2020-03-23, 16:18
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur vore det om du själv läste i FUP?
Jag har inte svaren på allt: FUP är 14.000 sidor och ingen av oss kan ha koll på exakt allt.

Att använda mig som ett bevis för att det inte framgår varifrån dödshoten komme, är både att förvränga det som jag har skrivit och att föröka sprida något felaktigt vidare. Jag skrev nämligen att jag inte hittade ursprunget till uttalandet. Det är inte liktydigt med att det inte framgår eftersom jag enbart är en tråddeltagare, inte en expert i FUP.

Det verkar som att SD inte har skrivit dödshotet, utan uttalat det om man läser C*hrisitan v B-Ms vittnesmål:
Aktbil 150/609

"FL: "Jag vet inte vem jag ska ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på
Aron. Det slipper du om jag tar dig först"
Christian berättar att det är så som Stefan ska ha sagt direkt till Lena W. Lena W har skrivit
ett citat till Christian. Hon skrev ju i nästa språkbubbla, att hon inte trodde han någonsin
skulle göra sånt. I sin goda tro tänkte Christian att man skriver något när man är arg men att
göra något är en annan sak. Så trevlig som Stefan var mot dom trodde han inte han kunde
vara kapabel till något sånt.
"
Lena förde minnesanteckningar och citatet förekommer på flera ställen i FUP.
Bl a finns hennes minnesanteckningar och sedan även från skärmdumpar från konversationer till vänner som hon har skickat detta uttalande till.

Ex:

Vem påstår att det är skärmdumpar, är det du?
Citera
2020-03-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag kan inte mycket om straffrätt och hur de tänker när påföljden bestäms, men om rätten anser att han är skyldig så fastställs väl straffet efter hur själva brottet såg ut, inte hur bevisningen eller motivet såg ut?

Håller med. Ej så insatt i det juridiska men nog är det så att om rätten finner att det går att fälla bortom rimliga tvivel så blir det så.
Vad sedan bevisningen har utgjorts av är en annan sak. Fri bevisprövning.
Citera
2020-03-23, 16:21
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Tja, varför inte? Men då en rätt tung sådan.
Mordvapnet kommer nog aldrig att hittas ändå (om inte mördar-Steffe får för sig att erkänna)
Att det inte hittas är ytterligare en indikation att det är mördar-steffe?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-23 kl. 16:29.
Citera
2020-03-23, 16:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Blev hon verkligen övergiven då?
SD gjorde inte slut och stod för det, han ägnade sig åt argumentation för och emot
och menade ju att LW kunde vara mer trevlig i tonen.
Han tycktes vilja fortsätta ha 2 kvinnor.
Lena var trött på att vara kvinna 2.

Han försökte dumpa LW när HD avslöjade
affären. LW hotade då med att ta honom
till domstol för bilincidenten och mordhot
om han inte gjorde vad hon ville.
Så fort han försökte dra sig ur så
anklagade hon honom för att backa och
hotade igen.
Han kände sig som en livegen.
Citera
2020-03-23, 16:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
- Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.

(efter första besöket då LW var försvunnen)

Vittnet berättar att han undersökte tvättstuga noggrant. Flera av polisens tester visade att det fanns många platser där blod kunde finnas i lokalen – men flera av testerna reagerade på tvättmedlet i stugan.
Polismannen undersökte även tvättmaskinen och där såg han synligt blod på luckan.
– Jag ser att det är blod och tar lite i kanten på luckan och fick reagens direkt, säger han.

(vid andra besöket den 24 maj - och vittnet säger även då att det var påtagligt förändrat i tvättstugan)

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet
Bra, då bör man ha hunnit fotografera den blodiga tvättmaskinen innan storstädningen den 25/5.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-23 kl. 16:35.
Citera
2020-03-23, 16:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Så då tycker du det är försvarbart att gräva i en mördad mammas liv, rota i trosor, män, sexliv o leverne, ingen empati ingen respekt för efterlevande, lägg all energi på SD som är mördaren istället

Om det inte vore intressant så skulle
det ju inte vara med i FUP. Som är en
offentlig handling.
Det är ju polis och åklagare som har
rotat i allt det.
Citera
2020-03-23, 16:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
OM SD skulle bli frikänd tror ni i tråden att han skulle flytta tillbaka, och gå med rak rygg som ingenting hade hänt.

Fortsätta leta sina burkar dygnet runt, spana i kvarteret dygnet runt hålla koll på misstänkta gärningsmän med sydländskt utseende med sin pannlampa och ficklampa,
*vattna* sin gräsplätt, bygga upp sina muskler på gymmet i Gustavsvik, osv kommer inte på mera, fyll gärna på.?

Det brukar kunna växa lite mellan plattorna på rastgården på Kumla, sägs det. Gräs eller ogräs.
Citera
2020-03-23, 16:38
Medlem
Någon har varit inne på SDs cachingsida 20 mars - HD eller polisen?

BhX har nyligen loggat hans Kumla-cache...

Är det någon cachare som klurat på om den förslagna SD lämnat ledtrådar i de cacher han släppt efter 14 maj -18?

Mig skulle det inte förvåna om han inte har kunnat låta bli att "skriva svar på näsan" bara för att retas.

Känns lite scary att han döpte sin myst till "Att skapa ett hem" med tanke på att LW hade sin "Home S*oft Home" som hon planerade placera på fp/mp.

SD:s myst "Att skapa ett hem" som Jelly Shaky Gray var först att signa ihop med järnet PC (är han med benägen att fuska?):
www.geocaching.com/geocache/GC86QNW_bonus-adventure-lab-att-skapa-ett-hem
Citera
2020-03-23, 16:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hur vore det om du själv läste i FUP?
Jag har inte svaren på allt: FUP är 14.000 sidor och ingen av oss kan ha koll på exakt allt.

Att använda mig som ett bevis för att det inte framgår varifrån dödshoten komme, är både att förvränga det som jag har skrivit och att föröka sprida något felaktigt vidare. Jag skrev nämligen att jag inte hittade ursprunget till uttalandet. Det är inte liktydigt med att det inte framgår eftersom jag enbart är en tråddeltagare, inte en expert i FUP.

Det verkar som att SD inte har skrivit dödshotet, utan uttalat det om man läser C*hrisitan v B-Ms vittnesmål:
Aktbil 150/609

"FL: "Jag vet inte vem jag ska ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på
Aron. Det slipper du om jag tar dig först"
Christian berättar att det är så som Stefan ska ha sagt direkt till Lena W. Lena W har skrivit
ett citat till Christian. Hon skrev ju i nästa språkbubbla, att hon inte trodde han någonsin
skulle göra sånt. I sin goda tro tänkte Christian att man skriver något när man är arg men att
göra något är en annan sak. Så trevlig som Stefan var mot dom trodde han inte han kunde
vara kapabel till något sånt.
"
Lena förde minnesanteckningar och citatet förekommer på flera ställen i FUP.
Bl a finns hennes minnesanteckningar och sedan även från skärmdumpar från konversationer till vänner som hon har skickat detta uttalande till.

Ex:

Framgår det vad LW antas ha gjort för att komma i åtnjutande av dessa ganska så oförblommerade hot?
Citera
2020-03-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra, då bör man ha hunnit fotografera den blodiga tvättmaskinen innan storstädningen den 25/5.

Den finns på foto i FUP med synliga och tydliga blodmärken som blivit avtryckta vid öppning/stängning av tvättmaskin. SD hade visst inte full koll på alla detaljer...
Citera
2020-03-23, 16:51
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det brukar kunna växa lite mellan plattorna på rastgården på Kumla, sägs det. Gräs eller ogräs.

Det måste jag ha missat, när jag var där för ett antal veckor sedan med en av min hundar i ett ärende, då såg jag inga plattor ute, jag OBS bara asfalt.

Kanske vovven hade för bråttom, så vi missade det.

Nu var inte våran uppgift att leta efter gräs eller ogräs. Gräs kan ju finnas i annan form.
Senast redigerad av Smhf 2020-03-23 kl. 17:05.
Citera
2020-03-23, 16:56
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Då vet vi ju inte om det är sant eller
något LW har hittat på.

Det är ju detta hot och incidenten i bilen
som hon hotade SD att gå till domstol med
om han inte gjorde som hon ville.

Bilincidenten var ju redan utredd och
nedlagd. Om hoten inte var skriftliga eller
inspelade så kunde hon ju inte bevisa dem.

SD skrev att han kände sig livegen. Det
hade han inte behövt känna. Han kunde ha
brutit helt med henne. Då hade det inte
behövt gå så här långt.

SD har medgett det i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in