Citat:
Ursprungligen postat av
pejpen
Varit borta från denna tråd några dagar och nu förstår jag varför.... Skulle nog även rekommendera flertalet som kommenterar i denna tråd att göra detsamma. Gå ut och ta en promenad och öppna upp ögon och öron och framförallt ge hjärnan lite syre. Maken till paranoia har ju sällan skådats.
Förstå den större bilden.... detta är en enorm utmaning med flera aspekter att ta i beaktning. Tegnell´s uttalanden har, i efterhand, delvis visats sig vara felaktiga. Men vi har väl ingen anledning att tro att de inte var faktamässigt underbyggda vid varje given tidpunkt då det uttalades? Att sen utvecklingen blev annorlunda är väl en helt annan sak. Han har ju, i alla fall vad jag uppfattat, varit rätt tydlig med att det inte går att dra några säkra slutsatser, men att vid varje given tidpunkt har myndigheten gjort den, enligt dem, bästa bedömningen. Att insinuera att det är någon konspiration e.d eller politisk agenda är ju helt befängt....
Vi kommer alla få facit i efterhand hur väl strategin lyckades, men min uppfattning är att AT`s budskap hittills varit skapligt bra, med tanke på den information som funnits tillgänglig.
Kan hålla med om att en del svävar iväg för mycket, men jag anser samtidigt att delar av kritiken är fullt befogad.
Som jag nyss visade så finns det ju ingenting i statistiken som kan bekräfta någonting om vad han påstår. Som ”peaken” 5e mars eller att det håller på att ”plana ut” 22 mars. Officiela statistiken visar ju bara på motsatsen mot hur han hitills har uttryckt...
Tidigare har han även uttalat sig om att Svininfluensan var mycket allvarligare och större och att färre kommer dö av Corona. Du kanske håller med, jag tycker han nonchalerar det hela. Men det finns två ytterligheter där andra överdriver Corona, jag vill varken ha det ena eller det andra hos myndighetspersoner.
Jag vill ha neutrala personer som kan backa upp sina påståenden med hur trenderna ser ut statistiskt sett. Utan att sprida skräck eller nonchalera som jag anser att Anders har gjort, baserat på hur officiell statistik ser ut och inte bara på ”magkänsla”. Är det för mycket begärt från en myndighet?
Då kan man ju slänga ur sig precis vad som helst och sedan komma med ett ”men det visste jag ju inte då”.
Nä, och jag vet inte hur det blir om två veckor, därför säger jag inte hur det blir om två veckor! Eller att det ser ut att vända nu. Jag säger det när kurvorna går åt rätt håll en längre tid. Man behöver inte vara virusexpert för att förstå att kurvor som pekar uppåt betyder att fler smittas och dör...
Jag vet ingenting om det kommer en tvärvändning så då håller jag tyst om det däremot. Absolut ingenting i den officiella statistiken tyder på en vändning just nu som kan ses som en trend. Och Anders har haft fel varje gång i snart en månad nu... Men det är ju lätt att konstant skjuta upp sin vändning med ”men det visste jag ju inte då”. En dag kommer det pricka rätt... Ska han då få beröm för att det kanske kommer efter jäkligt många fler dödsfall än han trodde?
Han trodde ju inte ens att det skulle ta sig hit från Italien, efter att det tagit sig dit från Kina... Han har ju inga små fel, han har hitills haft så fel man bara kan ha.
Och då är det nog bättre om han håller tyst tills statistiken faktiskt kan backa upp att det håller på att vända! Men visst, en dag kommer han som sagt få ”rätt”... Det fortsätter inte i en evighet.
Är det verkligen en bagatell att myndighetspersoner sitter och påstår saker som inte stämmer med officiella statistiken? Samma kväll som statsministern håller ett tal om hur allvarligt det här är... Och att vi ska förbereda oss för månader där det kan förvärras.osv.
Och paranoid och paranoid, det blir ju som jag säger då ett problem när man sprider helt olika beskrivningar av läget. Som resulterar i både ”paranoian” och nonchaleringen, samtidigt. Där du verkar vara mer inne på andra. Jag tycker varken paranoia eller nonchalans är bra.
Sedan är det ju ingen ”konspiration” överhuvudtaget att Anders var delaktig i besluten jag nämnde 2009 till exempel. När staten fick betala skadestånd. Källan är regeringen.se. Och han har fått stå till svara många gånger sedan dess, som idag är rätt bortglömt.
Regeringens egen rapport och riskerna som Sverige tog jämfört med andra länder borde i min värld räcka för att han borde ha tagits bort redan då.
Men om ditt förtroende är på topp är det bara att gratulera.
Tillägg: Alla kurvor för Sverige:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/