag hade flera uppgifter igår kväll när jag gick och la mig..
37, 36 och 35 döda i Sverige. Worldometern säger 33, men de har släpat på sista tiden. Har du en korrekt siffra på antal döda i Sverige?

Sedan undrar jag om du har en uppgift på om folk i Storbritannien får åka till jobbet eller ej?

Du brukar ju ha sifferkoll...

Vissa får åka till jobbet men det beror på om du har någon sjuk eller inte i familjen. Man får åka om det är absolut nödvändigt. Inga besök till vänner eller familj, bara två stycken om man går ut och polisen kan ge dig böter om det är större grupper. Bara livsnödvändiga affärer öppna, mataffärer bensinstationer och liknande.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Intressant den senaste videon av dr john campbell https://www.youtube.com/watch?v=-60EvBSLulo

de får fram siffror på att snittet över döda är på 5,7% av de som får viruset. De har kommit fram till att snittet för de som dör är 14 dagar så de räknar bakåt med ex antalet döda igår och sen delar de siffrorna med hur många smittade det var för 14 dagar sen. mycket högre än vad de hade hoppats på

SVERIGE ökade igår inte minskade
Citera
2020-03-24, 08:59
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har själv erfarenhet av dessa fältsjukhus från min militärtjänst. Har för mig att de kallades "etappsjukhus". Otroligt med utrustning, uppblåsbara sjuksalar, labratoirier, operationsfaciliteter etc. Men en hake hade väl varit att de bemannades med krigsplacerad sjukvårdspersonal från ordinarie sjukvården. Det blir ju inte direkt bättre om man tar folk från sjukhusen och sätter dem i ett fältsjukhus?
Det stämmer, till vardags arbetade de i den vanliga vården.

Problemet är att man avvecklade förnämlig och mobil utrustning, sådant återskapas inte i en handvändning. Senast nu bad Uppsala om ett fältsjukhus då det initiala förflyttades hit till Stockholm istället.
Citera
2020-03-24, 08:59
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
SVERIGE ökade igår inte minskade

Va? Svarade du på fel person nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto