2020-03-23, 17:18
Medlem
Topic, vad ska ni ta er till då ekonomin kommer falla?

Vad tror ni kommer hända? Hur kommer ni påverkas? Vilka blir mest utsatta?

Vad är bra att tänka på?
Citera
2020-03-23, 17:21
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Topic, vad ska ni ta er till då ekonomin kommer falla?

Vad tror ni kommer hända? Hur kommer ni påverkas? Vilka blir mest utsatta?

Vad är bra att tänka på?

Vad ska ni tar till? Har folk inte en buffert just in case att nånting sånt här händer så man klarar sig i några månader.
Citera
2020-03-23, 17:27
Medlem
Det blir väl att hoppa. Stefan har ju lovat att det finns ett skyddsnät och att det håller.
Och att alla skall få den vård de behöver, så att ingen lämnas att kvävas till döds i en sjukhuskorridor.

Skyddsnätet testas nu.
Resultatet meddelas i höst, i god tid före valet.
Citera
2020-03-23, 17:29
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad ska ni tar till? Har folk inte en buffert just in case att nånting sånt här händer så man klarar sig i några månader.

Fan vad smart du är! En buffert för Covid-19... Att jag inte tänkt på det!

Du får ursäkta, men buffert lär man ju ha för att kunna försörja sig oavsett och inte enbart vid pandemier.

Själv har jag haft noll kronor i inkomst sista halvåret, av förklarliga skäl. Min buffert börjar nu ta slut vid sämsta möjliga tidpunkt.

Sitt och var högfärdig, det passar dig säkert. Men att ifrågasätta och anklaga folk att inte ha en buffert är löjligt.
Citera
2020-03-23, 17:29
Medlem
Citat:

Hahahahahaha

Nej, folk har inte en buffert, vi har en hel generation unga vuxna som aldrig sett minsta kris, som tror att allt växer till himlen och att det är fullständigt normalt för en timanställd att ha bostadsrätt på Södermalm, sedan lever man på marginalerna och lånar till utlandsresor och tatueringar/läppfyllnad.

Så svar , nej. Detta kommer blir en kris av astronomiska mått.

Många, jag menar mååånga, unga killar och tjejer kommer tvingas kränga lyan med förlust och flytta hem till bruksorten och de trötta föräldrarna.

Sen bör jag tillägga, att det inte är det minsta roligt, men det kommer ändå att ske.
Citera
2020-03-23, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel

Du får ursäkta, men buffert lär man ju ha för att kunna försörja sig oavsett och inte enbart vid pandemier.

Själv har jag haft noll kronor i inkomst sista halvåret, av förklarliga skäl. Min buffert börjar nu ta slut vid sämsta möjliga tidpunkt.

Sitt och var högfärdig, det passar dig säkert. Men att ifrågasätta och anklaga folk att inte ha en buffert är löjligt.

Trist att höra, du har planerat för dåliga tider och har otur med tajmingen, hoppas det löser sig för dig.
Citera
2020-03-23, 17:38
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Hahahahahaha

Nej, folk har inte en buffert, vi har en hel generation unga vuxna som aldrig sett minsta kris, som tror att allt växer till himlen och att det är fullständigt normalt för en timanställd att ha bostadsrätt på Södermalm, sedan lever man på marginalerna och lånar till utlandsresor och tatueringar/läppfyllnad.

Skrämmande att det är så få som sparar och inte tar hand om sin ekonomi jag klarar mig lätt 6 månader minst utan jobba.
Citera
2020-03-23, 17:42
Medlem
Det är värre eller minst lika illa att många företag inte har pengar mer än för några veckor månader. Det drabbar allt och alla.
Citera
2020-03-23, 17:42
Medlem
Ser ut att ha det rätt tryggt på mitt välbetalda IT-jobb, så för mig lider det ingen nöd. Förutom att man torskar några hundratusen på börsen då.

Kanske man kan göra några hi-fi fynd på blocket eller liknande om några sorliga stackare tvingas sälja sina prylar eller nåt.
Citera
2020-03-23, 17:48
Medlem
Folk i gemen har a-kassa samt extra inkomstförsäkring, ofta genom facket utan att de ens vet om det. Så privatekonomiskt kommer det inte hända så mycket.
Citera
2020-03-23, 18:11
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Skrämmande att det är så få som sparar och inte tar hand om sin ekonomi jag klarar mig lätt 6 månader minst utan jobba.

Och efter att 6 månader gått? Idiot...
Citera
2020-03-23, 18:15
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Och efter att 6 månader gått? Idiot...

Mår du bättre av att kalla mig idiot? Jag jobbar och min buffert byggs upp under tiden, skulle jag stå utan jobb under hela 6 månader vilket inte är troligt så blir det socialen men det är worst case scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in