2020-03-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är ju också 60+, men jag har inte hört någon som talat om »förkylning«. Däremot har jag hört flera som jämför det med en svårare influensa och då med utgångspunkten att influensor inte är att leka med. Alla jag umgås med ser sjukvårdens bristande kapacitet som det stora problemet.

»Äldre-äldre« är ett vedertaget begrepp för personer över 80.

Nej du säger ju ingenting om vad som ska göras. Jag gjorde ett kallt konstaterande kopplat till de länder jag angav.

Tror att jag hat blivit smittad, eftersom det jag upplevt nu inte liknar något som jag upplevt tidigare.

Har haft svårt med andningen, lite hosta o högre kroppstemperatur än vanligt. Att känna att man har svårt att få luft är väldigt obehagligt.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Lungorna blir vätskefyllda och kan inte ta upp tillräckligt med syre i blodet och fördela detta till väsentliga organ. Läs om ARDS (acute respiratory distress syndrome)

Vilket innebär att man antingen kvävs till döds eller dör av organsvikt. Vilket av de två som kommer först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja New York är illa ute. Svårt sjuka patienter ligger på golven i sjukhuskorridorerna.

https://nypost.com/2020/03/23/coronavirus-patients-spotted-lying-on-floor-at-overrun-madrid-hospital/

Länken är från Madrid
Citera
Medlem
Tack för all feedback på kartorna jag gör. Jag publicerar nästa preliminära först när vi fått de nya talen från Italien och Frankrike. Under tiden uppdaterar jag resten av världen. Det är otroligt hur snabbt det sprider sig nu på så många olika ställen.

Kartorna länkas till i min signatur samt i vissa poster jag gör.
Citera
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju du som inte förstår. Naturligtvis är ett bra immunförsvar bra. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag har levt länge och varit med om både asiaten, Hongkongpandemin och alla säsongsinfluensor. Jag har aldrig vaccinerat mig, men självklart har jag under alla dessa åt utsatts för dessa virus utan att någonsin få det.

Jag är inte unik.

Bara av intresse då det tagit upp tidigare. Men vilken blodgrupp har du?

Tänker på det själv då jag väldigt sällan, om ens alls i vuxen ålder någonsin drabbats av influensa. Vet inte om det är för att jag har blodgrupp O, eller om det är för att jag är allmänt osocial. (Eller har ett allmänt bra immunförsvar)
Citera
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Detta är inte för de gamla och inte för de svaga.

Detta virus kommer att kräva miljoner liv på ett ögonblick. Var redo att kämpa i denna svåra situation. Vissa av oss kommer att överleva och andra kommer att behöva vila. Vidta alla åtgärder du kan nu, från hela världen, från USA till Kina, till och med Australien. Detta har påverkat nästan alla i världen, kämpa för dina nära och kära, hjälp de äldre med mat och vatten. Stöd till dina närmaste. Bra humör.

Det kan verka som om världen har stannat. Men det är det inte. När vi förlorar möjligheten att underhålla och möter det människor gjorde för många år sedan, överlevnad, är det nu inte bara ett test längre på skrivbordet. Det är ett test om livet. Vem gör det levande. Och vem gör inte det. Vänta bara på de goda tiderna när vi är tillbaka till de gamla platserna där vi brukade vara i Marbella.

Just den stunden du väntade på att kärnkraft knappen skulle tryckas och explodera och ta över världen. Har du väntat för länge, eftersom att det har redan trycks på.

Du kanske skrattar åt inlägget för stunden, men när du är tillbaka till det liv som du hade innan den här vågen, kommer du du förvånad och chockad och kommer säga "Woah: O" Vem skulle ha trott att ett virus kunde göra så mycket skada och störa så mycket, de vardagliga funktionerna?

What happened to the earth?

Survival of the fittest.

Ett mycket inspirerade och genomtänkt inlägg.

Det värsta är kvar.

Det värsta har antagligen inte ens börjat.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Lungorna blir vätskefyllda och kan inte ta upp tillräckligt med syre i blodet och fördela detta till väsentliga organ. Läs om ARDS (acute respiratory distress syndrome)
Går det inte att suga ut vätskan?
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ja New York är illa ute. Svårt sjuka patienter ligger på golven i sjukhuskorridorerna.

https://nypost.com/2020/03/23/coronavirus-patients-spotted-lying-on-floor-at-overrun-madrid-hospital/

Det är ju i Madrid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnells beräkning som nu presenteras visar att "puckeln" när det är som värst skulle innebära för Stockholm:
- 800 inlagda på sjukhus
- 250 på intensivvård

Jag tycker det låter helt bisarrt lite. Jag skulle vilja se underlag för detta, och hur man har räknat. Dessa siffror skulle innebära att som max ca 10000-15000 personer i Stockholm skulle vara sjuka samtidigt! Det är mindre än 1% av befolkningen! Hur ska man då kunna plöja igenom hela befolkningen att bli immun under andra kvartalet?

Siffrorna går helt enkelt inte ihop sig.

Det är inte 10% av smittade som behöver vård. Antagligen ligger det runt 1% om ens det. Tror du verkligen att det bara är 350.000 smittade i hela världen just nu? Att endast 80000 av 1.4 miljarder kineser blev smittade av ett virus som påstås spridas som en löpeld? Med 1000 personer på sjukan i stockholm ligger nog det faktiska antalet samtidigt smittade på 100.000-300.000.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Uppsala var tidigt ute med smittade fall, så där har det härjat ett tag.
Jo och det pendlar oerhört mycket människor till och från Uppsala varje dag från andra städer och orter. Hela länet är i princip en smitthärd. Förflyttning är enkel genom tågtrafiken. Många små orter har tågförbindelse genom hela Uppsala län fram till Gävle genom upptåget. Även SJ som trafikerar städerna Gävle-Uppsala-Sthlm och tvärtom. Dagligen pendlar folk till jobbet mellan dessa. Har Stockholm en lika omfattande tågtrafik i andra riktningar så är det nog för sent att stänga. Under förutsättning att inte Uppsala och Gävle testar sina invånare och tvingar alla till karantän fram till dess. Uppsala kommer nog bli en stad med likcontainrar snart. Ger det högst två veckor.
Citera
2020-03-23, 15:37
Medlem
Scapulas avatar
Citat:

Läser du inte ens rubriken på länkarna du postar innan du skickar iväg inlägget? Det där är från Spanien (ser säkert likadant ut på New Yorks GATOR snart dock).
Citera
2020-03-23, 15:37
Medlem
Var och handlade åt min 80-åriga mamma i en stor Coop-butik tidigare i dag, blev jävligt irriterad på vad jag såg.

Som vanligt när ett varuhus eller matbutik ligger tillräckligt nära en skola, fylls butiken/butikerna av klungor av skolungdomar som högljutt klampar omkring varje rast.

Visst, dom kan vara jävligt irriterande annars också, men normalt sett kan jag stå ut med det, jag har själv varit i deras ålder och jag flamsade och var högljudd jag med.

Men i dessa tider känns det som att det är högst olämpligt att ha klungor med skolungdomar som rör sig bland övriga kunder under vissa tidpunkter, dag efter dag.

Kanske dags att varuhusen/butikerna inför restriktioner och förbjuder skolungdomar att handla under skoltid? Inte så att dom bidrar till affärernas ekonomi precis, kommer in 10 ungdomar... handlar en Coca Cola.

=/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in