2019-06-15, 11:52
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

För de som håller till i Stockholmsområdet har kanske upptäckt en ny matbutikskedja som går under namnet "Paradiset" som satsar på organiska/ekologiska matprodukter. Nåt som kännetecknar denna kedja är inte bara de korta ingrediensbeskrivningarna, utan även de höga priserna. Min åsikt efter att ha vandrat igenom en av deras Stockholmsbutiker ett par gånger är att man kan hitta det mesta i denna butik hos andra kedjor, men till lägre pris. Jag har svårt att se att det finns en tillräcklig marknad för detta koncept för att kedjan ska överleva särskilt länge, men jag kanske har fel? På Södermalm kan det nog fungera, men jag är osäker på hur länge deras expanderingar kommer hålla.

Citat:
[Paradiset] har för tillfället fyra butiker i Stockholmsområdet.

När jag googlar på hur det går för kedjan så verkar mina misstankar inte helt tagna ur luften:

Stockholmsbaserade Paradiset-kedjan med tre butiker redovisar en samlad förlust för det senaste brutna räkenskapsåret på 27,5 miljoner kronor. Omsättningen i de tre butikerna uppgick till 90,1 miljoner kronor. Det ger en marginal på -30,5 procent, vilket ska jämföras med föregående räkenskapsår då motsvarande marginal var -41,1 procent.

https://www.market.se/nyhet/sa-stora-ar-paradisets-forluster-utmanaren-fortsatter-att-bloda

Nyare artikel:

Citat:
I höstas lät Paradiset kunderna bli delägare för att stärka sina finansiella muskler. Drygt 18 miljoner kronor fick man in; efter kampanjkostnaderna blev det 15 miljoner kvar. Nu satsar man på en ny runda crowdfunding i maj.

– Vi har haft detta med i vår affärsplan ända sedan 2014. Crowdfunding är det mest effektiva sättet att bygga en stark kundbas som är lojal och som man kan jobba med på många olika sätt, säger Johannes Cullberg till Market.

Men har pengarna redan tagit slut?
– Vi har följt vår plan nästan på kronan och faktiskt fått ut mer än vad vi trodde vi skulle klara av. Dels har vi gjort strategiska nyrekryteringar för att stärka huvudkontoret så att vi kan fortsätta att bygga en bra butikskedja, dels har vi byggt upp hela vår näthandel. Dessutom har vi bytt både affärssystem och CRM-system för att få en enhetlig IT-arkitektur. Det är inte många som skulle kunna göra så mycket så snabbt med motsvarande kapital.

https://www.market.se/nyhet/paradiset-behover-mer-pengar-genomfor-en-ny-crowdfunding-effektivt

Officiell hemsida: https://paradiset.com

Frågeställning

Vad tror ni om "Paradiset"? Kommer konceptet att överleva? Kommer det till och med bli lönsamt? Har kedjan en framtid?
Citera
2019-06-15, 12:02
Medlem
Netto kastade in handduken i Sverige och såld sina butiker till Coop. Det är tufft att konkurrera med de stora kedjorna. Som TS säger så har de redan mycket ekologiskt på sin hyllor. Enda skillnad är att man tagit bort det som inte är ekologiskt och höjt priserna. Hur bra affärsidé är det?

Så svaret på TS fråga är nej. De kommer inte bli långvariga. Och de är inte heller intressanta att köpa upp när de går med så mycket förlust.
Citera
2019-06-15, 12:42
Medlem
ljugerbaras avatar
Förstår inte alls vad ni menar med dyrt. Det är självklart inte lika billigt som Matdax i Högdalen, men knappast dyrt jämfört med övriga livsmedelsbutiker i stan.

Jag gillar Paradiset starkt. Helt ok lunch när man har bråttom och bra utbud på varor att köpa hem. Det enda negativa är att de flyttade till en sämre del av NK-huset efter tre år på hörnet. Antar att hyran blev för hög.
Citera
2019-06-15, 12:43
Medlem
Rasiermessers avatar
Uppenbart att de hämtat inspiration från amerikanska Whole Foods.
Citera
2019-06-15, 13:08
Medlem
321js avatar
Så här gick det för den enda (?) ekologiska matbutiken i södra Stockholm:

https://www.allabolag.se/5591183297/ekodirekt-stockholm-ab

Paradiset kan förstås gå bättre eftersom de har butikslägen med större kundströmmar eller bli uppköpt av typ ICA som kan pressa inköpspriserna och fortsätta att köra det under eget varumärke.

Inte ens Lunds kommun har råd med ekologisk mat:

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-14/lund-drar-ner-pa-ekomaten

"Lunds kommun ska dra ner på andelen ekologisk mat i kommunens verksamheter. Det har kommunfullmäktige beslutat."

Med lojala delägare som handlar mycket kan det nog gå. Butiken i Sickla ryker nog först, ÖoB fick stänga där eftersom Willys var billigare på nästan alla varor.
Senast redigerad av 321j 2019-06-15 kl. 13:53.
Citera
2019-06-15, 13:08
Medlem
Fyllefyllots avatar
Det kan nog låta som en bra idé till en början det här med miljö och skit och det kan säkert hyllas till höger och vänster men när det väl kommer till kritan så vill folk handla med plånboken i mångt och mycket och som någon redan skrev så finns ju ekologisk man redan på typ Coop eller whatever.

Man kan säkert få någon enstaka butik i något vänsterblivet överklassområde i Stockholms innerstad att gå bra men en vanlig butik likt denna skulle ju aldrig fungera i vanliga svenska städer så man får nog gå in för att folk ska köpa via nätet alternativt att man på något vänster lyckas bli en del av något större, typ Coop.
Citera
2019-06-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpliffarDygnetRunt
Jag och några vänner från jobbet var in i en av dessa butiker och hon som var i kassan sa att hon inte vill ha för många män i butiken. Jävla feministtrams.

Vi gick ut fort som fan.

Varför hittar du på?

OnT: det tar tid att slå sig in på matmarknaden. Ica har ju 50% av kunderna och alla andra delar andra hälften. Paradiset har antagligen tagit detta i beaktande innan man slog upp portarna.
Citera
2019-06-15, 13:19
Medlem
Tycker dom är otydliga med sin branding, jag har passerat en av deras butiker några gånger och trodde det var en coop som hade någon slags eko-satsning.
Citera
2019-06-15, 13:39
Medlem
Sellingyourselfs avatar
Funkar så länge folk har det gott ställt med några hundratusen över från förra lägenhetsförsäljningen. Men sen när ekonomin kommer tryta så kommer även miljöaktivisterna på Söder att minska sina inköp på Paradiset. Svårt att hålla fasaden uppe till slut. Tycker butiken på söder var rätt sådär, choklad för runt 400kr/kg fanns det iaf..
Citera
2019-06-15, 13:56
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Tjena.

Officiell hemsida: https://paradiset.com

Frågeställning

Vad tror ni om "Paradiset"? Kommer konceptet att överleva? Kommer det till och med bli lönsamt? Har kedjan en framtid?

Av nyfikenhets skull gick jag in på deras hemsida, möts direkt av en pop-up som ber om postnummer för att kunna visa varor i lager i närmsta butik. Inte en chans att jag fyller i det, men rutan saknar kryss!? Hur kan de inte märka att de måste få världens bounce rate av den manövern. Är det samma kontroll när man stegar in i en fysisk butik?
Citera
2019-06-15, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Av nyfikenhets skull gick jag in på deras hemsida, möts direkt av en pop-up som ber om postnummer för att kunna visa varor i lager i närmsta butik. Inte en chans att jag fyller i det, men rutan saknar kryss!? Hur kan de inte märka att de måste få världens bounce rate av den manövern. Är det samma kontroll när man stegar in i en fysisk butik?

Det skulle jag kalla en katastrofal designmiss. Man kan inte heller klicka utanför fönstret för att få bort det.
Citera
2019-06-15, 14:17
Medlem
Jag tror det blir svårt. Folk uppger i gallupar att de tycker krav och sånt är viktigt men i praktiken är det oftast plånboken som får styra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in