2020-03-23, 20:14
Medlem
Haloumis avatar
Största rubriken i finska motsvarigheten till Aftonbladet är nu;

"Sverige gör tvärt om jämfört med andra länder, i kampen mot Corona". Sen är det en bild på svenskar som sitter i grupp nånstans.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så lång tid det tar för folk, alternativt så lång tid det tar för smittan. Hur länge kan vi fortsätta distansera oss socialt?

Som jag ser det har vi bara två realistiska val:
Antingen köper vi ovanstående scenario på kort tid, eller så kör vi lock down under kort tid, men med förnyade lock Downs vid nya utbrott.

Vi vet inte ens om vi blir immuna, och som kristen är det här ett lätt val för mig att göra: andras liv går i alla lägen först.

Oavsett vilken väg vi tar blir priset högt, men som du ser är det inte realistiskt att göra detta under många år. Folk kan inte leva så.
Det är just det jag är mest orolig för att covid-19 inte ger immunitet då blir flockimmunitet en chansning och man kan ju säga att det är en chansning.
Värsta scenariet för mig är att du får sjukdomen, blir frisk men smittas igen, om då skador på lungor är permanent från första rundan utav sjukdomen så blir det ju ännu värre andra rundan och kanske då också större dödsantal, större chans att stryka med.
Nu hoppas man ju att de flesta skall få en lindrig variant och bli immuna.
När farsoten är över i hela världen kommer man att se vems agerande var bäst och lär sig från det.
Men man vet ju aldrig hur virus agerar. Kan komma nya virus i framtiden som absolut inte ger immunitet. Kanske inte covid- 19 heller. Är för tidigt att se det nu mitt i kaoset.
Lika med eventuella permanenta skador.
Vi måste helt enkelt vänta ut skiten.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
För mig finns det en dag i morgon och en ny efter det, och de tar inte slut. Men i dag har du helt rätt. Du är bäst.
Och du har helt rätt i att det kommer nya dagar. Att vi inte är nära slutet på det här.

Min poäng var bara att det inte hjälper att sprida felaktigheter.

Ha det gott
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hva betyr välmående? Var han stabil og ikke kritisk syk før han plutselig døde?
Precis som du beskriver det. Verkar som att rökare drabbas extra hårt så det går inte att utesluta att han var en rökare, eller att någon sjukdom kan varit orsaken till att han avlidit.
//Skalman
Citera
2020-03-23, 20:15
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så lång tid det tar för folk, alternativt så lång tid det tar för smittan. Hur länge kan vi fortsätta distansera oss socialt?

Som jag ser det har vi bara två realistiska val:
Antingen köper vi ovanstående scenario på kort tid, eller så kör vi lock down under kort tid, men med förnyade lock Downs vid nya utbrott.

Vi vet inte ens om vi blir immuna, och som kristen är det här ett lätt val för mig att göra: andras liv går i alla lägen först.

Oavsett vilken väg vi tar blir priset högt, men som du ser är det inte realistiskt att göra detta under många år. Folk kan inte leva så.

Rent teoretisk så kan man testa så ofta man vill så länge det finns tester.
Låt mig leka med tanken att du kan varje morgon du vaknar testa dig med låt oss säga med mobilen för att veta om du har Covid19 och sedan stannar du hemma och tar ditt motvaccin beroende på om det är S,L,K,U, X,Y som ligger i kylen och du arbetar hemifrån i två dagar.

Allt går att hantera bara man vet hur, men just nu vet vi inget alls och jag väljer att vara utan smitta så länge jag behöver tills vi har en lugn vård och en bra behandlingsmetod eller ett vaccin.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Alla vet at flockimmunitet är enda sättet och komma ur detta permanent, men det kan göras på två sätt.

Genom att låta tusentals dö med inga åtgarder för att få flockimmunitet snabbt, som Sverige gör ...

.. eller med vaccin, där det går dåligt med ekonomin i några år medan man väntar, och försöker på alla sätt att hålla antalet smittade nere för att ett stort antal människor ska leva.

Pengarna kommer tillbaka, det gör inte dom döda !

Vad får alla flockimmunitetsbullshittet från......... Aftonhoran?

Detta är vad som händer yngre personer............

https://www.dw.com/en/covid-19-recovered-patients-have-partially-reduced-lung-function/a-52859671?maca=en-Facebook-sharing&fbclid=IwAR26Qz9TWwzU7KwLC6VeZ7_a-VE1JJ2gOd4QUHVponh_bJBUvmqIBqGQntg
Citera
Bannlyst
https://roma.corriere.it/notizie/cronaca/20_marzo_22/coronavirus-padre-emanuele-vittima-piu-giovane-roma-era-sano-integro-non-fumatore-7848f5f4-6c60-11ea -8403-94d97cb6fb9f.shtml

Död vid 34 år, inga kända sjukdomar, ej rökare.
Citera
Medlem
Att Italien har så hög siffra, trots nedgång, är lite oroväckande med tanke på att hela landet bokstavligen stängt ner. Till och med fabriker har stängt ner.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Intressant att statlig media drar in etnicitet i den här krisen. Flashback är inte sen att hänga på, givetvis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Min kompis i alla fall som är syrra på ambulansen berättade att det är tragiska hem de kommer till i på Järvafältet. Det kan vara riktig misär. Massor med människor i små lägenheter. En har fått andnöd och det kan vara 10-15 personer och flera småbarn som hostar och någon annan ligger i 40 grader och någon står på balkongen och röker osv. Flera ungdomar som delar ett rum. Hon tycker hela Järva ska desificeras och besprutas. Nästan inga svenskar ringer till ambulansen. Svenskarna ringer 11717 istället.

Detta skrev jag igår.

QUOTE=Efternamn08|70830823]Det är flyltingar som ligger på St Göran och Huddinge. Detta vet jag då en vän som jag har arbetar som syrra på ambulansen. Hon får åka till Järvafältet hela tiden.[/quote]
Citera
Medlem
sannes avatar
Samordning, samordna

- Alla i behov av vård kommer de få det?
- Nja den frågan är svår att svara på, ........................... samordna, hjälpas åt .........

"Socialstyrelsen".
Citera
Medlem
Blir äckligt provocerad när jag läser om äldre som mer eller mindre skiter i restriktioner. 4/5 närmare bestämt!!

Det är ju för helvete p.g.a samhället mer eller mindre har bommat igen! Och ändå så skiter de i vilket och ska fortsätta som vanligt.

Usch!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in