2020-03-23, 19:43
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jovisst, så såsiga som regeringen verkar vara, så lär det inte ske att folk frivilligt åker upp till norrland..

.. men med styrning, så skulle man kunna få folk som inte bor för långt ifrån att tvingas hjälpa till inom de områden där det behövs tillfällig arbetskraft.. bönder finns det i hela sverige, så det kan lösa sig, även bärplockningen och det är ju trots allt inte bara uppe i norrland bären finns..
Du har såklart teoretiskt rätt, men du måste ta med en faktor i beräkningen: vi kommer för en överskådlig tid fortfarande vara en del av EU. Och krisen kommer slå ekonomiskt i alla Europeiska länder. Det betyder att det alltid kommer finnas arbetslösa Litauiska och polska diversearbetare som är villiga att göra det jobbet till halva kostnaden mot våra arbetslösa svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Inget land ignorerar corona. Men man kan ha olika taktik. Känns Italien som de bästa strategerna angående corona?

Du är ju rätt skum med dina kommentarer. Vet inte vad felet egentligen är. Sparar det till en annan gång.

Nåväl, Italien hade ingen chans att göra något då de inte visste hur mycket viruset hade spridits. Du fattar väl att de hade vidtagit andra åtgärder om de vetat.
Eller så fattar du inte det.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
OK

Danmark har nästan lika många dödsfall (24) som sverige (25).

I Danmark bor lite drygt hälften så många som i Sverige. Danskar åker inte till Italienska alperna.

Vad är förklaringen att danskarna har nästan dubbelt så många döda per capita som sverige?

Tättbefolkat land? Rökare? De skiter i påbud om social distansering?

(det är ju ganska få dödstal... det kan ju vara en stokastisk effekt)

Sämre lungkapacitet och sämre hälsa rent generellt. Danskjävlarna sticker ut i ett nordiskt perspektiv i detta avseende. Låg medelålder för att vara ett nordiskt land.
Citera
2020-03-23, 19:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Mm har mina farhågor om vad som kanske är på gång...

En utslagen vårdapparat när det pikar.

” Everybody knows that the boat is leaking.
Everybody knows the captain lied.
Everybody got this broken feeling.
Like their father or their doctor just died.”

Leonard Cohen.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja, för folk med pengar.
En väldigt stor del av Sveriges befolkning, inlusive pensionärer, har en total budget per vecka på ungefär 300 kronor till mat på hela veckan.
Då kan man INTE betala 200-300 kronor som hemkörningen kostar. Då ryker hela matbudgeten på det.
Jag har gapat förut i tråden om att det minsta SNÅL-ICA kan göra är att åtminstone köra hem mat till folk till självkostnadspris i dessa tider.
Inte sitta och tjäna pengar på krisen jävla grisar.
De har ju inte bara en leverans på varje tur heller.
Alla matbutiker som gör så här är lika stora grisar de med.
USCH.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ajdå. Kostar det så pass överallt. Det var mer än vad jag visste. Tack för upplysningen. Handlar inte så själv eller för dem jag handlar åt, vare sig själv via nätet eller per telefon.

Håller med om att de gott kan bjuda på det i sådana här tider (eller åtminstone ta bra mycket mindre för det om de absolut ska kräma). Livsmedelsbranschen går som smör i solsken nu sägs det.

Men det stämmer att de jag vet gör så har det bra ställt. Inte bra om det inte är för alla. Kanske något att ta upp.
Ursäkta att jag citerar dig igen samt självciterar men kollade den ICA-affär som en av de jag känner använder och det var gratis hemleverans och ingen fakturaavgift.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det var liksom det jag fick det till - men jag har svårt att se varifrån de drar den siffran.
Där står heller ingenting om spridningshastighet (annat än att de inte räknar med ngn asymptomatisk smitta).

Det enda de är riktigt klara med är faktiskt syftet: att vården skall kunna planera. Sedan ger de mängder med väldigt symmetriska kurvor - ser faktiskt vårdbehovet ut så i en epidemi?
De räknar inte med en fortsatt epidemi. Även vi vänder, precis som GB. Regeringen behöver bara
få opinionen med sig.

Föreställ dig om Steffe skulle göra som tyskarna imorgon! Sicket ramaskri det skulle bli!
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Grollaren, jag älskar dig.

Underbart skrivet, mitt i misären.

Vi har Psykopater som styr därför saknas all ledning och allt vi ser och får är snömos.

Aww va glad jag blir.
Lite uppmuntran gör mycket.
Tack ska du ha
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Läkarförening larmar: Över hälften av de döda i Stockholmsområdet är svensksomalier
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier

Undrar om även latent TBC spelar roll?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hörde på P3 för ca 1 timme sen.
En kille ringde in och berättade glatt att han nu i Coronakrisen fått möjligheten att vara föräldraledig med sin son några månader innan han skulle börja skolan i höst.
Han hade blivit permitterad ifrån Volvo och såg det här som en möjlighet att få vara med sin son.
Tänk om fler kunde försöka hitta de lite positiva i den kris man hamnar i istället för att se allt helt svart.

Om du kan så ta ut föräldraledighet eller semester några veckor.
Offra sommarens greklandsresa och använd din semester nu istället så ökar kanske chanserna till att du har kvar ditt arbete framöver.

Ja vi befinner oss i en kris och jag förstår de som är oroliga för jobb, ekonomi och hälsa mm.
Men de kommer en tid efter Corona också, och jag tror att det svenska folket kan gå stärkta ur det här.
Andra har gått igenom krig och kommit ut på andra sidan så varför skulle inte vi svenskar också ta oss vidare.

Man ser nu att företag börjar hitta andra lösningar och leta möjligheter istället för att bara bomma igen och skjuta sig i skallen.
Vi är fortfarande i början av krisen och det finns ingen att beskylla att vi hamnat där vi är (i alla fall inte någon som lyssnar) så deppa ett par dagar om du behöver men sen är det dags att försöka ta tag i vardagen.
Vårt svenska curlingsamhälle kanske kan lära sig något av detta till slut.
Och det viktigaste är ju faktiskt att nära och kära överlever det här. Så ta ditt ansvar, plocka fram empatin för dina medmänniskor och förstå allvaret i att pausa det vanliga livet i några veckor. Om inte för din egen skull så för så många andra.

(oj blev nästan ett Tal till nationen haha)

Av egen erfarenhet och vänner runt om mig vill undvika sina barn för det är för jobbigt därför föräldrar blir sura att dagisar kommer att stängas, men till den stora fråga varför i helvete skaffar man barn så ungen får lida för man inte ens ville ha barnet från första början. Nu säger jag inte att alla föräldrar är så, men majoriteten. Är hemskt, borde finnas regler om att få skaffa barn hur som helst.
Citera
2020-03-23, 19:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Inget av dessa kommer som sagt att öka nämnvärt, nazzasarna minskar och vi kommer snart ha fler tillfrisknadne än smittade av corona. Detta virus ska vara så farligt och smittsamt men inte har jag träffat på någon med smittan, enda personen jag veta är Tom Hanks.

Att Tom Hanks ska lyckas smitta oss från Kalifornien tror jag är osannolikt.

Som sagt sluta tro att ni är så himla speciella, får ni denna sjukdom kan ni lika gärna köpa trisslotter. Jag tror det är större risk vinna på trisslotter än att få det här viruset.

Du vet även om de där 2046 smittade vi har i landet och den siffran kommer att öka framöver.
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Läkarförening larmar: Över hälften av de döda i Stockholmsområdet är svensksomalier
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarforening-larmar-over-halften-av-de-doda-ar-svensksomalier

Inget att stressa upp sig över alltså
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hundbajs också? Jag tog upp hundens bajs och fick lite på handen som jag torkade bort mot marken. Kanske därför jag har skumt i halsen.

Det verkar som hundar och katter kan smittas, stod tidigare i tråden. Du blir ju bara smittad om du stoppat handen i munnen eller ögonen utan att ha tvättat av dig, äckligt. Tror inte din hund smittat dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in