2020-03-23, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
KL förhör ligger i slasken. Undrar hur stor slasken är förresten?
Rätt stor skulle jag tippa på. Ja, där har man allt om K som advokaten säkert har tagit del av.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Oj! Tack för tipset. Väldigt intressant om hon håller sig undan. Men får väl se vad som sägs i programmet först ja.
Kommer inget program i kväll, men en repris kanske från 19 mars. Vet faktiskt inte var postaren fått det ifrån? Inget klarläggande gällande detta ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Du tror inte det förhöret är i en egen förundersökning för anstiftan till mord?
Du tror alltså att man har flera förundersökningar gällande samma brott? Brottet är utrett i den delen utan resultat så slutresultatet är åtal för mordförsök. Alltså är anstiftan samt medhjälpare utrett.
Senast redigerad av Browser 2020-03-23 kl. 18:16.
Citera
2020-03-23, 18:21
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu diskuterar vi skriverier från en hjälpreda som såg till att saker togs bort. Om du inte tror på regelverket här ombeds du läsa alla trådar med information från admin i den del av forumet som kallas Flashback. Och hjälper inte det skall jag ställa en rak fråga i den delen. Garanterar dig att inget tas bort på begäran utifrån på detta forumet.

Du menar detta:
Citat:
Q: En del av mina inlägg försvinner spårlöst. Vad är det som händer?
A: Moderatorerna rensar hela tiden bort inlägg som är utanför trådens ämne. Detta är inte något som användarna alltid informeras om då det handlar om väldigt många inlägg varje dag. Har ditt inlägg försvunnit så är det enklast att kontakta en moderator i berört forum och fråga vad som hänt. Att skicka PM till varje användare som får inlägg bortplockade är inte aktuellt då detta skulle ta ofantligt mycket tid i anspråk. Även trådar kan försvinna helt, alltså inte hamna i Papperskorgen. Det beror oftast på att trådstarten bryter mot en 1.xx-regel. Alla moderatorer har möjlighet att se vilka åtgärder som gjorts av moderatorer i en tråd.

Fast helst skulle jag gärna se det aktuella inlägget i ASAP tråden men det inlägget verkar vara borttagen.
Citera
2020-03-23, 18:22
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Rätt stor skulle jag tippa på. Ja, där har man allt om K som advokaten säkert har tagit del av.

Kommer inget program i kväll, men en repris kanske från 19 mars. Vet faktiskt inte var postaren fått det ifrån? Inget klarläggande gällande detta ännu.

Du tror alltså att man har flera förundersökningar gällande samma brott? Brottet är utrett i den delen utan resultat så slutresultatet är åtal för mordförsök. Alltså är anstiftan samt medhjälpare utrett.

Nej men för två olika brott.
Citera
2020-03-23, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej men för två olika brott.

K är utredd i denna förundersökning.

Skyndsamhetsprincipen
En brottsutredning ska bedrivas skyndsamt, enskilda ska utsättas för så lite påfrestningar som möjligt och samtidigt måste tillräckliga bevis samlas in för att åklagaren inte ska väcka åtal mot en person på egentligen otillräckliga och svaga grunder

Det är liksom inte så att man kan härja med allmänheten hur mycket som helst.
För att få en anstiftare måste ju B i så fall medverka och det berör denna utredning som faktiskt kommit fram till att bara en person kan åtalas.
Senast redigerad av Browser 2020-03-23 kl. 18:27.
Citera
2020-03-23, 18:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Skytten åtalas nu. Det utesluter inte att ett åtal (någon gång) kommer väckas mot en anstiftare.
Det är två personer på senaste tid som inte gjort annat än ältat KL, ett idiotiskt resonemang i klass med Nicko och Pulver.

Väckt åtal gäller BR och självklart är fokus på honom i FUP och inte KL.

Hon har inte fått beslag åter enligt Expressen, nåt utreds fortfarande. Det är förlängt en månad från den 17:e.
De kan ha underlag som är mycket suspekt men det ska räcka till åtal och anstiftan är känt problematiskt.

Det säger sig självt att det är separat material och inte ligger i slasken om utredning pågår och som du skriver så kan nytt åtal väckas när som helst framöver även om de inte ror i land nu.
.
Citera
2020-03-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Skytten åtalas nu. Det utesluter inte att ett åtal (någon gång) kommer väckas mot en anstiftare.

Kan du ta fram brottsjournalen som kommer i kväll?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är två personer på senaste tid som inte gjort annat än ältat KL, ett idiotiskt resonemang i klass med Nicko och Pulver.

Väckt åtal gäller BR och självklart är fokus på honom i FUP och inte KL.

Hon har inte fått beslag åter enligt Expressen, nåt utreds fortfarande. Det är förlängt en månad från den 17:e.
De kan ha underlag som är mycket suspekt men det ska räcka till åtal och anstiftan är känt problematiskt.

Det säger sig självt att det är separat material och inte ligger i slasken om utredning pågår och som du skriver så kan nytt åtal väckas när som helst framöver även om de inte ror i land nu.
.

Källa? Sedan brukar beslag bestämmas av domstol om nu åklagaren inte vill släppa det. E.Ny har fått sina har jag för mig då jag läste sist. Dessutom en källa på det separata materialet blir bra. Diarienummer? Något man mörklagt från hennes advokat?

Du sitter väl inte och insinuerar att K advokat inte kommer begära K egendom när detta kommer till domstolsförhandling?
Senast redigerad av Browser 2020-03-23 kl. 18:35.
Citera
2020-03-23, 18:45
Medlem
Citat:

Jag har aldrig sett Brottsjournalen men om jag googlat rätt sänds programmet på tisdagar.
Citera
2020-03-23, 18:51
Medlem
Citat:
Jag har aldrig sett Brottsjournalen men om jag googlat rätt sänds programmet på tisdagar.

Ja alltså inget i kväll då utan i morgon.- Om inte streamingfunktionen släpper det i kväll. Nej, jag ser inte heller på det eftersom det inte är intressant. Men jag kommer se detta avsnitt och se hur GW skall vidhålla sitt tidigare påstående.

Brottsjournalen djupdyker i fallet som täckte löpsedlarna i september förra året - skjutningen av advokat Henrik Olsson Lilja. Vi får höra vad som sagts i förhören samt vad som kan ha legat till grund för händelsen.
Senast redigerad av Browser 2020-03-23 kl. 18:59.
Citera
2020-03-23, 19:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
I morgon kväll kl 21 sänds Brottsjournalen.

Brottsjournalen
Dokumentär, Kriminalare • Sverige • Säsong 4, Avsnitt 12
Imorgon 21:00 - 22:00
TV4
Brottsjournalen djupdyker i fallet som täckte löpsedlarna i september förra året - skjutningen av advokat Henrik Olsson Lilja. Vi får höra vad som sagts i förhören samt vad som kan ha legat till grund för händelsen.
https://www.tv.nu/p/1JgQf2-r-7MQ4

Det sänd även på TV4 play men det avsnittet är inte uppe där ännu.
https://www.tv4play.se/program/brottsjournalen
Senast redigerad av Timeout 2020-03-23 kl. 19:04.
Citera
2020-03-23, 19:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Källa? Sedan brukar beslag bestämmas av domstol om nu åklagaren inte vill släppa det. E.Ny har fått sina har jag för mig då jag läste sist. Dessutom en källa på det separata materialet blir bra. Diarienummer? Något man mörklagt från hennes advokat?

Du sitter väl inte och insinuerar att K advokat inte kommer begära K egendom när detta kommer till domstolsförhandling?
Öh.. Ja, det är givetvis rätten som beslutat det ÅK begär.
Kan du sluta argumentera på förskolenivå och fylla ut med bullshit som nån snusförnuftig skolfröken. Höj ribban.

17 mars skulle beslag KL bedömas enligt dagboksblad. Dvs om det skulle begäras förlängt igen såsom tidigare skett.

18 mars finns följande info i media. De har väl antagligen begärt ut ytterligare Dagboksblad.
Citat:
Misstankarna mot kvinnan finns kvar och så sent som i veckan fick åklagaren ytterligare en månads åtalsfrist för att utredningen mot kvinnan ska bli klar.
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/han-atalas-for-skjutningen-mot-advokat-olsson-lilja/
Citera
2020-03-23, 19:21
Medlem
Citat:
Ja alltså inget i kväll då utan i morgon.- Om inte streamingfunktionen släpper det i kväll. Nej, jag ser inte heller på det eftersom det inte är intressant. Men jag kommer se detta avsnitt och se hur GW skall vidhålla sitt tidigare påstående.

Ja han var nog lite för optimistisk där i början men nu hoppas vi på lite inside info från polishuset.
Citera
2020-03-23, 20:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Öh.. Ja, det är givetvis rätten som beslutat det ÅK begär.
Kan du sluta argumentera på förskolenivå och fylla ut med bullshit som nån snusförnuftig skolfröken. Höj ribban.

17 mars skulle beslag KL bedömas enligt dagboksblad. Dvs om det skulle begäras förlängt igen såsom tidigare skett.

18 mars finns följande info i media. De har väl antagligen begärt ut ytterligare Dagboksblad.

Yes, lilla Karin är fortfarande under luppen och även om det här inte kommer att leda till något åtal mot henne så kommer hon att vara misstänkt, om något händer HOL så är lilla Karin den förste som får besök av farbror Blå.

Citat:
Efter mordförsöket riktades misstankarna mot en kvinna – en tidigare toppjurist som varit i konflikt med Olsson Lilja. Hon anhölls misstänkt för anstiftan till mordförsök men släpptes efter häktningsförhandlingen.

Misstankarna mot kvinnan finns kvar och så sent som i veckan fick åklagaren ytterligare en månads åtalsfrist för att utredningen mot kvinnan ska bli klar.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/han-atalas-for-skjutningen-mot-advokat-olsson-lilja/

Och enligt LGWP är ju fallet polisiärt uppklarat när det gäller anstiftan, tråkigt nog så räcker ju inte bevisen i och med att Billy murade igen så fort den känsliga frågan dök upp.

Citat:
Själv har jag ägnat ett par dagar åt att läsa en drygt sex hundra sidor lång förundersökning och det polisarbete man redovisar värmer hjärtat på en gammal polisprofessor. Ett riktigt gediget ”snutande” hela vägen från den första insatsen på brottsplatsen till det avslutande förhöret med gärningsmannen och den här gången tyvärr också en illustration till det faktum att livet som polis långt ifrån alltid är rättvist.

Citat:
Återstår den obesvarade frågan. Varför?

Det här är inget rån, heller ingen galning som gett sig på ett helt obekant offer och mellan dem har man inte kunnat hitta minsta samband. ”Ingen kommentar” som gärningsmannen säger när han får den frågan. Allt talar istället för att det är ett beställningsmord som gick snett och det som skaver i en utredares huvud är vem det var som beställde det. Här finns två hypoteser.

För det första en kvinna som offret tidigare haft en minst sagt komplicerad relation med, som jobbat som både åklagare och domare.

För det andra en missnöjd klient vilket också är den arbetshypotes som den nämnda kvinnan föreslagit för polisen. Problemet är att man inte kunnat hitta någon sådan trots de hundratals timmar som man lagt ner.

Fast bra jobbat och i den meningen djupt orättvist att man inte nådde ända fram.

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gediget-snutande-efter-mordforsoket-pa-advokaten/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in