2020-03-24, 02:39
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej de testar mycket mer, därför har de höga siffror av smittade. Dessa isoleras så de inte går omkring och får i sig mer virus ute i samhället, och klarar sig därför bättre. Dödligheten blir lägre om du får i dig mindre virus så dit immunförsvar hinner arbeta. De gör som WHO rekommenderar alltså.

Här i Sverige gör vi tvärtom, vi testar bara när någon har ena foten i graven ungefär. Låter vårdpersonalen jobba sjuka och testar inte ens dessa.

Men det låter märkligt, det är inte mängden virus som avgör hur sjuk man är. Vissa blir väldigt sjuka och har litet antal virus i kroppen medans andra är mer eller mindre nerlusade av virus och blir inte alls särskilt sjuka. Det finns generellt sett ingen korrelation mellan de värdena. Något annat måste spela in eftersom de har 29000 smittade och endast 123 döda, dessutom bara 23 fall i kolumnen serious/critical.

Att Tyskland följer WHOs rekommendationer kan jag tro, tyskarna är ett ordentligt folkslag. Men som sagt, det måste vara något annat som gör att de inte har mer svåra fall.

Att det testas på tok för lite i Sverige vet jag, men jag vet å andra sidan att det byggs om för att få in betydligt mer folk på vissa sjukhus i Stockholm.
Citera
2020-03-24, 02:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Haha. Det gör jag också med eller utan Corona!

#Metoo, jag tror faktiskt på det. Min mormor blev 93, min mamma släpade hem det från Danmark då hon jobbade där, och det kostade typ 30 spänn där och 150 här. Sen fick min mormor svininfluensasprutan av Anders Tegnell - bye bye!
Citera
2020-03-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Men det låter märkligt, det är inte mängden virus som avgör hur sjuk man är. Vissa blir väldigt sjuka och har litet antal virus i kroppen medans andra är mer eller mindre nerlusade av virus och blir inte alls särskilt sjuka. Det finns generellt sett ingen korrelation mellan de värdena. Något annat måste spela in eftersom de har 29000 smittade och endast 123 döda, dessutom bara 23 fall i kolumnen serious/critical.

Att Tyskland följer WHOs rekommendationer kan jag tro, tyskarna är ett ordentligt folkslag. Men som sagt, det måste vara något annat som gör att de inte har mer svåra fall.

Att det testas på tok för lite i Sverige vet jag, men jag vet å andra sidan att det byggs om för att få in betydligt mer folk på vissa sjukhus i Stockholm.

Samtidigt så tar man det på allvar i Tyskland. Och jag som har bott där kan lova att man inte gör irrationella åtgärder. Det kanske är för tidigt att dra slutsatser. Hur ser åldersfördelning ut? Den kanske liknar den i Norge med relativt unga och friska?
Citera
2020-03-24, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Boris Johnson håller ett något bättre tal än Löfvén här med faktiska åtgärder:

Alla ska hålla sig hemma!
Polisen får nu arrestera de som är ute i onödan!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jAwmr/storbritanniens-boris-johnson-stanna-hemma

Efterssom våran Tegnell tydde sig till UK i början och gått i deras skola så lär detta komma snart även här.

Men det är ändå inte tillräckligt.

Under tiden i Sverige: full kollektivtrafik, öppna skolor, öppna restauranger/butiker, och folksamlingar på 499 tillåts

När dödstalen blir hundratals per dag inom kort här i Sverige - då kommer paniken. Då ändrar sig Sverige. Till slut. Sist av alla. Igen. "Vi har varit naiva". "Vi såg det inte komma".
Citera
2020-03-24, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
#Metoo, jag tror faktiskt på det. Min mormor blev 93, min mamma släpade hem det från Danmark då hon jobbade där, och det kostade typ 30 spänn där och 150 här. Sen fick min mormor svininfluensasprutan av Anders Tegnell - bye bye!

Jag tar originalet Tran från Norge, fiskleverolja. Finns med citronsmak och det hjälper lite faktiskt.
Citera
2020-03-24, 02:45
Medlem
AlbusPercivals avatar
Vet någon varför länder som Indien enbart har 450 smittade för tillfället? Sett till befolkningen borde dom ha mer.
Citera
2020-03-24, 02:46
Medlem
Citat:
I går 15:19
25 er døde etter å ha fått påvist koronasmitte i Sverige, den yngste 63 år gammel, den eldste 89 år. De fleste av dem tok med seg viruset hjem fra reise.

2.038 har fått påvist smitte i Sverige, og tilstanden til drøyt 100 av dem ble mandag betegnet som alvorlig eller kritisk.

Drøyt 70 prosent av dem som får intensivpleie, har ifølge helsemyndighetene underliggende sykdom som hjerte- og lungesykdom eller diabetes. Den yngste er 21 år gammel.
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#49081
(Noen skrev en kommentar angående om hvor de kunne ha blitt smittet).

Citat:
i går 10:58
Flere smittede i Wuhan enn det Kina oppgir.
Fire dager etter at kinesiske myndigheter meldte om at det ikke har vært noen nye smittetilfeller i Wuhan, har lokale helsemyndigheter oppdaget flere nye smittede. Det melder Bloomberg som referer til et en lokalavis fra regionen.

Citat:
i går 10:21
Over 6.000 har meldt seg for å hjelpe sykehusene i Norge
Mer enn 6.000 mennesker har kontaktet sykehusene i Norge for å bidra etter at flere sykehus uttrykte bekymring for arbeidskraften i kampen mot koronaviruset.
Det viser en undersøkelse gjort av NRK.
Det gleder kommunikasjonsrådgiver Per-Kristian Johansen ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN).

– Det er vi selvsagt kjempefornøyd med og vi vil gjerne fortsatt at folk skal melde seg, sier Johansen til kanalen.

I likhet med UNN uttrykte flere sykehus i Norge bekymring over stort behov for ekstra arbeidskraft forrige uke. Den gode responsen gleder sykehusene over hele landet.

«Overveldende» og «imponerende» er ord som går igjen hos dem, melder NRK.

Citat:
går 09:02
Norge har flere tusen helsepersonell i «reserve».
De aller fleste med helsefaglige utdanninger i Norge arbeider som helsepersonell, men det er også en god del med slik utdanning som ikke praktiserer den.

I fjor var det i overkant av 530.000 personer i alderen 15–74 år som har helse- og sosialfaglig utdanning i Norge, ifølge SSB. Av disse er 345.000 er sysselsatte i helse- og sosialtjenester, mens rundt 100.000 med helse- og sosialfaglig utdanning er utenfor arbeidsstyrken.

Tallene viser hvor mye helsepersonell vi har i «reserve».

Av leger, sykepleiere, vernepleiere og helsefagarbeidere er det nesten 35.000 som jobber utenfor helse- og sosialtjenesten. Her jobber nær 30 prosent innen undervisning og 20 prosent innen offentlig administrasjon.

Tallene viser at det er over 43.000 personer under 68 år med utdanning som lege, sykepleier, vernepleier eller helsefagarbeider som ikke er i jobb i det hele tatt. Over halvparten av disse er helsefagarbeidere.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-24 kl. 03:05.
Citera
2020-03-24, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Vet någon varför länder som Indien enbart har 450 smittade för tillfället? Sett till befolkningen borde dom ha mer.

Mörkertal mörkertal. Finns en del sjukdomar i Indien så Corona är bara en i raden. Välbärgade Indier bryr sig men fattiga har annat att tänka på.
Citera
2020-03-24, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival

Kan eventuellt vara så att värmen spelar in. I dom sydliga delstaterna är det varmt nu. Och det gillar viruset förhoppningsvis inte lika mycket
Citera
2020-03-24, 02:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag tar originalet Tran från Norge, fiskleverolja. Finns med citronsmak och det hjälper lite faktiskt.

Det finns många, kollade faktiskt runt lite, det skiljer en del från märke till märke, men inte jättemycket. Jag äter inte Tran, var köper man det? Ger det till min far, egentligen stendöv, men nu hör han vad jag säger, helt plötsligt (på en vecka?)? Tja är det inte ett mirakel så funkar det faktiskt kanske?. På ett eller annat sätt. En liten kostnad, jag är glad att han hör vad jag säger i alla fall.

Får kolla vad det är för märke imorgon, nu ska jag sova.
Citera
2020-03-24, 02:56
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Kan eventuellt vara så att värmen spelar in. I dom sydliga delstaterna är det varmt nu. Och det gillar viruset förhoppningsvis inte lika mycket

Har också hört att värmen kanske gör det svårare för viruset att sprida sig men det finns inga bevis på att det stämmer.
Citera
2020-03-24, 03:02
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Under tiden i Sverige: full kollektivtrafik, öppna skolor, öppna restauranger/butiker, och folksamlingar på 499 tillåts

När dödstalen blir hundratals per dag inom kort här i Sverige - då kommer paniken. Då ändrar sig Sverige. Till slut. Sist av alla. Igen. "Vi har varit naiva". "Vi såg det inte komma".
Sverige är ett sjukt land och snart ett mycket dött sådant. Måste man vara lite småpsykotisk för att förstå vad som faktiskt händer i landet just nu? Likcontainrar, ökad dödlighet, snart slut på sjukhusplatser, inget sjukvårdsmaterial osv.

Det finns en del privatsjukhus runt om i landet. Nu drivs kanske dessa av personer som inte vill sammarbeta med staten mot Coronan men det kanske är idé att föra en diskussion med dem? De borde ha sängar, utrustning och liknande. För ingen en dialog med någon här i landet? Vem gör vad och varför händer det inget?

Hur går det med tester och kit? Hemmatester? Sjukvårdsutrustning?

Riktlinjerna här var exceptionellt bra: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jAwmr/storbritanniens-boris-johnson-stanna-hemma

Godnatt! Sömnbrist gör er mer mottagliga för patogener.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in