2020-03-24, 03:26
Medlem
Oldmoneybeards avatar
Har ett kasst batteri till min bil, och har 2 gånger lånat en batteriladdare och laddat upp mitt batteri. Men nu 3 gången köpte jag en billig laddare från Biltema, men den laddar inte upp mitt batteri bara står F4 som betyder att batteriet är dåligt. Det vet jag ju redan.. vill bara ladda upp det så bilen startar och jag kan förflytta den.

Går det inte med vissa laddare att ladda trots dåligt batteri? Eller lyckas jag inte hitta rätt funktion?
Citera
2020-03-24, 03:31
Medlem
Strychnos avatar
Moderna laddare har skyddskretsar som förhindrar att man laddar kassa batterier.
Du får köpa en billig "dum" laddare utan skyddskretsar om du ska ladda batterier med tveksam funktion.
Citera
2020-03-24, 05:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Du får köpa en billig "dum" laddare utan skyddskretsar om du ska ladda batterier med tveksam funktion.
Inte ens det räcker alltid, har en gammal laddare den stänger av sig pga överhettning om batteriet är vääääldigt urladdat och i dåligt skick.
Citera
2020-03-24, 07:14
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Har ett kasst batteri till min bil, och har 2 gånger lånat en batteriladdare och laddat upp mitt batteri. Men nu 3 gången köpte jag en billig laddare från Biltema, men den laddar inte upp mitt batteri bara står F4 som betyder att batteriet är dåligt. Det vet jag ju redan.. vill bara ladda upp det så bilen startar och jag kan förflytta den.

Går det inte med vissa laddare att ladda trots dåligt batteri? Eller lyckas jag inte hitta rätt funktion?

Vad har du för laddare?

Den jag har så kan man ställa in den på att leverera 12V konstant, köra man det så brukar man efter 1h kunna växla över till vanlig laddning på dåliga batterier.
Citera
2020-03-24, 08:01
Medlem
PeterNosters avatar
Läs manualen. I den står det sannolikt att batteriet behöver ha minst 7 Volt kvar.
Du kan t.ex koppla ihop dig med startkablar från ett friskt batteri.
Citera
2020-03-24, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte ens det räcker alltid, har en gammal laddare den stänger av sig pga överhettning om batteriet är vääääldigt urladdat och i dåligt skick.
Instämmer heelt med herr Anka.
En "modern" battteriladdare, typ CTEK, måste ha en minimispänning på runt 9 volt för att kunna ladda.
En gammal "analog" batteriladdare klarar från cirka 5 volt. Men den kan då överhettas och slå av sig själv så att man manuellt får återstarta den då den svalnat. Upprepade försök KAN få liv i ett starkt urladdat batteri, men inte alltid.
Min erfarenhet.
Citera
2020-03-24, 09:44
Medlem
Hemi57s avatar
Batterier blir sämre med åren, även om du underhållsladdar det.
Skulle nog bita i det sura äpplet och köpa nytt batteri.
Det ger vinst i längden.
Citera
2020-03-24, 09:59
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard

Har alla celler vätska så det täcker cellerna? Om ex. en cell är skadad så blir den inre resistansen i batteriet för låg och då kräver batteriet högre stöm som kan lösa ut laddarna. Lösning.. byt batteriet.
Om det är panik.. så kan man laddaa med en gammal laddare tup en kraftig likriktare som ger runt 14Volt eller med ett labb aggregat som man kan styra ström och spänning med..Då kan man ställa in på 14.5Volt och begränsaströmmer till ex 2-5A och sedan hålla kollen på batteriet så att det inte överhettas.

Det kommer endast ge en liten laddning i batteriets hela celler men kan förmodligen orka med att starta bilen eller få fart på el till lås och dator om detta är problemet.

Trasiga batterier skall helst inte laddas alls då de blir väldigt varma och han börja läcka vätgas ut iu rummet.. Vätgas och gnistor har en benägenhet att säga "POFF" eller värre vilket inte brukar vara så önskvärt inomhus.
Citera
2020-03-24, 10:18
Medlem
orvarens avatar
Hm,så istället för att lägga några hundra till på ett batteri på Biltema (800 kr?) Så köper du istället en laddare för 300kr (?) och ger dig satan på att det gamla batteriet minsann SKA gå att köra på en vecka till?
👍🙂

Har du kvittot kvar? Se om du kan lämna tillbaka laddaren och köp ett batteri istället!👍
Citera
2020-03-24, 10:24
Medlem
Har lyckats ladda "döda" batterier med CTK 7 A laddare.

Döda battterier måste ha mycket bra laddare för att kunna återuppladdas
Citera
2020-03-24, 10:31
Medlem
zoombos avatar
Som många här är inne på: moderna laddare som bygger på switch-teknik behöver en grundspänning för att elektroniken ska börja jobba så att få liv i ett batteri som är helt fucking dött låter sig inte göras (även om jag tror att det finns mer avancerade elektroniska laddare som även har den funktionen). Men det räcker med att bygga upp lite grann spänning så börjar det funka så man kan göra så här: parallellkoppla det döda batteriet till batteriet på en bil som är igång och låta det ladda i några minuter. Sen bör man kunna koppla på Ctek-laddaren och låta den fortsätta.

Men visst händer det att batteriet är så dåligt att det är bortom all räddning - t ex om en eller flera celler frusit sönder - så då är det bara att gilla läget och köpa ett nytt - eller som jag har gjort några gånger: tagit hem ett batteri som sett någorlunda fräscht ut från en av batteridepositionsboxarna som t ex OKQ8 brukar ha. Har hittat mer än ett batteri där som det inte varit nåt större fel på efter en rejäl uppladdning.

/Snål-Judas
Citera
2020-03-24, 11:43
Medlem
Ja precis. Dessa smarta laddare är verkligen smarta, de spelar i en hög liga och man får ta till knep som att ladda med ett annat batteri eller använda två smarta och starta samtidigt, då kan man lura dem... om man inte har en dum laddare som är mer lättlurad. Det behöver inte vara så att batteriet är kasst bara för att det vägrar ta laddning. Är ju inte bra att låta det bli så urladdat men ett batteri i en personbil behöver inte heller vara så där fantastiskt för att bilen ska gå igång osv.

Men hur kasst pratar vi? Laddar bilen? Går den att starta om den stått ett par dagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in