2020-03-23, 15:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det är ett allvarligt läge, men långt ifrån så illa som många vill göra gällande.

Vi får se... De gick i lockdown precis så de kommer köra minst 2 veckor utan tillräckligt antal IVA innan de kan förvänta sig peaken. Hinner bli rätt många döda dessa 2 veckor tror jag. Italien++
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kanske ska sluta läsa Aftonbladet eller om du nu envisas med att göra det så läs inte bara rubrikerna och läsa allt.

Där står bland annat:

- Risken att bli inlagda på sjukhus eller att dö av viruset är högre bland äldre

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är bara 20 dagar sedan Spanien fick sitt första dödsfall.

Om det tar tre veckor för en lockdown att få effekt på dödsfallen så visar ju Spanien att man måste agera kraftfullt långt innan man tror det är nån fara på taket. Att gå från 0 till drygt 400 döda om dagen är en riktigt explosiv utveckling. Undrar hur högt de kommer peaka innan kurvan pekar neråt igen?

Ja dom gjorde det försent.. Men bättre sent än aldrig.. Utan sin LOCKDOWN hade dom haft 1000 döda per dag.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Naturligtvis finns det människor vars immunförsvar kan hantera det. Det är inte så att alla som blir utsatta också blir smittade.

Vilken information eller rapport visar det? Länka gärna.
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Tegnell och fhm

Fast hur många rätt har Tegnell haft än så länge? Sverige skulle väl inte ens drabbas av coronaviruset? Sverige har ingen allmän smittspridning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memekrig
Bästa är att isolera de svaga och öppna upp samhället för resten igen och låta viruset ha sin gång

Kan man inte göra mer än så?
Citera
2020-03-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Skillnaden är att han har mer än 30 års erfarenhet att luta sig på. 99% av de som skriver här visste knappt vad ett virus var för något för några veckor sen.

Japp, och det har också WHO, Italiens epidemiologer, Spaniens, Norges, Danmarks, Finlands och så vidare. Erfarenhet har många.
Citera
2020-03-23, 15:08
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Lägg av, flockimmuniteten är det som funkar
Visst. Säger så. Återkom när du själv hostar blod på ett golv någonstans på ett sjukhus i lilla landet lagom död.

Jag tycker inte att jag borde lägga av. Är själv sjuk och ska ut och handla idag för det är flockimmunitet som gäller för alla! Dig inkluderad. Känner mig så solidarisk som delar med mig.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Skillnaden är att han har mer än 30 års erfarenhet att luta sig på. 99% av de som skriver här visste knappt vad ett virus var för något för några veckor sen.

Ja, Tengele har full koll på sina kurvor. Problemet är inte hans kunskap utan att han har en bokstavskombination som gör att han saknar empati. För honom spelar det ingen roll om folk drunknar med vätska i lungorna sålänge han följer sin kurva.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Nej, du kan inte ha immunitet mot något din kropp eller dina förfäders kroppar aldrig stött på innan. Däremot så kan ditt immunförsvar reagera mindre eller svårare på infektion. Det är därför immunhämmande mediciner fungerar så väl, för att de hindrar enorma inflammationer att bildas i kroppen, vilket är den främsta anledningen till att folk dör.

Blanda inte ihop »ha immunitet« och »ha ett immunförsvar som kan hantera«. Det finns givetvis invidider var immunförsvar kommer att hantera detta och i samband med det får en sorts »immunitet«. Hur många i befolkningen som har det är däremot svårt att säga.
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
I norra Norge har kommunerna infört egna karantänregler där folk söderifrån inte får komma in och måste sättas i karantän i 2 veckor innan de kan börja röra sig i samhället.

Kan vara något att fundera över.

Jag applåderar sådana initiativ.

Under den Spanska influensan 1918 så isolerade sig den lilla staden Gunnison i Colorado helt och hållet från omvärlden (5 590 innevånare).

De stängde omedelbart alla skolor och stängde sedan stadsgränsen. Ingen fick komma in utan att sättas i karantän. Om man lämnade staden, fick man inte återvända utan att sättas i karantän först.

De klarade sig nästan helt.
Citera
Medlem
Citat:
Du kanske ska sluta läsa Aftonbladet eller om du nu envisas med att göra det så läs inte bara rubrikerna och läsa allt.

Där står bland annat:

- Risken att bli inlagda på sjukhus eller att dö av viruset är högre bland äldre

Ja kan vara en bra idé att fortsätta läsa. Positivt på presskonferensen idag!
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
En sak jag inte förstår det är vad Italiens minster sa när han sa hur många som dött här om dagen och jag citerar

"Jag vill en gång påminna om att vi räknar alla dödsfall och inte ut skiljer dem som dött av coronaviruset"

Menas det att man räknar med alla som dött av olika orsaker och inte bara pga corona och därför dödstalet är så hög?

I Italien räknar man alla som haft corona i blodet och avlidit, såsom avlidna till WHO. Extremfall: Coronasmittad patient går upp på en stege för att rätta till gardinerna, trillar ned och bryter nacken. Han kommer in i statistiken som död i corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in