2020-03-24, 08:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att det snarare handlar om en konflikt mellan arbetsgivaren och chaufförerna. I Finland har man t o m hotat med "strejk" - under dessa tider.. herregud..

Chaufförerna är livrädda. Även nu när folk måste kliva in från mitten och bakdörren. Därför sjukskriver de sig på löpande band.

SL ser sin chans att dra ner, men säger inte hela sanningen utan skyller på trafikunderlag istället för massjukskrivningarna.

Det är verkligen inte särskilt många cyklar i Stockholms trafik just nu. Nästan ingenting om man jämför sommarens och höstens siffror. Och då rullade bussarna på som vanligt enligt tidtabellen.

Skulle vara intressant att få veta hur många chaufförer som verkligen har bivit smittade.
1. Jo, rädda chaffisar är säkert ett problem. Hoppas åtgärderna ger effekt. Kör med öppen framdörr, blir rejäl ventilation :-) Men jag misstänker att det dessutom är något i avtalet mellan SL och de privata operatörerna vilket har gett effekten. Någon försöker ivrigt undvika att förlora pengar. Ekonomiska incitement i affärsavtal är sällan riggade för pandemi.

2. Kom igen nu i logiken... Den stora effekten är ju att folk jobbar hemma. Vilket förstås även signifikant drar ner antalet i de cyklande horderna. Men av de som faktiskt fortfarande måste ta sig till jobbet är det säkert många som nu av smittoskäl försöker välja bort buss och tunnelbana - och nu försöker promenera eller cykla till jobbet. Men totalen på cyklande blir förstås ändå mindre än tidigare.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-24 kl. 08:17.
Citera
2020-03-24, 08:09
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Ahhh... letar förgäves efter en chart där de visar antalet döda pe dag. Jag antar att de har fått krav av FHM att ta bort den, men Sverige låg under Italien i döda per dag i jämförelse med deras kruva.

lite inaktuell just nu men visar antalet döda per dag iaf (bläddra långt ner)
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
2020-03-24, 08:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag var just och tog blodprov, på "Kirran" i Helsingfors (mkt litet provtagningsställe). Väldigt få människor i rörelse kring 7 på morgonen. Helt tomt i labbets väntrum (också ingång till ÖNH poliklinik och litet annat).
I väntrummet var det lappar på 2/3 stolar om att hålla avstånd, "sitt inte här!".
Det fanns också en flaska handsprit, och en låda med enklaste möjliga munskydd och en uppmaning att ta på sig ett.

Så jag gjorde det.
Labbsköterskan hade också munskydd (av litet bekvämare sort såg det ut som). De har det ganska lugnt (naturligt, litet labb, och sjukhuset i sig är central för njurtransplantationer och annan kirurgi, inte medicin eller andra infektioner).
Åderlåtningen gick smidigt som alltid.

Sedan tänkte jag att eftersom jag ändå nu har ett munskydd så går jag och handlar - var ju redan halvvägs till min närmaste litet större butik. Väldigt tomt där också (ca kl 7:30), någon enstaka äldre kund. Ingen med mask eller munskydd.

Tyckte inte jag fick några konstiga blickar - MEN:

Munskydd ÄR jävla obekvämt. När man bär glasögon, och inte är van, vill synfältet inte hållas så stabilt som vanligt, pga att glasögonen rör på sig. Det blir också fuktigt och hett innanför.
Att inte röra vid munskyddet för att rätta till det är närapå omöjligt (igen, något som antagligen blir bättre med vana, när man väl lärt sig hur man optimalt placerar det).

Så jag har nu stor förståelse för varför det avråds från munskydd och masker för att skydda sig själv.

Däremot tror jag att också den mest klantiga och peta-i-ansiktet-hela-tiden människa skyddar omvärlden en smula genom att bära munskydd. Hostningarna bär helt enkelt inte så långt.

Skall jag åka buss el. dyl. och har hosta (vilket jag fn. har) blir det absolut munskydd igen.

Men att promenera litet raskare är inte roligt, ens med dessa lätta skydd som dessutom är öppna på sidorna: det blir jäkligt fuktigt och varmt väldigt fort (när jag kom hem var området kring min näsa i princip vått), och det känns inte alls trevligt.

Jag har länge misstänkt att enkla ffp2 masker (utan ventil) nog inte skulle vara något för mig - och nu är jag helt säker. Skall jag använda sånt skall det vara kortvarigt och i yttersta nödfall - inte för något där jag har en 80%+ chans att överleva.

Men som sagt, munskydd i epidemi-tider i stängda utrymmen med mycket människor - helt möjligt, och det gör jag gärna. För att skydda andra från mina hostningar.

Man ser på TV aktuella bilder folk i Asien Australien -de har munskydd och masker. Trump sa igår att de producerar masker som fan i USA.

Förhelvete! Var är maskerna till svenska vården -och även till oss -svenska folket!?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Det var gårdagen. 12 döda igår men uppdaterades fel

Ja jag tänkte att det var 33 döda igår när jag gick och la mig och det är samma idag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
+6 nya döda idag den 24:e eller har worldometers fått någon bugg?
På worldometers sto det i natt og i går kveld 27 total deaths, så de hadde vel ikke fått innrapportert de 6 siste før nylig kanskje.
Citera
2020-03-24, 08:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Nära att vi säger boom nu då... 12 på ett dygn är en tredjedel av döda hittills.
Citera
2020-03-24, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Är ju ingen influensa. Förkylningsvirus.
Hah har fan läst "allt" om corona men inte fattat det förän du skrev det {skäms}
Citera
2020-03-24, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, hur det ser ut i Afrika kan man undra. Covid finns iaf i 40 afrikanska länder och man har inte ens fått grepp om HIV-spridningen, så det lär bli total katastrof.

Underutveckling, analfabetism, låg utbildning och fattigdom skapar såklart stora problem.

Vi pratar om en kontinent där det finns häxdoktorer och kvinnor som omskär barn med glasskärvor

Vad ska man säga?

Om häxdoktor-generationen dör ut i Corona så kanske får barnen en bättre framtid utan omskolningar av klitoris och annat skit?

För bara några dagar sedan var Afrika en vit fläck på Corona-kartan. Sen kom 3 länder med ett fåtal smittade - alla i olika delar av landet. Och nu rapporterar 40 länder om smittan..

Usch :-(
Citera
2020-03-24, 08:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är väl inte säkert att immunitet existerar, eller kanske inte räcker om man utsätts för stora mängder virus.

Tror det var ironi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man ser på TV aktuella bilder folk i Asien Australien -de har munskydd och masker. Trump sa igår att de producerar masker som fan i USA.

Förhelvete! Var är maskerna till svenska vården -och även till oss -svenska folket!?
Varför tror du det intutat oss att masker inte hjälper?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
+6 nya döda idag den 24:e eller har worldometers fått någon bugg?

Det är de dödsfall som rapporterades sent igår
Citera
2020-03-24, 08:14
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Fall av covid-19 i Sverige 23 Mars 2020 (kl. 14.00)

Totalt har 2 016 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (20 fall per 100 000 invånare), 54 % av de rapporterade fallen är män. Fallen finns i alla åldrar (medelålder 52). Hälften av det totala antalet fall hittills har smittats utomlands men bland fallen som anmälts den senaste veckan har majoriteten smittats i Sverige (tabell 2).
En del av fallen som smittats i Sverige har smittats av personer i sin omgivning som insjuknat efter utlandsresa. Nationellt har 25 av fallen rapporterats avlidna.

Totalt har 80 intensivvårdade patienter med laboratoriebekräftad covid-19 rapporterats via svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Medianåldern är 64 år (26-84 år).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in