2020-02-03, 13:30
Medlem
Men hur är Renee Voltaire jämfört med Paradiset - det är väl liknande varu/eko-koncept
o allt hos R V är dyyrt som faan.

Men nu verkar R V ha satsat i stort på Östermalm o försöker visst grossa ut produkter till
andra butiker - helt klart är dock att vid en lågkonjunktur går dessa företag totalt åthelvete.
Citera
2020-03-11, 16:09
Medlem
cleovarnamnets avatar
Någon som vet hur det går för dem på NK?
Citera
2020-03-11, 21:43
Medlem
Ringhals3s avatar
De har ju hållit på sedan 2014 och kollar man runt på allabolag och summerar bolagsklustret så är det sedan start förlust på totalt runt cirka 70-80 miljoner till och med 2018 som är senaste redovisade året.
Noterar att inget av delbolageb går med vinst.
Citera
2020-03-23, 14:48
Medlem
morkfromorks avatar
Matkedjan Paradiset i konkurs, inte kunnat finansiera verksamheten (Finwire)
2020-03-23 14:28
Matkedjan Paradiset är i konkurs för att det inte kunnat finansiera verksamheten framåt som planerat, enligt ett pressmeddelande från grundare Johannes Cullberg.
Citera
2020-03-23, 15:14
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Matkedjan Paradiset i konkurs, inte kunnat finansiera verksamheten (Finwire)
2020-03-23 14:28
Matkedjan Paradiset är i konkurs för att det inte kunnat finansiera verksamheten framåt som planerat, enligt ett pressmeddelande från grundare Johannes Cullberg.
Vi slänger in lite citat:
Citat:
Ekobutiken Paradiset har dragits med dålig lönsamhet en tid. Kedjan stängde i höstas sina butiker i Sickla och Täby och gick just genom ett ekonomiskt stålbad för att få tillbaka lönsamheten.

På måndagen lämnade grundaren Johannes Cullberg in konkursansökan.

Corona avgörande
– Vi följt vår plan för att bli lönsamma och såg verkligen ljuset i tunneln när coronastormen drabbades oss, säger han.

Vissa butiker har sett ökat försäljning under coronakrisen. Hur gick era butiker?
– Vår söderbutik gick väldigt bra nu under coronakrisen, men vår butik i NK saluhall drabbades vi hårt, säger han. Men det avgörande var att flera investerare drog sig ur.

Fattas 14 miljoner
– På grund av börsraset och osäkerheten på finansmarknaden så kunde vi inte få in det kapital vi behövde, 14 miljoner kronor, säger Johannes Cullberg.

Vad händer nu?
– Nu ska det utses en konkursförvaltare. Sedan är det troligt att det sker någon slags utförsäljning senare i veckan, men jag vet inte. Jag har aldrig varit med om en konkurs tidigare, säger Johannes Cullberg.

Hur känns det här för dig som grundare?
– För jävligt.

https://mitti.se/nyheter/matbutikerna-paradiset-konkurs/?omrade=sodermalm

Edit:

Kedjan gick alltså i graven inte ens ett år efter att jag startade tråden.
Senast redigerad av BarryHero 2020-03-23 kl. 15:18.
Citera
2020-03-23, 15:45
Medlem
Nu kan de misslyckade ägarna skylla på Corona, och "glömmer" nog i framtiden att berätta om att företaget har haft blodröda siffror allt sedan första dagen.
Citera
2020-03-23, 15:54
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Vi slänger in lite citat:

Edit:

Kedjan gick alltså i graven inte ens ett år efter att jag startade tråden.

Snyggt jobbat, jag har varit på din linje sedan du startade tråden, osund slöseri med skattepengar, igen.

Kan du inte starta en tråd om Aftonbladet?

/Provokatör
Citera
2020-03-23, 16:05
Medlem
magpies avatar
Undrar vilket bolag NK tar in som ersättare? "Nya Paradiset"? Eller kanske ROT eller Cajsa Warg? De har väl liknande profil och borde funka.
Citera
2020-03-23, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Undrar vilket bolag NK tar in som ersättare? "Nya Paradiset"? Eller kanske ROT eller Cajsa Warg? De har väl liknande profil och borde funka.

Varför inte Urban Deli
Citera
2020-03-23, 17:00
Medlem
Inte förvånande att de går in konkurs. Det har aldrig varit särskilt mycket folk i den butik jag handlat och och framförallt har de flesta (inkl jag själv) bara handlar enstaka varor. Extremt ovanligt att se någon som veckohandlar där. Det känns som ett typiskt fenomen medelklassen hejar på men inte stödjer fullt ut.

Jag kommer inte sakna butiken men däremot deras salladsbar.
Citera
2020-03-23, 17:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De har ju hållit på sedan 2014 och kollar man runt på allabolag och summerar bolagsklustret så är det sedan start förlust på totalt runt cirka 70-80 miljoner till och med 2018 som är senaste redovisade året.
Noterar att inget av delbolageb går med vinst.

Jahaja! Citerar mig själv från 11/3.
De kan inte skylla på coronan så länge de inte kan bevisa att alla hipsters dött av viruset!

De gjorde en kapital felsatsning helt enkelt! Ekomat är stort hos en liten högljudd klick av den twittrande medelklassen, i realiteten är det en olönsam nischverksamhet vilket Paradiset nu lärt sig den hårda vägen!
Citera
2020-03-23, 18:01
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Hoppas verkligen att de tar tillbaka den fantastiska NK saluhall som låg där tidigare (vilken en ICA-handlare chefade över). Jag vet att vi är många som saknar den väldigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in