2017-12-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Ska jag tolka "gammelborgerligt förhållningssätt" som värdekonservatism? Vad tycker man i sådana fall om SD i dessa kvarter?

Ja, ber om ursäkt för otydligheten. Folk är livrädda för SD:s ekonomiska politik. Invandringspolitiken råder det blandade känslor om från vad jag har förstått.

Citat:
Vid en närmare undersökning ser jag att det finns ett hotell och badhus i området. Jag gillar närheten till skärgården! Används några av villorna fortfarande som sommarbostäder?

Nej, mig veterligen så finns det inte några landställen där, det har jag svårt att tro i alla fall. Emellertid vet jag att finns det många landställen ute på Älgö, även om många av ställena numera omvandlas till permanenta bostäder.
Citera
2017-12-20, 17:22
Bannlyst
Jag har bott på Lidingö och i Danderyd stora delar utav mitt liv.
Danderyd var ett tag sedan så kan inte riktigt yttra mig hur det är idag, men Danderyd precis som Lidingö kan vara jobbigt att bo i om man är beroende av att åka kommunalt.
Lidingö har totalt tappat sin status totalt. På senaste åren har man börjat ta in fler asylsökande på ön, vilket faktiskt har märkts. Bil måste man mer eller mindre ha om man bor på ön för att åka kommunalt suger verkligen. Visst, det är sällan problem med lidingöbanan, men det är ändå jävligt segt att behöva byta vid ropsten var och varannan dag. Nattbussen ska vi inte ens prata om på helgerna för den blir proppfull med människor.
Citera
2017-12-20, 21:43
Medlem
NorthSNKRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det var Benny Andersson, inte Björn Ulvaeus. Det är lätt att blanda ihop dem. Mitt trick, som jag kan dela med mig: Han som ser ut att heta Benny heter Björn och han som ser ut att heta Björn heter Benny. Då vet du.

Benny är hyresgäst i Villa Lido på Djurgården, Björn har den egna ön i Djursholm
Citera
2017-12-20, 22:24
Medlem
Djursholm kommer en bra bit före övriga. Det är det enda området som man liksom får en lite speciell känsla av att åka in i.

Lidingö är totalt överskattat. Inget speciellt alls. Ibland undrar jag om folk som dreglar över Lidingö ens har varit där. Det ligger mittemot Östermalm och Djurgården. Det är hela poängen. Det är inte sig själv nock.

Bromma är trångt och överprissatt. Skulle inte köpa hus där även om jag hade gott om marginaler till att göra så.

Saltis erbjuder trevlig miljö. Men det ligger ju en bra bit från city, vilket gör att man liksom undrar vad poängen är med att bo där. Varför inte bo lite mindre, närmare eller i stan, och ha landställe i riktiga skärgården istället? Eller bo på egen gård något längre bort från stan?(det är klart att flera av de riktigt rika som bor i Saltis har allt detta, men ändå).

Vilka som bor var är väl inte så intressant. Det framkommer ju i diverse intervjuer i alla fall. Men det är väl ändå lite mer "Pernilla Wahlgren" på Lidingö och "Jacob Wallenberg" på Djursholm, i stort. Brommas gräddhylla är väl någon vd på något spelbolag och Saltis är Christer Gardell. Eller kanske mer: Majoritetsägare på Djursholm och vd:ar, affärsjurister och diton i övriga områden.
Citera
2017-12-20, 22:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
På Wikipedia står det att Björn är ägare till Vågaskär som ön då heter. Har för mig att Benny bor ute på Djurgården. Eller har Wikipedia också förväxlat dem?

Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Benny är hyresgäst i Villa Lido på Djurgården, Björn har den egna ön i Djursholm

Som jag skrev i första mailet så undrade jag om någon kunde bekräfta eller dementera det. Bra då vet vi, tack för klargörandena! Jag återberättade bara vad jag hört utan att kolla upp det. Kanske de som återgivit det för mig blandat ihop dem, eller sett Benny i Djursholm och dragit slutsatsen att det var han som bodde där när han bara hälsade på Björn?

Men då detta är klarlagt, vilka fler välbergade personer bor i Djursholm? Och apropå Djurgården, där finns ju också många fina hus. Vilka bor där? Och jag passar på att upprepa min tidigare fråga, är det någon som vet något om Stocksund? Själv har jag bara åkt förbi och sett många fina och sannolikt mycket dyra hus där.
Senast redigerad av Ancistrus 2017-12-20 kl. 22:33.
Citera
2017-12-21, 01:25
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Djursholm kommer en bra bit före övriga. Det är det enda området som man liksom får en lite speciell känsla av att åka in i.
Mystiken som vilar över området är väldigt intresseväckande.

Citat:
Vilka som bor var är väl inte så intressant. Det framkommer ju i diverse intervjuer i alla fall. Men det är väl ändå lite mer "Pernilla Wahlgren" på Lidingö och "Jacob Wallenberg" på Djursholm, i stort. Brommas gräddhylla är väl någon vd på något spelbolag och Saltis är Christer Gardell. Eller kanske mer: Majoritetsägare på Djursholm och vd:ar, affärsjurister och diton i övriga områden.
Jo men det är väl intressant att ta reda på vilka som bor vart? Då kanske områdena kan karaktäriseras bättre. Det finns ju allmänna uppfattningar- t.ex att det bor tjänstemän och kulturprofiler i Bromma.
Senast redigerad av Delta99 2017-12-21 kl. 01:56.
Citera
2017-12-31, 04:32
Medlem
Citat:

Lidingö är totalt överskattat. Inget speciellt alls. Ibland undrar jag om folk som dreglar över Lidingö ens har varit där. Det ligger mittemot Östermalm och Djurgården. Det är hela poängen. Det är inte sig själv nock.

Bromma är trångt och överprissatt. Skulle inte köpa hus där även om jag hade gott om marginaler till att göra så.

Saltis erbjuder trevlig miljö. Men det ligger ju en bra bit från city, vilket gör att man liksom undrar vad poängen är med att bo där. Varför inte bo lite mindre, närmare eller i stan, och ha landställe i riktiga skärgården istället? Eller bo på egen gård något längre bort från stan?(det är klart att flera av de riktigt rika som bor i Saltis har allt detta, men ändå).

Hållet absolut med dig på alla punkter, Djursholm är den självklara ettan och finns knappast en tvåa. Om Saltsjöbaden inte hade legat så nära inpå Fisksätra hade det varit min personliga favorit. Du har hela skärgården runt dig och har en mer frihet till skärgården och väldigt fina sjötomter som du inte har i samma utsträckning som Djursholm. Att ett radhus i dregg-Blackeberg där du har pitbulls utanför tunnelbane-ingången under kvällstid säger väl allt, överraskande hur folk kan betala så mycket endast bo 4km ifrån Tilde De Paula. Lidingö är fint, dock vet jag inte vad kommunen har hållit på med som någon ovanstående skrivit, arkitekturen i vissa områden ser förjävliga ut och ligger klart efter. Det som jag dock tycker tvärtom mot dig är varför man hellre betalar ett par miljoner mer och bor på en trängre yta för att tjäna 5-10 minuter i restid till jobbet, idioti om du frågar mig. Min egen top 10 lista är följande (utanför tullarna):

1. Djursholm
2. Saltsjöbaden
3. Stockstund
4. Delar av Bromma och Nacka (Äppelviken, Ålsten, Höglandet, Saltsjö-Boo, Saltsjö Duvnäs, Gustavsvik)
5. Lidingö
Efter detta är det svårt, man kan ha olika argument för områden och mycket personlig preferens.
6. Delar av Värmdö (Mörtnäs, Ingarö, Betsede mfl), stor anledning att dessa får femte platsen är att det är relativt centralt med tanke på att väg 222 är bra mycket lättare att komma fram på om man jämför med E4/E20 under rusningstrafik, för att tala om även Bromma t.ex som är ännu värre. Ett stort plus är även att det är en bra bit ifrån något drägg-område vilket även är det ett stort plus).
7. Delar av Ekerö, detta är en kommun som liknar Värmdö väldigt mycket. Har bara varit på ön ett par gånger så kan inte uttala mig)
8. Täby, området har gått ner sig enligt mina erfarenheter senaste åren, har stundtals varit ett bra område men senaste åren är absolut inte som för 5-10 år sedan. Finns även groteskt fula lägenhetshus runt Täby centrum som man undrar vad dom höll på med, finns två par lägenhetshus som går runt som en rund ring runt Täby centrum vilket, utan att överdriva, är värre än kommunism-arkitekturen.
9. Vaxholm, även här en fin skärgårdskommun som är väldigt lugn. Negativa biten är väl restiden till stan, är som Ekerö och Värmdö delar av fina områden och delar av rätt folktomma områden. Det är väl dessa tre som är kommunerna som kommer nära sig toppen mer och mer när det kommer behövas områden av dess kvalité med rådande situationen i Sverige och Stockholm.

Man kan även argumentera för vissa områden ska vara med på listan, men valt att utesluta dom pga för nära till absolut sämre områden. De ligger helt enkelt för nära geografiskt till drägg-områden som spricker helt enkelt.
Citera
2018-01-01, 23:06
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Jag skulle personligen välja Duvbo före Ekerö vilket ligger väldigt avsides i min mening. Duvbo är fullt med pampiga sekelskiftesvillor som går för 12-13 miljoner. Duvbo är som sagt "flådigare" än Ekerö samt beläget närmare stan, det enda minuset är väl att man har Rissne i ryggen.
Citera
2018-01-02, 20:00
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Duvbo är som sagt "flådigare" än Ekerö samt beläget närmare stan, det enda minuset är väl att man har Rissne i ryggen.
Inte bara Rissne utan Hallonbergen också samtidigt som Rinkeby och Tensta inte ligger allt för långt borta heller. Måste vara ett jobbigt område för försäkringsbolagen fast jag håller dock med dig om att det verkar avsevärt mycket finare än Ekerö.

Jag gör som Gorka44 och drar till med min egna lista så kan ni säga vad ni tycker eller om jag har fått något om bakfoten, är nämligen lite osäker på hur Stocksund ska placeras...

1. Djursholm -> Alla verkar vara överens om att det är en odiskutabel etta
2. Stocksund & Saltsjöbaden -> Delad andraplats med avstånd till ettan, finns för- och nackdelar med båda
3. Bromma -> Äppelviken och Höglandet tar täten med Brommas finaste villor, resten är relativt standard i jämförelse
4. Lidingö -> "En massa radhuslängor" som någon sa, men det finns några fina områden och ett antal unika objekt
Senast redigerad av Delta99 2018-01-02 kl. 20:14.
Citera
2020-03-16, 18:21
Medlem
Faustik-Funks avatar
Är inte Bromma mest för mediamänniskor och mellanchefer? Känns också som det är för nära Hässelby, Vällingby och dom andra "sämre" områdena? Inte heller särskilt kul om man varje dag kör bil från Bromma in till city. Otroligt packat med bilköer på Drottningholmsvägen.

Saltsjöbaden har för många lägenhetsområden och taffliga radhus. Sedan finns ju Fisksätra där med sin IS-moske också - inte särskilt flott i finanselitens ögon.

Lidingö har även dom mängder med höghus och radhuslängor, men det finns en annan kulturtradition där som väger tungt. Dessutom är det väl mest pensionärer som bor i dom lägenheterna?
Citera
2020-03-16, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Är inte Bromma mest för mediamänniskor och mellanchefer? Känns också som det är för nära Hässelby, Vällingby och dom andra "sämre" områdena? Inte heller särskilt kul om man varje dag kör bil från Bromma in till city. Otroligt packat med bilköer på Drottningholmsvägen.

Saltsjöbaden har för många lägenhetsområden och taffliga radhus. Sedan finns ju Fisksätra där med sin IS-moske också - inte särskilt flott i finanselitens ögon.

Lidingö har även dom mängder med höghus och radhuslängor, men det finns en annan kulturtradition där som väger tungt. Dessutom är det väl mest pensionärer som bor i dom lägenheterna?

Bromma är väl i stort sett för alla möjliga slags typer som vill flytta ut från stan men som egentligen inte vill flytta ut från stan(om vi nu snackar villaområdena). Lägenhetsområdena är väl för människor som egentligen vill bo i (inner)stan, men som inte riktigt har möjlighet.
Jag har personligen aldrig fattat vitsen med Bromma, och framförallt inte Norra och Södra Ängby. Små jävla trähus respektive små jävla funkishus i en högst medioker respektive något trevligare miljö. Upplever inget "idylliskt" alls där. Brommabor är nog i övrigt i allmänhet lite "urbanare" i sina intressen än exempelvis folk från Saltsjöbaden, där det ju alltjämt förefaller vara mycket segling, tennis, golf.
Citera
2020-03-23, 16:38
Medlem
Pz.Kpfw.VI-Tigers avatar
Efter genomläsning av trådstarten kände jag mig manad att bidra med min personliga analys vad avser Lidingö.

Lägenhetsområdena
Härvid avser jag framför allt Baggeby, Larsberg, Dalénum, Högsätra, Skärsätra och Käppala. Kan redan nu nämna att jag bor i en av dessa och trivs bra. Kommunikationerna till kontoret i city är relativt smärtfritt med Lidingöbanan då den sällan drabbas av spårfel och andra störningar. Bytet i ropsten till tunnelbana är dock inte alltid i timing med avgången, vilket förstås är ett minus. Som någon nämnde är bil att föredra, såvida man har den möjligheten och inte har arbetsplatsen i city.

Själva områdena varierar arkitekturmässigt där Dalénum är ett nybyggt område och resterande har tidigare byggnadsår. Visavi villaområdena är dessa lägenhetsområden inte särskilt attraktiva. Det går inte att komma ifrån faktumet att andelen utrikesfödda/icke-etniska svenskar gör sig påmint, men för vad det är värt är min uppfattning att jag inte känner mig otrygg att gå runt här på kvällen eller på natten. Då jag tidigare har bott i ett utsatt område i en annan Stockholmsförort kan jag definitivt notera att antalet personbrott var högre/synligare där jag levde tidigare.

Beträffande naturupplevelser och allmän skönhet tycker jag att naturen på hela Lidingö är rogivande och vacker, även i närheten av lägenhetsområdena där man t.ex. i Larsberg har en fin promenadslinga längs vattnet mitt emot Djurgården och Frihamnen, med utsikt över inloppet.

Villaområden
Villaområdena finns överallt på ön, men de ståtligaste tenderar att samlas nära stränderna och i vissa kluster. I övrigt är villorna normala och det finns även gott om vanliga radhus. Man får aldrig samma känsla som i Djursholm då de exklusiva villorna på Lidingö är utspridda bland vanliga hus.

Ekonomin hos kommunen
Enligt den sammanställning som SVT gjorde under början av 2020 avseende skattekraften hos kommunerna (per invånare) i Sverige har Lidingö plats nr 2 av 290, där Danderyd har förstaplatsen. Där står det klart att i genomsnitt tjänar invånare i Danderyd ca 50 000 kr mer, medan invånare i Stockholm, Nacka, Ekerö och Vaxholm tjänar cirka 50 000 kr mindre i genomsnitt jämfört med invånare Lidingö. Min uppfattning är att Lidingös siffror kan sammanfattas som en tydlig tvåa i den rankingen. Härtill kommer även att den kommunala skattesatsen sänks med 30 öre för 2020, medan t.ex. Danderyd fått höja med 1,40 kronor. I nuläget synes lokalpolitikerna ha en god styrning beträffande ekonomin.

Däremot är det inget kausalt samband mellan kommunens ekonomi och attraktionskraften, dock lär det ha någon inverkan att bo i en kommun med välskötta finanser, särskilt för de som är i behov av samhällsservice såsom förskolor och liknande. Motsatsvis är det kanske inte lika roligt att bo i en kommun i en nedåtspiral ekonomiskt sett.

Sammantaget delar jag uppfattningen att områden i Nacka, Bromma och Danderyd smäller högre, men genomsnittsnivån på områdena i Lidingö tycker jag är good-enough. Som någon nämnde är det också överskattat, men den felaktiga uppfattningen att Lidingö skulle ha en status i paritet med Djursholm torde främst återfinnas hos personer som aldrig varit på Lidingö. Det är väl också något - man åker inte hit om man inte besöker någon eller likande. Förmodligen därför det är relativt lugnt och fridsamt. Tänker t.ex. på att man tackade nej till förslaget till att få tunnelbana till Lidingö centrum (förmodligen för att inte få hit stökiga personer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in