2020-03-24, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man ser på TV aktuella bilder folk i Asien Australien -de har munskydd och masker. Trump sa igår att de producerar masker som fan i USA.

Förhelvete! Var är maskerna till svenska vården -och även till oss -svenska folket!?

vi som följt tråden Sedan start köpte FFP2 Eller FFP3 redan i januari

Ni som följt vanlig massmedia har inte köpt någonting alls

För vanlig massmedia ansåg ju att det var ryktesspridning på nätet om viruset och att maskerna inte hjälper

Vad lär ni er av detta?? Lita ej på massmedia de har hela Tiden en Agenda tyvär!!!
Citera
2020-03-24, 08:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Fall av covid-19 i Sverige 23 Mars 2020 (kl. 14.00)

Totalt har 2 016 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (20 fall per 100 000 invånare), 54 % av de rapporterade fallen är män. Fallen finns i alla åldrar (medelålder 52). Hälften av det totala antalet fall hittills har smittats utomlands men bland fallen som anmälts den senaste veckan har majoriteten smittats i Sverige (tabell 2).
En del av fallen som smittats i Sverige har smittats av personer i sin omgivning som insjuknat efter utlandsresa. Nationellt har 25 av fallen rapporterats avlidna.

Totalt har 80 intensivvårdade patienter med laboratoriebekräftad covid-19 rapporterats via svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Medianåldern är 64 år (26-84 år).

Datan kom in runt 21-22 tiden. Ska man behöva ha källa på varenda jävla grej här på FB? Du har fel.
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nära att vi säger boom nu då... 12 på ett dygn är en tredjedel av döda hittills.
Det eskalerar.
Citera
Medlem
angestmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
" Smittan är bara farlig om man är 500 st i bussen "

" Ingen i Sverige som är under 70 år riskerar ett enda dugg "

/

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag var just och tog blodprov, på "Kirran" i Helsingfors (mkt litet provtagningsställe). Väldigt få människor i rörelse kring 7 på morgonen. Helt tomt i labbets väntrum (också ingång till ÖNH poliklinik och litet annat).
I väntrummet var det lappar på 2/3 stolar om att hålla avstånd, "sitt inte här!".
Det fanns också en flaska handsprit, och en låda med enklaste möjliga munskydd och en uppmaning att ta på sig ett.

Så jag gjorde det.
Labbsköterskan hade också munskydd (av litet bekvämare sort såg det ut som). De har det ganska lugnt (naturligt, litet labb, och sjukhuset i sig är central för njurtransplantationer och annan kirurgi, inte medicin eller andra infektioner).
Åderlåtningen gick smidigt som alltid.

Sedan tänkte jag att eftersom jag ändå nu har ett munskydd så går jag och handlar - var ju redan halvvägs till min närmaste litet större butik. Väldigt tomt där också (ca kl 7:30), någon enstaka äldre kund. Ingen med mask eller munskydd.

Tyckte inte jag fick några konstiga blickar - MEN:

Munskydd ÄR jävla obekvämt. När man bär glasögon, och inte är van, vill synfältet inte hållas så stabilt som vanligt, pga att glasögonen rör på sig. Det blir också fuktigt och hett innanför.
Att inte röra vid munskyddet för att rätta till det är närapå omöjligt (igen, något som antagligen blir bättre med vana, när man väl lärt sig hur man optimalt placerar det).

Så jag har nu stor förståelse för varför det avråds från munskydd och masker för att skydda sig själv.

Däremot tror jag att också den mest klantiga och peta-i-ansiktet-hela-tiden människa skyddar omvärlden en smula genom att bära munskydd. Hostningarna bär helt enkelt inte så långt.

Skall jag åka buss el. dyl. och har hosta (vilket jag fn. har) blir det absolut munskydd igen.

Men att promenera litet raskare är inte roligt, ens med dessa lätta skydd som dessutom är öppna på sidorna: det blir jäkligt fuktigt och varmt väldigt fort (när jag kom hem var området kring min näsa i princip vått), och det känns inte alls trevligt.

Jag har länge misstänkt att enkla ffp2 masker (utan ventil) nog inte skulle vara något för mig - och nu är jag helt säker. Skall jag använda sånt skall det vara kortvarigt och i yttersta nödfall - inte för något där jag har en 80%+ chans att överleva.

Men som sagt, munskydd i epidemi-tider i stängda utrymmen med mycket människor - helt möjligt, och det gör jag gärna. För att skydda andra från mina hostningar.

Så var det inte på mitt stora sjukhuslabb. Inga munskydd ens på personalen, inte ens på sjuksköterskan som tog prov i armen. Inte en enda med munskydd, vare sig personal eller besökare.

Nu blir det några nervösa veckor.
Citera
2020-03-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Nyhetspodden.

Varför känner sig svenskarna tryggare i coronatider?

http://areena.yle.fi/1-50479432

För att svenskar i allmänhet är helt slut i huvudet? Svenne fårskalles mongoloiditet upphör aldrig att förvåna. Det är helt enkelt omöjligt att överskatta hur efterbliven och fårflocksmässig svensken är. I en intellektuell tävling mellan en svensk och en potatis så skulle potatisen vinna.

Det är kört. Bara fly och rädde sig den som kan.
Citera
2020-03-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
lite inaktuell just nu men visar antalet döda per dag iaf (bläddra långt ner)
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

34 % återhämtade, 66% döda är ju siffror som gör en lite fundersam dock.
6 av dem var svensksomalier som inte tagit till sig information.

Men ändå. Då fick vi det bevisat. Svensk sjukvård är mest eftersatt i hela världen.

Medan Tyskland når fantastiska resultat. Halverat antal dödsfall gentemot Italien.
Citera
2020-03-24, 08:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Förmodar man kan säga samma om Sverige... Dock kanske 10000 fler döda pga mindre folkmängd

https://www.businessinsider.com/nordic?r=US&IR=T

The UK's slow response to the coronavirus could cause up to 70,000 excess deaths according to a new study
Citera
2020-03-24, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Har du inte förstått Lofvens ord att vi kommer att tala om ett sverige före corona...och ett efter. Festen e slut. Sverige kommer aldrig mer att bli sig likt och hela världen kommer att bli fattigare. Det är 1929.
Hur vi fördelar pengar i framtiden får vi diskutera sedan.

Ja fast frågan kvarstår. Hur gör man med bistånd när vi har kris i landet? (Oavsett årtal).
Citera
2020-03-24, 08:21
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Regimen vill inte sprida panik, därför. Först var det bara äldre med svåra bakomliggande sjukdomar. Sen visade sig de där "bakomliggande" kunna vara högt blodtryck. Nu vill man invagga folk i falsk säkerhet genom att antyda att det är jättemånga somalier som drabbats. Troligen inte, bara ett gäng i samma familj troligen.

Ja det är högst troligt, och genom detta agerandet så skapar man osäkerhet och på sikt risk för panik.
Sverige har inte beredskap för detta som vi tidigare haft.

Den har skrotats och sålts ut.

Att de beter sig såhär är för att det inte finns någonting att ta till i form av beredskap och materiel.

Sedan så kommer en mängd luddiga besked som är motsägelsefulla vilket tyder på just det du säger men även ett dåligt ledarskap.

Det är som om man vill sprida smittan med flit och sedan när det krisar ta till åtgärder.
Man är redo att offra många människor för att få vara dom som tillslut är med och fixar biffen.

Trotts mina spekulationer och modeller i tråden i sig så sticker verkligen Sverige ut i detta läget.
Det är svårt att förstå agerandet när fler och fler överger Flockimmunitetstanken.

För många riskerar att bli sjuka och dö.

Att så många länder stänger ned nu är ju inga lättvindiga beslut.
Att tex England nu stänger ner gör dom ju för att det finns något att vinna trots att ekonomin stannar av.

-Antingen så vet Sverige någonting som andra inte vet.
-Och/Eller så finns en annan agenda hur man ska använda sig av detta.
-Eller så satsar man på Flockimmunitet för man inser att man inte har någonting i form av materiel eller organisation.
-Man släpper lite grejer hela tiden, mjukar upp folket.
-Detta kan även användas för att utöva makt. Nu kommer man få befogenheter som tidigare varit otänkbara och folk kommer att efterlysa detta.

Helt ärligt, jag vet inte, jag tycker allting börjar lukt skit.
Citera
2020-03-24, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Yes, vi fortsätter dela information.

Sverige gör ju ännu mindre än Norge hittills.
Jeg håper at Sverige og Norge setter i gang flere tiltak snart for å beskytte befolkningen.
Både Italia og Spania har advart Norge og gitt viktige råd.
Citera
2020-03-24, 08:22
Medlem
singularitets avatar
svenska dödsfall
Jordbävningen i Indiska oceanen 2004: 543 döda
Estoniakatastrofen: 501 döda
Covid-19 (estimate): 35 000 - 62 000 döda
Covid-19 milleniumgenerationen: 350 - 620 döda

Cfr: 1,4% med symtom. Cfr: 0,7% med 50% asymtomatiska bärare.

Milleniumgenerationen representerar 1% av de som dött i covid-19. Det blir 350 döda i Sverige från den gruppen om halva Sveriges befolkning smittas av SARS-CoV-2. Det blir 620 döda i Sverige från den gruppen om 80% av Sveriges befolkning smittas av SARS-CoV-2.

Källa:
CNN, What these 34-year-old and 26-year-old coronavirus patients have to say to young adults, https://edition.cnn.com/2020/03/24/health/young-patient-stories-coronavirus/index.html 24 mars 2020

wikipedia, Estoniakatastrofen, https://sv.wikipedia.org/wiki/Estoniakatastrofen

wikipedia, Jordbävningen i Indiska oceanen 2004, https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordb%C3%A4vningen_i_Indiska_oceanen_2004

Nature Medicine, https://www.nature.com/articles/s41591-020-0822-7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in