2020-03-23, 13:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Under den här pandemin har jag hört en enda rapport om att viruset kan ligga kvar i luften så länge som 30 minuter. Det var något de hade uppmärksammat i Japan eller Kina på en buss. En patient som var smittad klev av, och en halvtimme senare klev en annan person på bussen och blev smittad.
Men har för mig att uppgifterna drogs tillbaka. Någon som vet?

3 timmar i luften
https://www.youtube.com/watch?v=JNQUHc8wbRc&t=6s (3 min in i videon)
Citera
Medlem
kato85s avatar
I norra Norge har kommunerna infört egna karantänregler där folk söderifrån inte får komma in och måste sättas i karantän i 2 veckor innan de kan börja röra sig i samhället.

Kan vara något att fundera över.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saija
Om det ligger över 100 personer på intensivvårdsavdelning så är alltså 1/5 av Sveriges platser redan upptagna? Och det är i början av pandemin.. Kan det vara så illa?
Nej

Vi har mobiliserat allt vi kunnat uppbåda för att skapa fler IVA-platser.

Hur många vi har är hemligstämplat. Detta eftersom sådan vetskap skulle destabilisera samhället. Se bara hur statistik hanteras av många i den här tråden!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
eller hur! Det var ju bara som en influensa har det hetat. En influensa relaterar alla till att man är sjuk i halsont, snorar och har möjligen lite feber i 3-5 dagar. Här snackar vi månadsvis rehabilitering och kanske bestående skador på lungkapaciteten. Debatten efter detta haveri kommer att bli episk. Jag kan inget om lunginflammation men jag inbillar mig att det inte bara är att sticka iväg till jobbet och gymmet 1 vecka efter att man kommit ut från sjukhuset?

Nej jag var sjukskriven 1 månad efter jag hade lunginflammation, och fick röntga mig efter en månad. Då fick jag klartecken att gå tillbaka till jobbet. Det var ingen lek, var trött jämt, påverkad, klarade inte att göra enkla uppgifter hemma.

Och jag hade inga skador på lungorna efter röntgen. Det finns en del artiklar där de som får covid-19, får bestående skador på sina lungor. Men den är ju osäker, eftersom det är inte den forskningen man riktar in sig på just nu.

Influensa sätter sig högt upp i luftvägarna (övre luftvägsinfektion).

Covid-19 går direkt längre ner i lungorna.

Det är det som är skillnaden med influensa och covid-19.
Citera
2020-03-23, 13:43
Medlem
Diskuterarns avatar
En 21 åring intensivvårdas. Har han några underliggande måntro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Skrev igår att Sverige skulle rasa ifrån de Nordiska länderna snabbt: och se idag

Danmark, Finland och Norge har TILLSAMMANS 99 patienter som är under intensivvård.

I Sverige har vi 191 patienter under intensivvård.

Den siffran stämmer inte?
Vi har totalt haft 128 vårdade för COVID19 i Sverige?
Eller vilken källa använder du?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Myelom/benmärgscancer förväxlas ofta felaktigt med leukemi.
Är det möjligt? Är inte den där jeffrey.epstein professor? 😩🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
I norra Norge har kommunerna infört egna karantänregler där folk söderifrån inte får komma in och måste sättas i karantän i 2 veckor innan de kan börja röra sig i samhället.

Kan vara något att fundera över.

Absolut och FHM har sagt det också men 08orna lyssnar ju inte
Citera
2020-03-23, 13:44
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Just så är det.
De verkar försöka få folk att tro att det är livsfarligt att röra sig något mindre en kortare tid.
Naturligtvis är risken för smitta lägre om man är hemma.
Om man går ut utan att träffa någon annan och håller avstånd till andra borde vara en minimal risk tycker jag. Knappast så att hela luften är full av virus. Dessutom kan man förhoppningsvis får lite D-vitamin i solen, något som bevisligen är viktigt för immunförsvaret.
Citera
2020-03-23, 13:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Dom kör ej på som vanligt.

Dom håller på och stänger gränser, inför strikta begränsningar, stänger skolor, handsprit i butiker osv.

Men deras bekräftade fall är ännu inte i samma nivå som Europa. Sannolikt kommer dom överhuvudtaget inte kunna föra adekvat statistik.

Men Covid är där.
Källa: direkt kontakt.

I Afrika har ju många länder stängt ordentligt trots relativt få fall. Bra.
Dock så är där ju ofta kaos och oordning på alla möjliga sätt så risken för en stor spridning så småningom är nog ändå rätt hög.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ja det är det. Det inger hopp om att våra politiker också kan få det.

Du vill alltså att människor ska bli smittade?
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ganska exakt vid 7 tiden i morse sändes inslaget. Och jo hon sa uttryckligen; jag vill att de kommer fram att det är många yngre som vårdas här

Nä hon sa inte det! Hon sa "det är inte bara gamla och sjuka som blir dåliga här"

https://sverigesradio.se/artikel/7435733

Lyssna vid 3:52
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in