2020-03-23, 20:45
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
SVT2 nu.
Dokumentär om Spanska sjukan.
Spanska sjukan för hundra år sedan liknar denna coronan. Då dog 37.000 svenskar, varav många var unga och friska. I världen dog minst 50 miljoner människor. Men vi har bättre sjukvård nu än då.
Citera
2020-03-23, 20:46
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Är det inte dags att du droppar foliehattssnacket?

Idioten försöker sig på ett patetiskt sätt att förvränga den uppenbara kopplingen mellan idioten Tegnell och hans efterblivna följare som ständig förnekar riskerna med covid-19.

Ni vet, de där som ständigt yrat om att covid-19 skulle vara en vanlig förkylning 🤣

Nu skäms "OY" och vill vända på steken och överge sin mästare Tegnell, och överlämna honom till oss pålästa

Pajas är han
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Om en familjemedlem blir smittad.
Hur stor procentuell risk är det då för övriga familjemedlemmar att bli smittade?

Det finns inget sådant nyckeltal, men risken är ju uppenbar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Om en familjemedlem blir smittad.
Hur stor procentuell risk är det då för övriga familjemedlemmar att bli smittade?
Bor det 10 Personer i en tvåa så är det lätt att smittas. Hostar och delar toalett och säng.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
När jag skrev detta i fredags och igår blev jag kallad rasist och jävla troll. Men nu när SvT skriver att det är Somalier som är sjuka då kanske ni tror på mina gamla inlägg.

Trodde då och tror på dig nu
Citera
Medlem
Är det bara jag som stör mig ngt enormt på att skidanläggningarna inte tar något eget ansvar och stänger ned så att folk kan få sina pengar tillbaka samtidigt som arrangörerna tar eget ansvar ist för att en myndighet måste fatta beslutet i dessa tider.

Många åker ju nu bara för att dom inte får pengar åter vid avbokning.

Åre och Sälen kan inte hantera någon större belastning på deras sjukhus i princip.

Är det någon som sitter på information om Sälen och Åre kommer att stänga sina anläggningar?
Citera
2020-03-23, 20:47
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
1200 pers dog i Jämtland av spanska sjukan, hårdast drabbad i Sverige... Stockholmarna vill tydligen göra en repris

Ytterligare en orsak till att sätta hela Stockholm i karantän:

Stockholmare flyr corona - åker ut till skärgården. Åretruntboende riskerar att bli smittade

https://www.expressen.se/nyheter/stockholmare-flyr-corona-aker-ut-till-skargarden/
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-03-23 kl. 20:51.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Det är en läkarförening som larmar om att över hälften av de som dött av coronaviruset i Stockholm är negrer från Somalia:

https://svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Jamen då kan man andas ut lite då 😁
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
I USA tror man att en Malariamedicin kan vara verksam mot Corona och dämpa sjukdomsförloppet hos de drabbade. Någon som vet mer om detta?
Blodgrupp 0 är resistent mot malaria och Corona

Därför tror man att man kanske kan använda den medicin man ger till A och B blodiga kan hjälpa även här.

Läkartidningen
Citat:
Så skyddar blodgrupp O vid svår malaria

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/nya-ron/2015/04/sa-skyddar-blodgrupp-o-vid-svar-malaria/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag visste att en av de avlidna var en iransk man. Men sex svensk-somalier är förvånande.
De har knappast varit i Kina, Iran eller Norra Italien. Hur sjutton har de blivit smittade?

Man kan bli smittad i kollektivtrafiken, på vårdcentralen eller i affären till exempel. I stort sett var som helst. Men somalier är förmodligen extra känsliga. Sedan bord de tätt med stora familjer och många barn. De besöker också moskén ganska ofta.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Då kanske ni fattar varför Tengnell drog till Somalia när det smällde till i Sverige. Självklart var det inget sidoprojekt. De visste redan då att Somalierna var de smittade och sjukan
Vad menar du att han gjorde i Somalia då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ge mig en källa på att flockimmunitet fungerar?

Influensa. Varje helt nytt influensa (pandemic) är inga immuna mot. Slår ofta hårt Viruset blir sedan del av säsongsinfluensa, och då finns alltid en viss immunitet i befolkningen även om viruset muterar lite. Det drabbar aldrig lika hårt när det gått över till säsongsinfluensa - många som haft samma besläktade variant kan bli infekterade men sällan väldigt sjuka. Smittsamheten går också ner betydligt mot en pandemisk influensa. Förkylningsvirus - finns några hundra olika varianter. Barn blir ofta sjuka, äldre mycket mindre omfattning då de haft många virus genom livet. I övrigt vacciner, fungerar dämpande genom flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in