Citat:
Ursprungligen postat av
Oldmoneybeard
Har ett kasst batteri till min bil, och har 2 gånger lånat en batteriladdare och laddat upp mitt batteri. Men nu 3 gången köpte jag en billig laddare från Biltema, men den laddar inte upp mitt batteri bara står F4 som betyder att batteriet är dåligt. Det vet jag ju redan.. vill bara ladda upp det så bilen startar och jag kan förflytta den.
Går det inte med vissa laddare att ladda trots dåligt batteri? Eller lyckas jag inte hitta rätt funktion?
Har alla celler vätska så det täcker cellerna? Om ex. en cell är skadad så blir den inre resistansen i batteriet för låg och då kräver batteriet högre stöm som kan lösa ut laddarna. Lösning.. byt batteriet.
Om det är panik.. så kan man laddaa med en gammal laddare tup en kraftig likriktare som ger runt 14Volt eller med ett labb aggregat som man kan styra ström och spänning med..Då kan man ställa in på 14.5Volt och begränsaströmmer till ex 2-5A och sedan hålla kollen på batteriet så att det inte överhettas.
Det kommer endast ge en liten laddning i batteriets hela celler men kan förmodligen orka med att starta bilen eller få fart på el till lås och dator om detta är problemet.
Trasiga batterier skall helst inte laddas alls då de blir väldigt varma och han börja läcka vätgas ut iu rummet.. Vätgas och gnistor har en benägenhet att säga "POFF" eller värre vilket inte brukar vara så önskvärt inomhus.