2020-03-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Nej, eftersom vi omöjligt kommer kunna hålla oss inne 2-3 veckor i sträck utan att svälta och utan att samhället havererar totalt. Om viruset sprids som påstås så har du det i alla trapphus, matvaruaffärer, apotek, bussar, tåg och även om du har mask får du det med dig hem på klöder, påsar, konserver, förpackningar, eller får in genom fönster och ventilation.

Antingen stämmer inte påståendet om att viruset "hänger kvar" i luften i 3 timmar och lever 72 timmar (utanför labbmiljö) eller så innebär det att ALLA redan har eller kommer bli smittade.

Mörkertalet kan då vara så enormt att dödligheten egentligen är väldigt låg.

1. Om vi kör isolering i 2 veckor stannar 99.9% av all spridning.

2. Alla fall med symptom identifieras och kan övervakas, behandlas, sättas i karantän.

Isolering och karantän är det enda sättet att stoppa spridning.
Citera
2020-03-23, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Detta bevisar bara att människor inte tar det på allvar utan går till jobbet ändå, jag förstår nu varför alla andra länder tar till såna hårda åtgärder, ingen lyssnar annars.

Man kan stifta lagar om säkerhetsbälten eftersom folk inte frivilligt klarar av att fatta rätt beslut tydligen, men här förlitar vi oss på att vi alla är mönstermedborgare.
Citera
2020-03-23, 14:22
Medlem
sannes avatar
Ska bli intressant när reportrarna börjar ställa frågor. FHM har ju insett att människor kanske inte får intensivvård (förra veckan). Idag började FHM meddela att enligt deras beräkningar kommer sjukvården klara av puckeln.

Undra om journalisterna har vässat sina frågor idag och frågar om tex. SL, afterski, testning för sjukvården.
Citera
2020-03-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Var fan fick du luft ifrån? Kan du utveckla ditt resonemang istället för att bara sprida svammel.

Regeringen och FHM har uppenbarligen kontroll. Till skillnad från många andra länder.

Och om du inte är här utan i Kina (?) så har du ingen koll på vilka känslor som råder i Sverige just nu.

Regering och FHM har ingen kontroll alls. De har ingen aning om hur många som smittats men gissar på 100,000. De vet ingenting om vilka dessa 100,000 är. Alls. 100,000 som i snitt smittar 2.2 personer var. Antalet smittade dubblas på 3 dagar.

Det råder kris - på landets sjukhus och på landets företag. Sjukhus har tagits över av militären.
Citera
Medlem
sannes avatar
Nationella prov ska inte läggas i knät på huvudmännen. Men stängning av skolorna ska göra det, enligt Skolverket
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Cirka en 350.000 odokumenterade migranter som bor under radarn i Sverige kan riskera inte bara att drabbas av Covid-19 utan också av svält på grund av krisen som skapats av pandemin, har välgörenhetsorganisationer varnat.

Ingen vet exakt hur många av dessa migranter som för närvarande är i Sverige, eftersom migartionsverket inte har omfattande register över deras vistelseort. I denna grupp ingår asylsökande vars påståenden migartionsverket har avvisat men som är rädda för att återvända till sina hemländer och tillfälliga arbetare vars visum har gått ut.

Abdi , en 30-åring från Somalia som nekades asyl, bor i Stockholm och sa att viruset hade orsakat mycket panik bland migranter.

”Alla välgörenhetsorganisationer och kyrkor där jag brukade gå för att få hjälp med mat och annat stöd stängs nu.. Jag kan inte återvända till mitt land eftersom militären dödar människor där. Vi är alla i ett traumatillstånd. ”

Regeringens talesman sade: ”Ingen borde finna sig svälta i denna kris - och många välgörenhetsorganisationer och hjälporganisationer kommer att få stöd under krisen.

"Vi förstår att detta är en svår tid och vi granskar kontinuerligt situationen för att överväga vad mer kan göras för de i Sverige vars invandringsstatus har påverkats av coronavirus."
Citera
2020-03-23, 14:24
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnells beräkning som nu presenteras visar att "puckeln" när det är som värst skulle innebära för Stockholm:
- 800 inlagda på sjukhus
- 250 på intensivvård

Jag tycker det låter helt bisarrt lite. Jag skulle vilja se underlag för detta, och hur man har räknat. Dessa siffror skulle innebära att som max ca 10000-15000 personer i Stockholm skulle vara sjuka samtidigt! Det är mindre än 1% av befolkningen! Hur ska man då kunna plöja igenom hela befolkningen att bli immun under andra kvartalet?

Siffrorna går helt enkelt inte ihop sig.
"Vi har varit naiva" kommer som ett brev på posten. Varför skulle Sverige klara sig bättre än något annat land i världen. Så j-la typiskt svenskt att vara blåögd, naiv och inte ta något på allvar.
Citera
2020-03-23, 14:25
Medlem
Passepartouts avatar
Presskonferensen:

Bla bla bla bla bla
Citat:
triagemöjligheter, det vill säga kunna upprätta tält och komplettera befintliga sjukhusbyggnader för att kunna göra vissa saker utanför sjukhuset
bla bla bla bla

"Vissa saker", tala ur skägget människa!

Edit: = sortera och dumpa döda kroppar
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Nej cirka 120-130
Ja, jag var slarvig och trodde på det någon annan skrev här, utan att kolla närmare.
Citera
Medlem
Den första presskonferens som jag tycker gett ett bra och förtroende ingivande intryck i synnerhet Johanna Sandwall men också Anders Tegnell gjorde bra ifrån sig tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Om de inte får komma dit behöver de väl inte sättas i karantän?

Exakt. Känns som det största felet som gjordes var att alla skulle "hämta hem" sina medborgare så himla snabbt och okontrollerat. Min gissning är att det kommer bli den största läxan vi kommer lära oss av detta. Bara för att du är medborgare i ett land, innebär inte det att du har en rätt åt få returnera till ditt land omgående i en situation där ditt land riskerar att allvarligt missgynnas av din retur.
Citera
Medlem
jack.danielss avatar
Nu förstår jag varför Tegnell åkte till Somalia mitt under starten av utbrottet! Dom har ett (1) fall i Somalia. Han pumpade in smittade skidresenärer i samhället samtidigt som han blev orolig och stack till afrika!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in