2020-03-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är uppdatering för kvällen. Naturligtvis med Italien uppdaterat. Allt ska mer eller mindre vara uppdaterat, men det går ju snabbt nu runt om i världen:

23 Mars kväll
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är "dödskartorna". Också de med det senaste i Spanien och Italien.
Dödskarta 23 Mars kväll
Dödskarta 23 Mars
Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Observera att Frankrike inte tycks redovisa dödsfall på regionnivå längre. Om någon hittar uppdaterade tal på detta (alltså inte 3-4 dagar sedan) hade jag uppskattat det enormt. Sannolikt är östra delarna av Frankrike något hårdare drabbat och västra delarna ska nog vara grönt eller gul/grönt, inte rent gult.

Ja oj vad många har smittats, det är typ 1 kiruna i tyskland och två kiruna i italien som har smittats, är inte ens en procent av befolkningen i länderna och ni sitter och yrar om någon pandemi.

Som sagt sprids detta extremt långsamt, med denna takt lär vi om vi har otur kanske få 3000 fall i slutet av december. Jag vet inte var ni får all bensin till era lågor för era domedagsscenarion är bara allt mer verklighetsfrånvända.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Finns inget att tro på, alla känner till detta begrepp förutom du.

Har du inte möjlighet att läsa på lite kanske?
Så vi slipper upprepa oss..

Ja vi känner till det och det fungerar inte utan vaccin, Tegnell Junior
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja, men det börjar inaktiveras ganska snabbt. Sen beroende på yta och temperatur kan det leva upp till ca en vecka. Sen andas man ju inte i regel in virus som finns på fomiter, utan man antingen sväljer det eller får in det genom att exvis gnugga ögat. Det finns några studier på Pubmed om hur sjukdomspresentation tros variera beroende på hur viruset kommer in i kroppen.
OK. Jag vet inte vad fomiter är för något...
Men andas man inte in viruset så att viruset kommer direkt in i lungorna, eller fastnar det först i halsen och tar sig ned in i lungarna? En "myt" som tydligen cirkulerat är att man skall dricka vatten ofta och speciellt efter en eventuell virusexponering för då åker viruset ned i magen istället och inaktiveras.
Men ändå att vara i samma lägenhet med någon som hostar mycket känns ju som om man utsätts för mycket virus.
Citera
2020-03-23, 19:08
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ni som tror ni kan lite här. Jag undrar vilket som är bäst.

1) Ha ett starkt immunförsvar som gör att man klarar sjukdomen enkelt på en 14 dagar? Jag har själv inte ett sådant starkt immunförsvar.

2) Eller ha ett starkt hjärta och hög syreupptagningsförmåga. Som jag eftersom jag utan att skryta är en stark långdistanslöpare och mycket rörlig dessutom.

Ponera att jag får sjukdomen nu, vilket är bäst? Jag är ofta lite småförkyld. Vad säger flashbackexpertisen?
Starkt hjärta!
Ingen tvekan om den saken.

Exakt vad starkt immunsystem betyder är inte helt självklart. Men om du blir sjuk i Covid-19 så är det ett starkt hjärta som kommer att hålla dig i livet.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det är ju knepigt då folk har haft viruset i kroppen i 6-8 veckor. Om jag stannar hemma 2 veckor med lindriga symptom. Hur vet jag att jag är smittfri?

Det är ett problem, helst med tanke på att man kan smitta i upp till 37 dagar efter.....
Sveriges jävla oförmåga att få fram testkit i massor är fan under all kritik.

https://www.nyteknik.se/samhalle/coronavirus-kan-vara-smittsamt-i-37-dagar-6990559
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sluta, vi får inte ge upp min vän. Svåra tider kommer och nu måste vi vara starka, varna vänner och familj om vilket monster som är påväg. Sprid videos och information!

Vi alla på jorden är i ett krig mot den "osynlige fienden", fortsätter vi sprida budskapet om LOCKDOWN och testa och spåra så kan vi fortfarande vinna detta kriget.

Vi står enade!
Bara jag slipper stå bredvid dig så.....
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Och vad tror du lönerna för bärplockare och säsongsarbetande lantbrukare är?

Lycka till med att ställa om hotellpersonal, butiksbiträden och folk som står vid löpande bandet i industrin att åka till Norrland för att plocka bär. De kommer sitta hemma och leva på bidrag.

Det rör sig dessutom inte om ”en artikel” det finns flertalet källor som pekar på att flertalet länder riskerar upp emot 20% arbetslöshet som ett resultat av restriktionerna. USA är ett av dessa.

Jovisst, så såsiga som regeringen verkar vara, så lär det inte ske att folk frivilligt åker upp till norrland..

.. men med styrning, så skulle man kunna få folk som inte bor för långt ifrån att tvingas hjälpa till inom de områden där det behövs tillfällig arbetskraft.. bönder finns det i hela sverige, så det kan lösa sig, även bärplockningen och det är ju trots allt inte bara uppe i norrland bären finns..
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
US officiella riktlinjer från vita huset.

The virus is thought to spread mainly from person-to-person.

*Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet).
*Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes.

These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs.

Can someone spread the virus without being sick?
People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.

Spread from contact with contaminated surfaces or objects
It may be possible that a person can get COVID-19 by touching a surface or object that has the virus on it and then touching their own mouth, nose, or possibly their eyes, but this is not thought to be the main way the virus spreads.
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prepare/transmission.html

I Sverige säger experterna däremot att kollektivtrafik är ingen fara, bara man bär handskar.

Varför förbjuder alla länder folk från att träffas om det inte sprider via luften?

Varför ljuger svenska experter ständigt?
Fel igen!
Exakt så som man säger smittan sprids i Sverige också.
Läs de allmänna råden på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Citera
2020-03-23, 19:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Danmark 11 nya döda idag, fy fan vad hemskt.
Ja, jag såg det just.

Hur kommer det sig att Danmark typ dubblar totalen på en dag?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Italien siffror med områden nyss uppdaterade:

https://github.com/pcm-dpc/COVID-19/blob/master/schede-riepilogative/province/dpc-covid19-ita-scheda-province-20200323.pdf
Citera
Medlem
56ks avatar
Någon som har en rapport från influensasäsongen 2008-2009 där tydligen 2600 svenskar dog.

Citat:
Antalet svenskar som faller offer för influensan varierar dock, beroende på vilken eller vilka virusstammar som är aktuella.

– Rekordet de senaste tio åren är säsongen 2008-2009 då cirka 2 600 personer dog, säger Martin Holmberg, infektionsläkare på Socialstyrelsen.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ja vi känner till det och det fungerar inte utan vaccin, Tegnell Junior
Det finns inget vaccin!
Nu spelar du bara dum..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera