2020-03-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Svenskar har generellt en ganska god hälsa, bland annat lägst antal fall av lungcancer i hela den utvecklade världen. Dessutom lever redan flera riskgrupper delvis avskilt från resten av populationen. Svenskar är dessutom mindre resistenta mot antibiotika än andra folkgrupper (Finland, Norge, Tyskland ingår även i denna grupp). Vi har ett rikt friskluftsliv och lever länge. Sammantaget är vi bättre rustade att möta covid-19 än många andra länder.

Ger dom antibiotika mot Covid 19 lunginflammation?
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleidol
Någon som vet när statistik från Spanien kommer in, det är intressant att se utvecklingen där också nu... verkar ju gå åt samma håll som Italien

Har ju redan kommit in. Spaniens trend pekar uppåt. Italiens neråt. Så nej, det verkar inte gå åt samma håll.
Citera
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det behövs kanske utländsk press från EU-länder mot Anders Tegnell och Löfven för att åstadkomma en förändring i strategi. Visst andra länder är upptagna med sitt men de har ju ett intresse av att kampen sker i Sverige också.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Gör vi verkligen detta på alla smittade i Sverige? Dom som är i hemkaratän?

Nej kan jag aldrig tänka mig då de inte testar personal som ska vårda sjuka. Gäller väl samma instruktioner som på 1177, 2 dagar efter sista symptom ska du vara hemma.
Citera
2020-03-23, 18:42
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Först och främst har det inte börjat riktigt än. Troligtvis börjar det eskalera denna vecka och sedan bara öka tills folk inser vad detta är och då kommer att börja ta mer försiktighetsåtgärder.

Men som du påpekade vikingablodet. Kan vara en faktor varför det går saktare här i Norden och Tyskland än i andra länder. Har varit inne på att vita och svarta inte blir lika sjuka som andra. Ingen empirisk studie utan bara det att de som är med i tidningen och talar om hur det är att ha corona så är den absoluta majoriteten vita. Majoriteten klipp från twitter och YT där de visar från sjukhusen och annat så är det ingen vit eller svart alls vad jag kunnat se.
Kanske och troligtvis ändras den bilden nu när både USA och Norden börjar peaka. Den som lever får se.

Nja förvisso har Du rätt i att det har inte börjat ännu..mönstret vill visa sig, tror inte det har ngn betydelse i vilken hudfärg man har men blodet kan spela in...jag är mer intresserad av hur ålder spelar in utan sjukdom...
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Jag pratade självklart om friskförklaringar. Tänk igen.

Du menar att situationen är annu värre an vad statistiken visar?

Uncounted among coronavirus victims, deaths sweep through Italy's nursing homes
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-homes-insigh/uncounted-among-coronavirus-victims-deaths-sweep-through-italys-nursing-homes-idUSKBN2152V0
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja smittan kommer väl igång när folk börjar tröttna på att gå hemma alldeles för tidigt. Jag bor i Stockholm och vet fan ingen som är sjuk. Det var 1000-tals friska människor som promenerade i går i solskenet längs Årstaviken. Nåt är lurt när provtagningar inte görs regelbundet så att man vet när det börjar osa katt och kan hålla sig inne. Hur många månader ska det här pågå?

Ja, det är omöjligt att veta när det är dags att hålla sig undan från jobbet. Nu har väl snart de flesta tagit ut sina sjukdagar och måste tillbaka till arbetet. Föräldrar tröttnar på att hålla barnen hemma och allt börjar återgå till det vanliga. Som du säger så kommer väl det hela igång då.

Om allt fler blir smittade nu så blir det lagom till påsk och sedan träffas familj, släkt och vänner och det drar igång på allvar...
Citera
2020-03-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag är inne på samma spår, eftersom flera yngre inom vården har dött av viruset.
Men igår var den någon som kontrade. Borde inte de som bor tillsammans med en som är smittad utsättas för jättemycket virus jämfört med om man blir smittad på stan.
Jag lyckas inte förklara detta. Kanske att det är farligare om man får virus från olika personer samtidigt?

Det beror på hur sjuk partnern är skulle jag säga. Om denne har låg virusreplikation minskar sannolikheten att överföra en stor smittdos. Tänker jag.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treputtare
Kinseska telekombolag har tappat 15 milj abonnenter senaste månaderna,

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-23/china-s-mobile-carriers-lose-15-million-users-as-virus-bites
Döda? Eller har de inte råd att betala för de förlorade jobbet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Finland på väg in i striktare isoleringsfas – Nyland riskerar karantän"

https://www.hbl.fi/artikel/finland-pa-vag-in-i-striktare-isoleringsfas-nyland-riskerar-karantan/

Och krogarna kommer troligtvis också att stängas inom några dagar.

Kan ju inte stämma. Doktor Tengele sa ju igår att Finland börjar minska på restriktionerna.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treputtare
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-23/china-s-mobile-carriers-lose-15-million-users-as-virus-bites

Funderingar kring detta?
Skrev om detta igår eller i förrgår. Att det dött 3000 pers i Kina där det i vanliga fall dör en miljon i månaden. Då tog jag även upp detta. Kan vara att en del flydde landet men de flesta har nog slutat ringt för evigt.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Så kan man också göra! Det är en grej som regeringen kan använda i sitt "utskick". Så viktigt att visa för de äldre att det finns andra alternativ att handla mat på.
Visst är det bra! Utkört till dörren också. Bra för den som kanske blivit lite skumögd och fumlig som tycker att det är besvärligt med datorn, även om de har datavana, vilket inte alla riktigt gamla har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in