2020-03-23, 20:51
Medlem
Spanska sjukan kunde man till viss del bota då folk fick bakteriell lunginflammation, dom hade dock inte antibiotika då.. corona är ett virus så antibiotika funkar inte
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firelinefireline
Är det bara jag som stör mig ngt enormt på att skidanläggningarna inte tar något eget ansvar och stänger ned så att folk kan få sina pengar tillbaka samtidigt som arrangörerna tar eget ansvar ist för att en myndighet måste fatta beslutet i dessa tider.

Många åker ju nu bara för att dom inte får pengar åter vid avbokning.

Åre och Sälen kan inte hantera någon större belastning på deras sjukhus i princip.

Är det någon som sitter på information om Sälen och Åre kommer att stänga sina anläggningar?

Vet ngn detta tacksam för svar
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
SVT skriver om det:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier

Det var som fan! Somalier! Och självaste Tegnell reste nyss till Somalia, av alla platser att åka till under dylik kris! Jag vill inte gärna förknippas med foliehattintriger, men det ÄR ett märkligt sammanträffande. Och varför skulle somalier vara mer utsatta än svenskar? Nu måste sanningen om de avlidnas etniska tillhörighet upp på bordet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Så somalierna med underliggande sjuk som måste vara KOL av KAT rökning gissar jag.
De har med stor risk ett mycket sämre immunförsvar om de inte ätit D-vitamin tillskott när de bott i Sverige. Mörkhyade som bor i Sverige rekommenderars D-vitamin tillskott. Speciellt Oktober-Mars har personer som bor i Sverige en brist på D-vitamin.
Citera
2020-03-23, 20:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Blodgrupp 0 är resistent mot malaria och Corona

Därför tror man att man kanske kan använda den medicin man ger till A och B blodiga kan hjälpa även här.

Läkartidningen
Hur kan blodgrupp 0 vara helt resistent när corona har AC2 som receptor i lungorna? Vad missar jag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Om en familjemedlem blir smittad.
Hur stor procentuell risk är det då för övriga familjemedlemmar att bli smittade?

Finns nog ingen sådan data, men skulle säga väldigt stor
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
https://omni.se/lakare-larmar-sex-av-de-doda-ar-svensksomalier/a/9vAvkd
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
SVT skriver om det:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Sveriges Television.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Det är en läkarförening som larmar om att över hälften av de som dött av coronaviruset i Stockholm är negrer från Somalia:

https://svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier
Tack! Det var lite oväntat att det skrivs i klartext. Läste någonstans att en syrian också träffat liemannen medan några i församlingen var sjuka men vid liv. Kulturkrock med coronaviruset är visst skoningslöst.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vart ser man döda bäst?
När du kommer in på Expressen och ser första reportaget med de stora blodröda jättebokstäverna JUST NU.
Tryck på den och skrolla ner. Där finns alltid siffror på hur många döda och hur många det är på IVA
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostatit
Vad som var anmärkningsvärt med just Spanska sjukan var väl just att unga personer drabbades hårdare än de äldre. Specifikt i spannet 20-30år om jag inte minns fel.
Nu dör ju redan döende personer vilket jag tycker är en avsevärd skillnad.

Nej, helt fel

För det första så kom Spanska sjukan i 2 omgångar.

1a vågen exakt som denna, dödade gamla, sjuka osv

2a vågen muterade viruset och dödade många unga

Uttala dig inte om du inte läst på tack. Otroligt irriterande och energikrävande att helta tiden behöva rätta er för saker som faktiskt går att kolla upp.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostatit
Vad som var anmärkningsvärt med just Spanska sjukan var väl just att unga personer drabbades hårdare än de äldre. Specifikt i spannet 20-30år om jag inte minns fel.
Nu dör ju redan döende personer vilket jag tycker är en avsevärd skillnad.

Det muterades väl så att det faktiskt blev starkare ju mer motståndskraft det mötte. Dvs unga friska personers immunförsvar som var starkt triggade då viruset än mer och det blev värre. Har jag fattat det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Detta skrev jag igår.

QUOTE=Efternamn08|70830823]Det är flyltingar som ligger på St Göran och Huddinge. Detta vet jag då en vän som jag har arbetar som syrra på ambulansen. Hon får åka till Järvafältet hela tiden.
[/quote]

Vad har din vän mer berättat? Intressant. Du hade rätt!
Citera
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Fuck-Face
Läste igår, innan de två som dog, att de alla som dött innan var direkt eller indirekt 100% anknutna till norra Italian. Det då genom att de varit där eller genom familjemedlemmar.
Också så de som ligger på intensiven - väldigt hög procent.
Detta enligt det flödet på Expressen (eller Aftonbladet) - kan ej länak.

Vart kommer dessa "Svensksomalier" då ifrån?

Ja, snacka om förvånande, var kom detta ifrån, inte precis som att dessa varit på skidsemester i Italien, eller hälsat på släkten i Iran. Kan bli svårt att få stopp på om det sprids runt järvafältet, många är väldigt trångbodda. Bara hoppas folk följer info om avstånd och isolering och att info går ut på alla språk genom massa olika kanaler och att de fattar så viruset inte tar fart nu ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in