2020-03-24, 08:50
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Prominenta politiker kanske?

Förekommer ett visst gränsöverskridande samarbete när det gäller sjukvård. Platserna är liksom slut.
Och det var flera länder som var involverade.
Kan vara vanliga svenne likaväl som någon höjdare.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vågar man gå till frisören utan risk? Det är en seriös klippstuga med duktiga svenska tjejer och rent och snyggt. Inget invandrarghetto och alltid kvitto. Eller ska man sluta med hippiefrilla?

Vill inte bli smittad.

Kan väl inte vara absolut nödvändigt att klippa sig just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av selust
Tror som andra att USA kommer få det riktigt tufft. Kommer märkas vilket jävla u-land det är egentligen.

Ja. Vissa grupper har otroligt låga löner i förhållande till prisläget, ingen sjukförsäkring, lätt att få sparken, dyr sjukvård m.m.
Sprider det sig mycket där så kan det bli illa.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
+6 nya döda idag den 24:e eller har worldometers fått någon bugg?

Tvivlar jag på, och dagen har ju bara börjat..kan komma fler kanske 5-7 st till under dagen.
Så det verkar som om coronan börjar få fäste ute i befolkningen.

Om 2-8 veckor ser vi om de som hittills smittars kommer överleva eller dö.

Är ex. 10% nu smittade så lär dödstalet öka ordentligt inom 8 veckors tid, kanske då 100 om dagen i döds tal.
Citera
2020-03-24, 08:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Skit i det. Ifall du är äldre eller riskgrupp... för din egen skull. Ifall du är yngre för allas vår skull.

Försök stötta dem ekonomiskt. Köpa värdecheck online? Eller motsvarande...

Godmorgon !

Jag hade flera uppgifter igår kväll när jag gick och la mig..
37, 36 och 35 döda i Sverige. Worldometern säger 33, men de har släpat på sista tiden. Har du en korrekt siffra på antal döda i Sverige?

Sedan undrar jag om du har en uppgift på om folk i Storbritannien får åka till jobbet eller ej?

Du brukar ju ha sifferkoll...
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag tror det är fel. Worldometers påstår 6 nya döda idag (totalen står kvar på gårdagens 33 döda.) Och ingen källa anges.

Worldometers har haft fel förut. Men de justerar nog snart.

Problemen dyker nog upp när folk uppdaterar siffrorna flera gånger varje dag. Visst blir det kanske mer "spännande", men också missvisande för statistik och annat, ifall det blir så att man ena dagen använder siffror från klockan 14, och andra dagen lägger till fram till midnatt.

Som vi såg med de avlidna från Östergötland - tror jag det var - blir det också lätt så att vissa avlidna kanske räknas två gånger.

Det enklaste är nog att bara lyssna på vad de säger klockan 14, om de nu nämner siffror då, eller skickar ut info samtidigt.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har själv erfarenhet av dessa fältsjukhus från min militärtjänst. Har för mig att de kallades "etappsjukhus". Otroligt med utrustning, uppblåsbara sjuksalar, labratoirier, operationsfaciliteter etc. Men en hake hade väl varit att de bemannades med krigsplacerad sjukvårdspersonal från ordinarie sjukvården. Det blir ju inte direkt bättre om man tar folk från sjukhusen och sätter dem i ett fältsjukhus?

De flyttar om personal på sjukhusen till intensivvården när de stänger ner andra verksamheter. Några går direkt andra får väl en kortare introduktion. Kan tänka mig att de mixar erfarna med nybörjare på fältsjukhusen och de ordinarie platserna.

St Göran har 16 coronapatienter på intensiven så många platser har de aldrig haft förut. Dom utökar inom sina tillgängliga lokaler sedan blir det ut i fält.

Det blev tyst om fältsjukhuset på F16 när de började bygga upp på Stockholmsmässan. Men det finns kanske flera fältsjukhus oklart hur många de kan hålla igång.
Citera
2020-03-24, 08:53
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Köp riktig halv- eller helmask av gummi. Det ger bättre skydd och är i min erfarenhet bekvämare att bära och arbeta i längre stunder.

Det finns andra sätt också. En stilla promenad under blommande körsbärsträd.
https://s.hdnux.com/photos/01/11/20/06/19202472/3/920x920.jpg
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Förekommer ett visst gränsöverskridande samarbete när det gäller sjukvård. Platserna är liksom slut.
Och det var flera länder som var involverade.
Kan vara vanliga svenne likaväl som någon höjdare.
Jo, men i det aktuella fallet var det bara två patienter. Det var detta som fick mig att tro det var prominenta personer.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg forstår ikke dette med å skjule ting for å unngå at befolkningen skal få panikk. Åpenhet er det beste. Jeg tror at når ting blir skjult så vil befolkningen spekulere og bli mer utrygge og kanskje få mer panikk, enn hvis det hadde vært åpenhet om alt i denne saken.

Jeg vet ikke hvordan det er på bussene i Sverige. I Norge kan man gå ut og inn gjennom bakdøren i bussen, og man kan gå helt frem til sperrebåndet.
Det beror på att våran regering är så djävla dum att man inte förstår att vi har tillgång till andra länder media...och därmed faller argumentet.
Men vi svenskar är vana. Vi har ju varit tvungna att läsa Norsk och Dansk aviser för att få veta hur det ser ut i våra förorter.
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tvivlar jag på, och dagen har ju bara börjat..kan komma fler kanske 5-7 st till under dagen.
Så det verkar som om coronan börjar få fäste ute i befolkningen.

Om 2-8 veckor ser vi om de som hittills smittars kommer överleva eller dö.

Är ex. 10% nu smittade så lär dödstalet öka ordentligt inom 8 veckors tid, kanske då 100 om dagen i döds tal.

Och du kommer fram till dina siffror hur då?
Citera
2020-03-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Borde vara olagligt.
Skolor är det första som ska stängas i en sådan här situation. De är enorma smittspridare. Det vet alla som har varit i kontakt med dem.

Fast vet vi det med säkerhet?

Skolor har enligt virologerna i Sverige varit smitthärdar. Och är inte det nu heller - enig den info vi får fram i media.

Att somalier är överrepresenterade i Corona-fallen talar inte för att de har smittats i skola/gått i skola överhuvudtaget..
Citera
2020-03-24, 08:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det står även på Somaliska i Somaliska tidningar. Det känner såklart till om Corona. De läser på nätet och hänger på Facebook som alla på jorden

Knappast äldre somalier som förmodligen tas om hand av de yngre enligt tradition.
Troligt är då att man har gjort en felaktig riskbedömning precis som man gjorde i Afrika under Ebola, vid begravning skulle alla kyssa liket. Efter ett tag fattar man såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in