2020-03-23, 16:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med. Ej så insatt i det juridiska men nog är det så att om rätten finner att det går att fälla bortom rimliga tvivel så blir det så.
Vad sedan bevisningen har utgjorts av är en annan sak. Fri bevisprövning.

Man döms inte längre för litegrann mord, nej. Antingen har man gjort eller så har man inte.

Inte ens om det är flera GM samtidigt.

Möjligen om man hängt på ngn annan utan att veta vad som var på gång och aldrig deltog. Men det är ju ett annat spörsmål.

Närmast kommer kanske om man utför mordet åt en anstiftare och själv tvingats utföra handlingen under ngn form av hot eller påtryckning. Då kan man kanske dömas för litegrann mord, relativt sett.

Uppsåtet/viljan/avsikten/inställningen att mörda ngn / låta mörda ngn, dvs att följden av handlingen omfattas av den som handlar — och bevisandet av att detta skett — är väl vad rätten arbetar med. Avsikten kan vara delad, men den kan inte vara halv bland dem som den delas bland (som delar ansvaret), ty resultatet av handlingen kan inte vara halvt hos mottagaren/offret. Denne är heldöd. Resten är mordförsök, förstås.

Citera mig inte jag kan inte detta heller. Egentligen.

I detta specifika fall behöver man ju i alla fall inte lägga mycket kraft på att visa att vem som än hade ihjäl LW nog hade just det för avsikt. ”Vållande”, ”likgiltighetsuppsåt” eller ”oaktsamhet” har inte varit på tapeten... om jag inte nickat till under någon Brottsjournalen el veckans brott.
Senast redigerad av Lonnrot 2020-03-23 kl. 17:08.
Citera
2020-03-23, 17:01
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Tja, varför inte? Men då en rätt tung sådan.
Mordvapnet kommer nog aldrig att hittas ändå (om inte mördar-Steffe får för sig att erkänna)
Är oxå inne på ficklampa. Finns modell större. Och mordvapnet var "cylinderformat". Vad mer kan tänkas vara det? Förutom baseballträ förstås.
Citera
2020-03-23, 17:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Det måste jag ha missat, när jag var där för ett antal veckor sedan med en av min hundar i ett ärende, då såg jag inga plattor ute, jag OBS bara asfalt.

Kanske vovven hade för bråttom, så vi missade det.

Du ser, jag hänger inte alls med. 😀 Det var nytt för mig.

SD får väl lägga in om att få odla krasse i nån kruka när han funnit sig mer tillrätta.

Han kanske slipper Kumla å andra sidan. Det är så pass nära hem att anhöriga kan må onödigt dåligt av det i det längre perspektivet.
Citera
2020-03-23, 17:04
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Tack för återkoppling!

Besudling med dna från misstänkt borde finnas i riklig mängd (även på plösen).
Jag spekulerar om att skoparet blivit tvättade 2ggr, före och efter?

(Hade varit av intresse att få veta vad EnGodTanke menade men har inte tid att kontrollera).

Jag tycker mig minnas att LWs dna i plösen hittades i rel stor mängd. DNAt fanns i fodret, så det rimliga kanske är att anta att det förts dit via en vätska.
Blod ligger ju närmast till hands.
På fotot jag sett i FUPen ser det ut som om blodigt tyg tvättats och därefter endast kan skönjas vid noggrann koll.
SD var tydligen tillräckligt nöjd med tvättresultatet för att behålla dojorna, om än undanställda hos sina supportrar, svärföräldrarna.
Citera
2020-03-23, 17:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Är oxå inne på ficklampa. Finns modell större. Och mordvapnet var "cylinderformat". Vad mer kan tänkas vara det? Förutom baseballträ förstås.
En bit armeringsjärn har ju varit på tapeten; saknades väl ett på SD:s jobb
Citera
2020-03-23, 17:06
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Han försökte dumpa LW när HD avslöjade
affären. LW hotade då med att ta honom
till domstol för bilincidenten och mordhot
om han inte gjorde vad hon ville.
Så fort han försökte dra sig ur så
anklagade hon honom för att backa och
hotade igen.
Han kände sig som en livegen.

Hur vet du att han försökte dumpa henne? Jag har missat det isåfall. LW skulle isåfall fortsätta träffa SD under hot.?
Citera
2020-03-23, 17:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
call_12-16-21_OUT_11414.amr

Fasansfull lyssning när man vet hur det slutade för LW.
Mycket sorgligt och samtidigt intressant och att höra på henne, det ger en bild av en högst levande människa, och inte bara ett BO.
Citera
2020-03-23, 17:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Hur vet du att han försökte dumpa henne? Jag har missat det isåfall. LW skulle isåfall fortsätta träffa SD under hot.?

Ja.
Det finns i deras internethistorik.
Jag kan leta reda på det senare.

Från april 2017.
Citera
2020-03-23, 17:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra, då bör man ha hunnit fotografera den blodiga tvättmaskinen innan storstädningen den 25/5.

Det som är synd är att de inte fick undersöka igenom hela huset. De blev återkallade av åklagaren. Det känns ju som en enorm miss. Tydligen vid nästa besök var det synligt förändrat. Vem vet kanske hade de hittat mordvapnet.
Citera
2020-03-23, 17:20
Medlem
Rumpis78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja.
Det finns i deras internethistorik.
Jag kan leta reda på det senare.

Från april 2017.
Aha ok. Ska oxå kolla i fup sen igen, när man fullgjort plikter här hemma och det är lugn o ro 😉
Citera
2020-03-23, 17:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En bit armeringsjärn har ju varit på tapeten; saknades väl ett på SD:s jobb

Får för mig att SD är en gadget- o gizmokille. Har nog lagt ner något litet tid på att tänka ut det rätta instrumentet, antingen vad gäller transport eller avpollettering eller maskulina förtecken. Sjutton slag gör man väl inte med ngt som inte är välavvägt heller. Nåt som är lite trubbigt och inte ger omedelbart resultat? Gummiklubba?
Citera
2020-03-23, 17:23
Medlem
Citat:

Stång till hantel diskuterades för ett tag sedan. Var det inte någon fundering
om att SD ev kunde ha "lånat" en hantel i Gustavsvik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in