2020-03-23, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det du pratar om låter precis som spanska sjukans andra våg (?)

Har du några belägg för det du uttalar dig om eller är du utbildad hobby-epidemioog?
Det finns mängder av belägg för att Corona-sjukdomarna SARS, MERS och SARS-2 orsakar cytokinstormar. Det står i Lancet, Nature och andra ställen.

Men nej, det går inte jämföra med spanska sjukan, som var helt unik i att lyckas döda såpass många ungdomliga, friska och vältränade personer (framförallt män). Sjukdomen tros haft förmåga att locka ut upp till 150 olika sorters antikroppar samtidigt, vilket är helt otroligt egentligen.

Corona har andra riskfaktorer än ovan nämnda.
Citera
2020-03-23, 15:29
Medlem
Är det någon som vet vad den primära (egentliga) dödsorsaken är vid covid -19 ?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är ju också 60+, men jag har inte hört någon som talat om »förkylning«. Däremot har jag hört flera som jämför det med en svårare influensa och då med utgångspunkten att influensor inte är att leka med. Alla jag umgås med ser sjukvårdens bristande kapacitet som det stora problemet.
Sa de det i Januari, Februari också? Har inte pratat med någon jag känner de sista tio dagarna, troligtvis för att jag hade en allvarligare syn på detta än dem. De vaknar väl till när det står något i Aftonslaskan.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej du säger ju ingenting om vad som ska göras. Jag gjorde ett kallt konstaterande kopplat till de länder jag angav.
Har gjort. Nu är det försent. Vi är redan ute på havet och försent att vända om. De enda som kommer att dra ner på takten är om det nästa vecka står "50 döda om dagen" eller något liknande.
Citera
Medlem
Asens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
KAN någon förklara läget i Stockholm och storstäderna? Har folk masker? följer folk de viktiga råden undviker man stora folksamlingar läste det var proppfullt på bussar och tåg!? Tar folk detta på allvar eller tror de fortfarande det är som en vanlig förkylning?

Glesare med folk i centrala Stockholm men relativt få som har mask på sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realcross
Är det någon som vet vad den primära (egentliga) dödsorsaken är vid covid -19 ?

kronisk lunginflammation
Citera
2020-03-23, 15:30
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Jäkla Stockholmare, sluta åk till fjällen!!!

PER 100 000..siffran under det talet är antal dödsfall
Jämtland
37.46
0
Stockholm
34.33
0.38
Östergötland
32.44
0.64
Sörmland
21.51
1.68

Deras agenda kanske är att ta kål på alla gamlingar som sitter med fjällstugor där uppe se de kan köpa loss dem billigt sen.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
KAN någon förklara läget i Stockholm och storstäderna? Har folk masker? följer folk de viktiga råden undviker man stora folksamlingar läste det var proppfullt på bussar och tåg!? Tar folk detta på allvar eller tror de fortfarande det är som en vanlig förkylning?
Gick en längre runda i solen igår i en stadsdel en bit utanför Stockholm. Såg vid två tillfällen äldre herrar med mask som gick.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Skulle tippa på att det skulle vara mer patientsäkert att en sköterska med erfarenhet av infektionsvård tar kommando snarare än psykiatriker. Även om det inte är något jag förespråkar.

Kanske, men blir det brist på personal så e det bättre att en psykiater jobbar där än kalle som ska ta studenten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Vi hade inget sätt att behandla sekundärinfektionerna på den tiden. Vi har det idag, därav mindre unga vuxna som i övrigt är starka som dör.
Jag läser typ ”Det är farligare om man har bättre immunförsvar men det är inte så farligt för de med bättre immunförsvar”

Har du någon källa som stödjer detta?

Jag förstår ditt resonemang men jag köper det inte fullt ut.
Citera
2020-03-23, 15:31
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Frågan kanske ställd innan men kan man ha naturlig immunitet mot viruset inbyggt från början?

Alla får inte symptom.
Citat:
But probably the best-documented evidence for asymptomatic cases has come from the Diamond Princess cruise ship, which had a COVID-19 outbreak in early February while in Japanese waters, says Chowell.

The ship was quarantined and the 3,711 passengers and crew members were repeatedly tested and closely monitored.

Chowell’s modelling study3, published on 12 March in Eurosurveillance, shows that about 18% of some 700 infected individuals on Diamond Princess never showed symptoms.

“You have to keep in mind that this was a special population” with lots of elderly people, says Chowell. Older people tend to fare badly when infected with the new coronavirus, so he suspects the rate of asymptomatic infections in a general population might be closer to the 31% that the Japanese team reported.

Taking the results from several studies into account, Chowell thinks that asymptomatic or mild cases combined represent about 40–50% of all infections.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00822-x
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Får jag fråga hur du tror att denna "halvkarantän" fungerar? Vad med den är det som mattar av kurvan innan en majoritet smittats?

Exempelvis att färre smittas samtidigt
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
kronisk lunginflammation

Yes, en aggressiv lunginflammation som sätter sig i de nedre delarna av lungorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in