2020-03-23, 15:31
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, varken asiaten eller Hongkongpandemin hade några förfäder byggt upp immunitet mot.

Däremot har jag ju redan skrivit att man aldrig vet vad som händer i nästa skede. Jag uttalar mig bara om hittills. Men likaväl som jag klarat mig så länge kommer det finnas andra som klarar sig nu. Det är vad jag säger.

Med andra ord vissa kommer inte att bli smittade/sjuka även fast de utsätts för det eftersom deras immunförsvar kommer att kunna hantera det. Det innebär inte att de kommer att klara nästa eller nästnästa nya virus om 10 eller 30 år. Om 30 år är jag död dock.

Subtyper till Influensa A. Med andra ord hade ditt immunförsvar en viss erfarenhet av viruset.
Citera
2020-03-23, 15:31
Medlem
Ni som förmodar eller hoppas på många döda i Sverige kan väl bara quota mig och skriva ja. Sen när det här är över så kan vi prata om antingen hur naiv jag var, eller hur naiva ni var. Utrymme för diskussion.
Citera
2020-03-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realcross
Är det någon som vet vad den primära (egentliga) dödsorsaken är vid covid -19 ?
lungkollaps kan man väl säga, kvävs till döds, förstör även njurar etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Han du svarade hade helt rätt
Du är ute och cyklar
Jag har rätt fram tills dess att någon har presenterat ett övertygande motargument.

Att säga att jag är ute och cyklar övertygar mig inte.

Om du visste ett och annat om mänsklig psykologi så hade du insett att du snarare stärker min övertygelse när du skriver så.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
KAN någon förklara läget i Stockholm och storstäderna? Har folk masker? följer folk de viktiga råden undviker man stora folksamlingar läste det var proppfullt på bussar och tåg!? Tar folk detta på allvar eller tror de fortfarande det är som en vanlig förkylning?

I Stockholm har några börjat med masker, mest personer med utländskt utseende, svenskarna skäms för att ha det (Jag har inte vågat ha det ännu). Några har riktiga "gasmasker" inte bara munskydd. Men det är ytterst få än så länge. Det är mycket färre folk ute och rör sig på gatorna. Jag har inte varit på någon club men på restauranger och pubar är det fortfarande folk. De tar det på allvar, många evenemang och möten ställs in. Men allt är ju frivilligt, det är inte nedstänkt uppifrån som i många länder.

Att det är fullt i kollektivtrafiken är för att SL dragit ned på trafiken och man skall gå in i bak på bussen. Folk måste till jobbet.
Citera
2020-03-23, 15:33
Medlem
Några uttalanden från kunder som handlar på Ullared.

https://imgur.com/a/vkusAYD
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag läser typ ”Det är farligare om man har bättre immunförsvar men det är inte så farligt för de med bättre immunförsvar”

Har du någon källa som stödjer detta?

Jag förstår ditt resonemang men jag köper det inte fullt ut.

En person ovan skrev bra källor för det hela. Orkar inte sitta och leta fram alla studier på en telefon. Om du googlar cytokiner covid-19 och diverse pålitliga publiceringskällor ihop så kommer du att hitta stöd för allt jag skrivit.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
1. Om vi kör isolering i 2 veckor stannar 99.9% av all spridning.

2. Alla fall med symptom identifieras och kan övervakas, behandlas, sättas i karantän.

Isolering och karantän är det enda sättet att stoppa spridning.

Så är det, den enkla och brutala metoden att hantera ett jobbigt virus. Ju tidigare desto bättre, helst innan någon spridning i samhället.

Meddela att isoleringen startar vid ett visst klockslag och låt alla bunkra upp innan. All verksamhet läggs på is. Om någon bryter isoleringen är det automatiskt dödsstraff.

Efter två veckor kan landet vakna upp igen.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Lägga Sverige i LOCKDOWN som resten av världen.

Är närmast chockad av Sveriges senfärdiga sätt att sätta in åtgärder. Tror många lider där ute och är oroliga att skicka sina barn till dagis och skola. Det är ju bevisat nu att unga blir allvarligt sjuka också. Men regeringen stoppar huvudet bekvämt i sanden så länge i den naiva tron att vi är förskonade....snacka om svek. Hyckleri som vanligt. Eller finns en mörkare agenda? Mitt förtroende för regeringen och myndigheter är förbrukat för länge sedan. Ekonomin är redan förstörd men den kan byggas upp snabbt igen. Det är NU EMPATI VISAR SIG PÅ RIKTIGT och den kommer inte från sossarna.
Citera
2020-03-23, 15:34
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Lungorna blir vätskefyllda och kan inte ta upp tillräckligt med syre i blodet och fördela detta till väsentliga organ. Läs om ARDS (acute respiratory distress syndrome)
Citera
2020-03-23, 15:34
Medlem
Citat:

Organsvikt
Citera
2020-03-23, 15:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Den kan måhända öka något, men knappast explodera upp mot 10%. Sådana siffror får vi enbart om vården totalt har imploderat 50 döda vid månadsskiftet är kanske troligt. 150 i slutet av April. Efter det
bör vår halvkarantän börja reducera antalet smittade samt svårt sjuka.
Du tror alltså att "dag 0" aldrig kommer, och att statsministern överdrev igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in