2020-03-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
För två-tre veckor sedan sades det att 3 000 som har Sverigekoppling befinner sig i Iran. Hur gick det med dem? Har alla kommit tillbaks? Lär vara en hel del smittade bland dem?

Jag känner folk (via omvägar) som är kvar i Iran. De kommer inte därifrån. Alla landgränser är stängda och flygtrafiken stoppad.
Citera
2020-03-23, 21:02
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Letade runt och tydligen har smittan spårats till en moské som alla frekventerat. Detta enligt en sjuksyrra. Hur smittan kommit dit är ett frågetecken.

Räcker ju med en smittad så det är fullt möjligt.

Citat:
För två-tre veckor sedan sades det att 3 000 som har Sverigekoppling befinner sig i Iran. Hur gick det med dem? Har alla kommit tillbaks? Lär vara en hel del smittade bland dem?

Iran är stort. De som har befunnit sig där kan ju ha varit i andra delar av landet. Särskilt om det var innan smittan hunnit sprida sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så lång tid det tar för folk, alternativt så lång tid det tar för smittan. Hur länge kan vi fortsätta distansera oss socialt?

Som jag ser det har vi bara två realistiska val:
Antingen köper vi ovanstående scenario på kort tid, eller så kör vi lock down under kort tid, men med förnyade lock Downs vid nya utbrott.

Vi vet inte ens om vi blir immuna, och som kristen är det här ett lätt val för mig att göra: andras liv går i alla lägen först.

Oavsett vilken väg vi tar blir priset högt, men som du ser är det inte realistiskt att göra detta under många år. Folk kan inte leva så.

Nej. Verkligen inte, under många år.
Jag ser gärna ett kort period. Gärna att det går upp snabbt som tusan snart och stabiliserar sig i maj, för en ytterligare topp i november. Däremellan ett relativt lugn.
Därefter allt som normalt.
En del döda, men ingen fullständig katastrof. Inte ens för Italien, Spanien eller vilka de än är för annat än äldre.
Läget hade varit ett helt annat om barn och unga varit de primärt exponerade.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Klart han visste det. Ingen slump att han fick bråttom att resa dit.

Varför i hela friden då? Vad skulle det hjälpa??? "Hej, vi har några ex-somalier som är smittade. Hej då." Vad skulle det ha med saken att göra?
Citera
Medlem
Det viktigaste är att varför de stängde gymnasiet och komvux är för att det är där invandrarna är. SFI, därför startade jag för några timmar sedan en tråd om SFI.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Läkarföreningen larmar att 6 av de 9 som dött i Stockholm är svensksomalier, rapporterar SVT."

Undrar varför? Har de sämre hälsa än gemene svensk? För jag har lite svårt att tro att de somalier som har dött skulle ha varit särskilt gamla. Men jag ska erkänna att jag inte ha följt diskussionen idag.

Att de dött kanske kan ha och göra med D-vitamin brist under de nordiska förhållanden som de genetiskt inte är anpassade för. Har ingen statistik av somalier vs influensa att jämföra med heller iofs. Att de smittas, ja de tvättar nog inte händerna och använder handsprit.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theuman
Aftonbladet skriver nu att 6/15 som dött är Somalier.
Detta är ju en katastrof för den humanitära stormakten. Hur ska Stefan och Annie nu reparera vårt rykte så inte kompetensinflödet upphör?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
dn då

Kanske en på tusen läser papperstidning.

Men högst troligt scenario är ju att Johan läste en på sin mobil och sedan..

Ja du vet ju hur det går till.
Citera
2020-03-23, 21:03
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Det är ur politisk synvinkel bättre att fokusera på skidturistande medelklass.

Allt annat kan vara farligt.
Citera
2020-03-23, 21:03
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Kliade dina utslag och hur såg de ut?

Jag har också fått utslag, små röda knottriga prickar som kliar.

Det började med att det sved när jag använde handsprit, sedan utslagen och klåda.

Handkrämen jag använde hjälpte inte så nu tar jag kortisonkräm över.

Ja, mina utslag var precis som du beskriver. Försvann efter 3-4 dagar med återfuktande handkräm.
Citera
2020-03-23, 21:04
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Trams skulle jag inte vilja säga. Några svenska landskaps befolkningstäthet invåndare/kvadratkilometer:
Södermanland 157,4
Uppland 126,4
Skåne 119,9
Västergötland 79,6
Halland 68,3

Några länder i Europa:
Frankrike 104
Spanien 92,4
Italien 201
Polen 129
Det där var fusk. Du kan inte ta län och jämföra med hela länder. Du kan ta svenska län och italienska län...eller jämföra hela sverige med hela länder typ italien.
Citera
2020-03-23, 21:04
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Läkare larmar: Sex av de döda är svensksomalier
Minst 6 av de hittills 15 personer som smittats av coronaviruset i Stockholm och sedan dött är svensksomalier.
Spännande fakta.

Med tanke på att Sverige importerat halva Afrika senaste 15 åren så kan det sluta med en HEL DEL dödsfall.

D-vitamin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in