Citat:
Ursprungligen postat av
heavenorlasvegas
Djursholm kommer en bra bit före övriga. Det är det enda området som man liksom får en lite speciell känsla av att åka in i.
Lidingö är totalt överskattat. Inget speciellt alls. Ibland undrar jag om folk som dreglar över Lidingö ens har varit där. Det ligger mittemot Östermalm och Djurgården. Det är hela poängen. Det är inte sig själv nock.
Bromma är trångt och överprissatt. Skulle inte köpa hus där även om jag hade gott om marginaler till att göra så.
Saltis erbjuder trevlig miljö. Men det ligger ju en bra bit från city, vilket gör att man liksom undrar vad poängen är med att bo där. Varför inte bo lite mindre, närmare eller i stan, och ha landställe i riktiga skärgården istället? Eller bo på egen gård något längre bort från stan?(det är klart att flera av de riktigt rika som bor i Saltis har allt detta, men ändå).
Vilka som bor var är väl inte så intressant. Det framkommer ju i diverse intervjuer i alla fall. Men det är väl ändå lite mer "Pernilla Wahlgren" på Lidingö och "Jacob Wallenberg" på Djursholm, i stort. Brommas gräddhylla är väl någon vd på något spelbolag och Saltis är Christer Gardell. Eller kanske mer: Majoritetsägare på Djursholm och vd:ar, affärsjurister och diton i övriga områden.
Hållet absolut med dig på alla punkter, Djursholm är den självklara ettan och finns knappast en tvåa. Om Saltsjöbaden inte hade legat så nära inpå Fisksätra hade det varit min personliga favorit. Du har hela skärgården runt dig och har en mer frihet till skärgården och väldigt fina sjötomter som du inte har i samma utsträckning som Djursholm. Att ett radhus i dregg-Blackeberg där du har pitbulls utanför tunnelbane-ingången under kvällstid säger väl allt, överraskande hur folk kan betala så mycket endast bo 4km ifrån Tilde De Paula. Lidingö är fint, dock vet jag inte vad kommunen har hållit på med som någon ovanstående skrivit, arkitekturen i vissa områden ser förjävliga ut och ligger klart efter. Det som jag dock tycker tvärtom mot dig är varför man hellre betalar ett par miljoner mer och bor på en trängre yta för att tjäna 5-10 minuter i restid till jobbet, idioti om du frågar mig. Min egen top 10 lista är följande (utanför tullarna):
1. Djursholm
2. Saltsjöbaden
3. Stockstund
4. Delar av Bromma och Nacka (Äppelviken, Ålsten, Höglandet, Saltsjö-Boo, Saltsjö Duvnäs, Gustavsvik)
5. Lidingö
Efter detta är det svårt, man kan ha olika argument för områden och mycket personlig preferens.
6. Delar av Värmdö (Mörtnäs, Ingarö, Betsede mfl), stor anledning att dessa får femte platsen är att det är relativt centralt med tanke på att väg 222 är bra mycket lättare att komma fram på om man jämför med E4/E20 under rusningstrafik, för att tala om även Bromma t.ex som är ännu värre. Ett stort plus är även att det är en bra bit ifrån något drägg-område vilket även är det ett stort plus).
7. Delar av Ekerö, detta är en kommun som liknar Värmdö väldigt mycket. Har bara varit på ön ett par gånger så kan inte uttala mig)
8. Täby, området har gått ner sig enligt mina erfarenheter senaste åren, har stundtals varit ett bra område men senaste åren är absolut inte som för 5-10 år sedan. Finns även groteskt fula lägenhetshus runt Täby centrum som man undrar vad dom höll på med, finns två par lägenhetshus som går runt som en rund ring runt Täby centrum vilket, utan att överdriva, är värre än kommunism-arkitekturen.
9. Vaxholm, även här en fin skärgårdskommun som är väldigt lugn. Negativa biten är väl restiden till stan, är som Ekerö och Värmdö delar av fina områden och delar av rätt folktomma områden. Det är väl dessa tre som är kommunerna som kommer nära sig toppen mer och mer när det kommer behövas områden av dess kvalité med rådande situationen i Sverige och Stockholm.
Man kan även argumentera för vissa områden ska vara med på listan, men valt att utesluta dom pga för nära till absolut sämre områden. De ligger helt enkelt för nära geografiskt till drägg-områden som spricker helt enkelt.