Citat:
Fall av covid-19 i Sverige 23 Mars 2020 (kl. 14.00)
Totalt har 2 016 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (20 fall per 100 000 invånare), 54 % av de rapporterade fallen är män. Fallen finns i alla åldrar (medelålder 52). Hälften av det totala antalet fall hittills har smittats utomlands men bland fallen som anmälts den senaste veckan har majoriteten smittats i Sverige (tabell 2).
En del av fallen som smittats i Sverige har smittats av personer i sin omgivning som insjuknat efter utlandsresa. Nationellt har 25 av fallen rapporterats avlidna.
Totalt har 80 intensivvårdade patienter med laboratoriebekräftad covid-19 rapporterats via svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Medianåldern är 64 år (26-84 år).
Totalt har 2 016 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (20 fall per 100 000 invånare), 54 % av de rapporterade fallen är män. Fallen finns i alla åldrar (medelålder 52). Hälften av det totala antalet fall hittills har smittats utomlands men bland fallen som anmälts den senaste veckan har majoriteten smittats i Sverige (tabell 2).
En del av fallen som smittats i Sverige har smittats av personer i sin omgivning som insjuknat efter utlandsresa. Nationellt har 25 av fallen rapporterats avlidna.
Totalt har 80 intensivvårdade patienter med laboratoriebekräftad covid-19 rapporterats via svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Medianåldern är 64 år (26-84 år).
Tänk att man alltid ska få rätt - men ingen lyssnar..
https://www.expressen.se/nyheter/efter-kaoset-trangt-pa-sl-buss-pa-nytt/
•*Vaccin mot pneumokocker kan skydda mot en viss lunginflammation som i vissa fall drabbar covidpatienter, säger Birgitta Evengård, seniorprofessor i infektionssjukdomar*till DN.
Efter att jag själv insjuknade i lunginflammation för x-antal år sedan och var sjuk i 3 månader har jag tagit alla vaccinerar man kan få mot just pneumokocker. Skitsamma om skyddet bara är x-antal % istället för 100%. Alla procentsatser som kan skydda mig mot den fruktansvärda upplevelser mottas med öppna armar.
Nu försökte jag övertala även barnen att vaccinera sig mot pneumokocker. Ett av dem gick till Vaccindirekt - men blev inte vaccinerat. Detta pga att hen är så ung och frisk. Ingen risk enligt Vaccindirekt. Men men..
OM hen nu skulle behöva en respirator - och överleva - då skulle hen ju ta den platsen från någon ÄLDRE. Och eftersom respiratorer är en bristvara borde man inte göra allt i vår makt att minimera antalet människor som behöver hjälp med andningen?
Jag kommer inte ihåg hur mycket en sådan vaccin kostar (tror det var två sprutor totalt) men jag rekommenderar ALLA att ta sprutorna. För vad vore nackdelen?