2020-03-23, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad exakt skulle vara förmildrande för en gärningsperson som slagit ihjäl en kvinna med 17 hugg mot ansikte och huvud, tänker du då på?

Det är inte jag som förslår straff.
Läs länk:
https://www.google.se/search?source=hp&ei=Nx95XuMu54WvBK7EkSA&q=straff+f %C3%B6r+dr%C3%A5p&oq=straff+f%C3%B6r+dr%C3%A5p&gs_ l=psy-ab.1.0.0j0i22i30l6.1548.10488..19566...0.0..0.69.7 29.15......0....1..gws-wiz.........26%3A4 5j27%3A2j28%3A2j29%3A18.ddvyvogSAB4
Citera
2020-03-23, 21:46
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Dråp är ej planlagt dödande. Uppkommer när typ 2 personer börjar gräla på en fest och den ena slår ner den andra och denna råkar dö av en skada i bakhuvudet då han/hon träffar golvet/gatstenen/asfalten etc etc.

Inget planerat, men detta gäller ej i detta fall, eftersom det finns massor av berättelser runt SDs och LWs förhållande där det, förutom misshandel, också handlar om bekräftade dödshot. Mot både LW och hennes yngste son, 12 år...

Det skulle väl vara om man kunde få till en "Lex Snoris" i detta fall. Offret var jobbig, hade stökigt hemma och låg med flera snubbar inom en kort tidsrymd: rätten bedömer att gärningen reduceras till dråp...
Citera
2020-03-23, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag tror att han övertalade dem till det - och ville hjälpa och skydda honom - även om jag inte tror att alla var medvetna om varför egentligen. Det är lätt att bli övertalad av någon som är manipulativ och det vittnar flera om i FUP att SD var.

Helt klart.
Vi får hoppas att några av dem lättar på sitt samvete när de blir förhörda. Vilket nog de flesta av städarna kommer att bli.
Citera
2020-03-23, 21:47
Medlem
Citat:
Dråp är ej planlagt dödande. Uppkommer när typ 2 personer börjar gräla på en fest och den ena slår ner den andra och denna råkar dö av en skada i bakhuvudet då han/hon träffar golvet/gatstenen/asfalten etc etc.

Inget planerat, men detta gäller ej i detta fall, eftersom det finns massor av berättelser runt SDs och LWs förhållande där det, förutom misshandel, också handlar om bekräftade dödshot. Mot både LW och hennes yngste son, 12 år...

Nej.
Dråp är mord med förmildrande omständigheter.

Och det går ju inte, anser jag, att i detta läge helt utesluta att rätten anser att SD är skyldig till att uppsåtligen ha dödat LW men att det finns sådana omständigheter.
Citera
2020-03-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja dråp kan nog inte uteslutas, om alltså Backman lyckas övertyga rätten om att det finns förmildrande omständigheter.
Om SD nu alls blir dömd.
Men förstår inte riktigt det där med att dråp är 90% av mord.

Begriper dock inte hur det kan bli fråga om dråp, om en person har med sig ett vapenliknande föremål och slår offret 17 GGR i huvudet och ansiktet.

Alltså sjutton gånger!
Citera
2020-03-23, 21:53
Medlem
Citat:
Nej.

Och det går ju inte, anser jag, att i detta läge helt utesluta att rätten anser att SD är skyldig till att uppsåtligen ha dödat LW men att det finns sådana omständigheter.

Citat:
Begriper dock inte hur det kan bli fråga om dråp, om en person har med sig ett vapenliknande föremål och slår offret 17 GGR i huvudet och ansiktet.

Alltså sjutton gånger!
Dråp är ett mord som på grund av omständigheterna anses mindre grovt. Ett exempel kan vara att någon av barmhärtighet dödar en svårt sjuk. Däremot är det ingen skillnad mellan mord och dråp när det gäller att gärningsmannen måste ha uppsåt att döda. Det finns tre typer av uppsåt, med olika grad av avsikt med dödandet.

Brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen (med ändrad straffskala genom lag 2009:396): "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid."
Brottsbalkens 3:e kapitel, 2:a paragrafen: "Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år."

Förr var dråp ett mord i hastigt mod, medan mord var ett planerat dåd. Det har ändrats.

Edit: detta kan aldrig i livet bli till dråp. Inte med tanke på hans förflyttningar kring mordplatsen och vivallaskogen dagarna innan. Det är mycket som skall läggas ihop här.
Senast redigerad av Picasso2 2020-03-23 kl. 21:56.
Citera
2020-03-23, 21:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej.

Sjutton slag, döljande av kropp, tillhygge och gärning, och varken erkännande eller åberopande av förmildrande omständigheter under två års tid gör inte utsikterna så stora, tror jag.
Citera
2020-03-23, 22:02
Medlem
Rumpis78s avatar
[quote=Liouville|70855940]Papperet kan ha sin förklaring i att v14 2018 (18-04-02 - 18-04-08) så sanerades källaren efter att man har släckt en pelletsbrand med pulversläckare. Problemet var inte branden utan släckmedlet. Saneringfirman beskriver att lösöret packades efter regöring i papper och placerades i kartonger.

Vid städningen 18-05-25 så kan ju det lösöret packats upp och papperet kastats uppifrån ned i gången nedanför trappen.[/QUOTE]

Ja just det! Pelletsbrand var det ju! Det fetade låter ju som en helt rimlig förklaring, inte konstigt alls ju egentligen..
Citera
2020-03-23, 22:05
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
För kort straff för SD.

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. ... Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död.

Dråp kräver oftast att det inte fanns uppsåt att döda offret på förhand. att det var mindre grovt. Tror inte det stämmer in här, antingen åker han för mord eller så frias han.
Citera
2020-03-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu är jag kanske väldigt långt efter, men det är (ännu) en sak som jag funderar över.
Jag läser det här "scribble" från rättegången, och är nu på 4/3, försvarsadvokaterna pratar.
"Advokaten vänder sig nu mot åklagarens påstående att 45-åringen hade information om Lenas försvinnande vid en tidpunkt han inte borde ha det.
– Han har sagt från början att han förmodligen fått den information om att Lena hittats död av NN, säger Christoffer Olsson.
NN är 45-åringens före detta fru."

Det var i samband med hur SD fått info från HD - och hur HD fått info(?).
Det finns en konversation mellan SD och J*ani O*ikarinen där SD skriver att "det är bekräftat Lena"
J O undrar hur han kan veta att det Lena som hittats.
Då svarar SD: "Du ska ej skriva det någonstans nu..."
Nästa han skriver är: "Polisen till tg" vilket jag tolkar som "nu ska jag till polisen, och sen ska jag till tg".

Från scribble, 3/3, åklagarens dag:
"Vännen frågar hur 45-åringen kan veta att det är Lena som hittats.
"Du ska ej skriva det någonstans nu. Polisen sade det till NN", sriver 45-åringen till svar."

Alltså, som jag läser det så säger inte SD att han fått info från HD. Jag vet inte ens om det är en springande punkt, men det vore ju knepigt om en felstavning får helt fel tyngd.

Det kan så klart vara så att jag har tolkat fel, och att SD skriver "Polisen sa till tg" - fast han stavar lite fel.

I vilket fall så stör det mej.
Det känns som ett dubbelfel nånstans.

Som jag minns det från HDs förhör: Pappan hämtade henne med bil från polisförhöret den 19 maj och körde henne till föräldrahemmet. På väg dit passerade de nedanför brottsplatsen och HD säger sig ha noterat att platsen var avspärrad. På vägen nedanför stod en polisbil parkerad. Hon drog då slutsatsen att det var LW som hittats; det var ju avspärrat precis nedanför hennes hem.
Citera
2020-03-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Dråp kräver oftast att det inte fanns uppsåt att döda offret på förhand. att det var mindre grovt. Tror inte det stämmer in här, antingen åker han för mord eller så frias han.
Läs mitt förra inlägg för några minuter sedan.
Citera
2020-03-23, 22:09
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Nej, mellan första undersökningen och när de återkom 24 maj.

NAs rapportering från dagens förhandling:

Kriminaltekniker (KT):
Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.

Vittnet (= KT, min anm) hade velat göra en grundligare undersökning av huset, men fick inte vid det tillfället.

– Uppskattningsvis behöver man minst en dag för att kunna göra en hyfsad noggrann undersökning i ett sådant stort hus. Men tyvärr fick jag till svar av åklagaren att vi var tvungna att avbryta.

Det här var samma dag som Lena anmäldes försvunnen

Vittnet var sedan tillbaka i huset den 24 maj för en ny undersökning.

– Det var förändrat i tvättstugan mot första gången jag var där.

Jag uttryckte mig otydligt (jag menade inte kasta = kasta bort, dåligt ordval) Bra att du förtydliga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in