Citat:
Smittspridningen kommer ju inte avstanna och den kommer inte avstanna för att man sätter länder i karantän, allt som görs nu med olika åtgärder handlar om att undvika att volymerna blir för stora på en och samma gång, det kommer inte gå att utrota viruset genom isolering. Det skeppet seglade för ett par månader sedan, nu finns det överallt, precis överallt.
När man skall ta till olika åtgärder vet i sjutton, jag är ingen expert, och jag har inte en bråkdel av den information som krävs för att säga bu eller bä, men att olika "bromsåtgärder" kan appliceras vid olika tillfällen tycker jag verkar rimligt. En del verkar inbilla sig att det finns något alternativ just nu till t ex Flockimmunitet, det finns det inte, det handlar enbart om att man tar till olika åtgärder vid olika tidpunkter för att försöka få en hanterbar volym på flödet av nya patienter till sjukvårdssystemen runt om i världen.
Alla rekommendationer som getts bör man följa så gott det går, gör man inte det är man ett problem och samhällsfarlig.
Förhoppningsvis kommer det läkemedel SNART som kan rädda en del liv, för vaccin kommer nog ta ett tag att få fram.
När man skall ta till olika åtgärder vet i sjutton, jag är ingen expert, och jag har inte en bråkdel av den information som krävs för att säga bu eller bä, men att olika "bromsåtgärder" kan appliceras vid olika tillfällen tycker jag verkar rimligt. En del verkar inbilla sig att det finns något alternativ just nu till t ex Flockimmunitet, det finns det inte, det handlar enbart om att man tar till olika åtgärder vid olika tidpunkter för att försöka få en hanterbar volym på flödet av nya patienter till sjukvårdssystemen runt om i världen.
Alla rekommendationer som getts bör man följa så gott det går, gör man inte det är man ett problem och samhällsfarlig.
Förhoppningsvis kommer det läkemedel SNART som kan rädda en del liv, för vaccin kommer nog ta ett tag att få fram.
Nu har vi ju inte facit ännu, men det verkar som att Sverige är ett de länder som hanterat det här bäst. Vi har sedan länge insett att det gäller att skapa just flockimmunitet och att det görs på ett optimalt sätt när det gäller att få ner antalet döda. T ex då genom att låta gräsrotsfotbollen köra på (se föregående inlägg) och därigenom sprida smittan i grupper med en enormt stor andel friska. Många pratar fortfarande i termer som "drabbats av coronaviruset" när det faktiskt är så att det är mycket bra för samhället när idrottsmän blir smittade. Ju fler desto bättre. Även för klubbarna, som ju därmed minskar risken att få nyckelspelare sjuka när nästa (mindre?) våg kommer till hösten/vintern och matcher inte kommer bli inställda pga enstaka sjukdomsfall.
Läste nyss en artikel med han den förre statsepimologen (eller vad det heter) och han säger att smittan verkar spridas snabbt i samhället just nu och att det är positivt (eftersom vi har så få avlidna/intensivvårdade). Men folk har såklart enormt svårt att ta in den ekvationen. Alla befinner sig på olika stadier i när det gäller acceptans för den nya verkligheten.