2020-03-23, 13:36
Medlem
Varit borta från denna tråd några dagar och nu förstår jag varför.... Skulle nog även rekommendera flertalet som kommenterar i denna tråd att göra detsamma. Gå ut och ta en promenad och öppna upp ögon och öron och framförallt ge hjärnan lite syre. Maken till paranoia har ju sällan skådats.

Förstå den större bilden.... detta är en enorm utmaning med flera aspekter att ta i beaktning. Tegnell´s uttalanden har, i efterhand, delvis visats sig vara felaktiga. Men vi har väl ingen anledning att tro att de inte var faktamässigt underbyggda vid varje given tidpunkt då det uttalades? Att sen utvecklingen blev annorlunda är väl en helt annan sak. Han har ju, i alla fall vad jag uppfattat, varit rätt tydlig med att det inte går att dra några säkra slutsatser, men att vid varje given tidpunkt har myndigheten gjort den, enligt dem, bästa bedömningen. Att insinuera att det är någon konspiration e.d eller politisk agenda är ju helt befängt....

Vi kommer alla få facit i efterhand hur väl strategin lyckades, men min uppfattning är att AT`s budskap hittills varit skapligt bra, med tanke på den information som funnits tillgänglig.
Citera
2020-03-23, 13:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Tycker Filip och Fredrik i sin podcast avsnitt "Sju Plus" är rationella och ger ett bra perspektiv.

Kriser tar fram det sämsta i människan. Plötsligt vet man huruvida FHM och att Tegnell gör ett uselt jobb, folk är helt plötsligt kapabla att döma ut en hel myndigheter med experter. Ingen jävel har ens hört talas om yrket statsepidemiolog tidigare, ingen vet att det ens fanns förut men nu vet alla hur en sådan ska agera i en krissituation. Kan folk utifrån sitt retrospektiv perspektiv säga exakt vilket datum/tid man borde gå ut med vad för information? Folk vill tycka till om saker de inte har en aning om.

Faran med att massagera är det som hände sist med svininfluensan - det skrevs så mycket om svininfluensan att man snabbt framställde ett vaccin som visade sig vara förödande för uppemot 500 personer (narkolepsi).
Exakt hur FHM eller regeringen borde agera nu är en sak. Fortroendet för Tegnell är en annan. Han har bevisligen sagt en massa saker som är fel eller vilseledanden. Han har inte sagt något som inger förtroende eller en känsla av att han vet vad han pratar om. För mig som lekman framstår han som en okunnig idiot. Man kan förvänta sig mer av en person i den positionen.
Citera
2020-03-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Media fortsätter att bygga upp Tegnell som vår nya folkhjälte. Och Aftonbladet är nog värst med sina hurtiga tillrop och tillrättavisningar av den dumma pöbeln som inte förstår sitt eget bästa.

Samtidigt som de sluter upp kring (s) med allvarliga hedersbetygelser, lite som Sovjet på trettiotalet faktiskt, där de politiska ledarna hyllas som hjältar. All granskning har åkt ut genom fönstret. Nu är det bara överhetsfjäsk för hela slanten. Tonen mot de som är kritiska till Tegnell och regeringen är nedlåtande, - gör som du blir tillsagd och lita på experterna!

Men att lyssna på experter skall inte innebära att man slutar tänka själv, och för journalister borde det inte betyda att de skall sluta vara granskande.

Nä, det det ser ut som att vi inte kan lita på gammelmedia i denna fråga heller.

Det som sker med Anders Tegnell är tragikomiskt eftersom han frontar de politiker som bestämt att han inte ska ha resurser utfall vi drabbas av en farsot som denna Corona Pandemi. Likt Dan Eliasson är han glad över att vara viktig, att få bra betalt, och därför tiger han dagligen på jobbet, när han inte får nödvändiga resurser.

Anders Tegnell begriper inte själv, att de politiker som orsakat denna svåra situation inom sjukvården gömmer sig bakom honom, och låter honom ta smällen när efterräkningarnas tid kommer.

Det är enkelt. Med ansvar för en myndighet kommer ansvar för hur man skött jobbet i hela verksamheten, inte bara babbel som en front för de politiker som orsakat att vi inte har beredskap. Det räcker inte att tala om smitta och smittspridning när vi går in i en ekonomisk kris som hotar folkhälsan ännu mer än Coronaviruset.

Det vi alla vet är att Corona är en i raden av farsoter från Kina. Dessa virussjukdomar har sedan medeltiden kommit med jämna mellanrum från Kina och dödat miljontals med människor i Europa.

Anders Tegnells jobb var att ha koll på alt från influensa, till käringar i huckle som vägrat vaccinera sina barn mot allt, med konsekvens att de sjukdomar som vi trodde var borta från Sverige, nu kommit tillbaka. Det fanns många indikationer på nya virus, vi har haft SARS och Ebola nyligen i världen. Men dessa politiker har utgått ifrån att det drabbar ingen i Sverige och nu har de haft fel i vanlig ordning. Det allvarliga är chefer som inte säger ifrån och är medlöpare när politikerna äventyrar folkhälsan.

En chef på en myndighet som inte reagerar starkt mot politiker som inte ger medel till myndighetens syfte, visar på bristande samhällsansvar där bara karriär och privatekonomi räknas för honom.

Men det är främst våra politikers ansvar att de skurit ner på vård och annan offentlig verksamhet samtidigts som de ökar på behovet av sjukvård genom att öka på befolkningen med folk som tar extra mycket resurser i anspråk. Men det som gör mig mest arg är alla myndighetschefer som varit medlöpare till de politiker som förstört Sverige. Där goda finanser var en myt, när skattemedel ska gå till kärnverksamhet.

Nyligen släppte de ansvariga in folk från smittohärdar som Kina, Iran och Italien, trots kunskap om att det redan var många sjuka i Corona där. Ingen framförhållning där heller. Dessa makthavare måste köra i 180 in i en betongvägg innan de ser risker och döden.

Att tala om självisolering till gamla människor som är beroende av hemtjänst är en spottloska i ansiktet på folk som jobbat ett helt liv, när de har olika vårdare hela tiden som utsätter dem för ökad smittorisk.

Med tanke på vilka personer som fått jobb i vården och hur många nyanlända som tar hand om våra gamla, är detta som sker nu förfärligt. Det handlar om hemvårdare som kommer hem till gamla efter att ha åkt kommunalt från de sämre ställena att vara på under en Pandemi. Som dessutom går hem till ett tiotal olika gamlingar på sin runda.

Det blir förljuget när Anders Tegnell varnar äldre från att träffa barnbarnen, där det blir mycket mindre smitta än från en person i hemtjänsten. Den risken för smittspridning till de äldre nämns inte. Trots att konsekvenserna av smitta för dessa gamlingar är döden.
Citera
2020-03-23, 14:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Någon som vet varför han inte kan stå still när han pratar?
Citera
2020-03-23, 14:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Någon som vet varför han inte kan stå still när han pratar?
Tecken på psykisk obalans o att man ljuger, det är kända tecken.
Citera
2020-03-23, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Varit borta från denna tråd några dagar och nu förstår jag varför.... Skulle nog även rekommendera flertalet som kommenterar i denna tråd att göra detsamma. Gå ut och ta en promenad och öppna upp ögon och öron och framförallt ge hjärnan lite syre. Maken till paranoia har ju sällan skådats.

Förstå den större bilden.... detta är en enorm utmaning med flera aspekter att ta i beaktning. Tegnell´s uttalanden har, i efterhand, delvis visats sig vara felaktiga. Men vi har väl ingen anledning att tro att de inte var faktamässigt underbyggda vid varje given tidpunkt då det uttalades? Att sen utvecklingen blev annorlunda är väl en helt annan sak. Han har ju, i alla fall vad jag uppfattat, varit rätt tydlig med att det inte går att dra några säkra slutsatser, men att vid varje given tidpunkt har myndigheten gjort den, enligt dem, bästa bedömningen. Att insinuera att det är någon konspiration e.d eller politisk agenda är ju helt befängt....

Vi kommer alla få facit i efterhand hur väl strategin lyckades, men min uppfattning är att AT`s budskap hittills varit skapligt bra, med tanke på den information som funnits tillgänglig.

Kan hålla med om att en del svävar iväg för mycket, men jag anser samtidigt att delar av kritiken är fullt befogad.

Som jag nyss visade så finns det ju ingenting i statistiken som kan bekräfta någonting om vad han påstår. Som ”peaken” 5e mars eller att det håller på att ”plana ut” 22 mars. Officiela statistiken visar ju bara på motsatsen mot hur han hitills har uttryckt...

Tidigare har han även uttalat sig om att Svininfluensan var mycket allvarligare och större och att färre kommer dö av Corona. Du kanske håller med, jag tycker han nonchalerar det hela. Men det finns två ytterligheter där andra överdriver Corona, jag vill varken ha det ena eller det andra hos myndighetspersoner.

Jag vill ha neutrala personer som kan backa upp sina påståenden med hur trenderna ser ut statistiskt sett. Utan att sprida skräck eller nonchalera som jag anser att Anders har gjort, baserat på hur officiell statistik ser ut och inte bara på ”magkänsla”. Är det för mycket begärt från en myndighet?

Då kan man ju slänga ur sig precis vad som helst och sedan komma med ett ”men det visste jag ju inte då”.

Nä, och jag vet inte hur det blir om två veckor, därför säger jag inte hur det blir om två veckor! Eller att det ser ut att vända nu. Jag säger det när kurvorna går åt rätt håll en längre tid. Man behöver inte vara virusexpert för att förstå att kurvor som pekar uppåt betyder att fler smittas och dör...

Jag vet ingenting om det kommer en tvärvändning så då håller jag tyst om det däremot. Absolut ingenting i den officiella statistiken tyder på en vändning just nu som kan ses som en trend. Och Anders har haft fel varje gång i snart en månad nu... Men det är ju lätt att konstant skjuta upp sin vändning med ”men det visste jag ju inte då”. En dag kommer det pricka rätt... Ska han då få beröm för att det kanske kommer efter jäkligt många fler dödsfall än han trodde?

Han trodde ju inte ens att det skulle ta sig hit från Italien, efter att det tagit sig dit från Kina... Han har ju inga små fel, han har hitills haft så fel man bara kan ha.

Och då är det nog bättre om han håller tyst tills statistiken faktiskt kan backa upp att det håller på att vända! Men visst, en dag kommer han som sagt få ”rätt”... Det fortsätter inte i en evighet.

Är det verkligen en bagatell att myndighetspersoner sitter och påstår saker som inte stämmer med officiella statistiken? Samma kväll som statsministern håller ett tal om hur allvarligt det här är... Och att vi ska förbereda oss för månader där det kan förvärras.osv.

Och paranoid och paranoid, det blir ju som jag säger då ett problem när man sprider helt olika beskrivningar av läget. Som resulterar i både ”paranoian” och nonchaleringen, samtidigt. Där du verkar vara mer inne på andra. Jag tycker varken paranoia eller nonchalans är bra.

Sedan är det ju ingen ”konspiration” överhuvudtaget att Anders var delaktig i besluten jag nämnde 2009 till exempel. När staten fick betala skadestånd. Källan är regeringen.se. Och han har fått stå till svara många gånger sedan dess, som idag är rätt bortglömt.

Regeringens egen rapport och riskerna som Sverige tog jämfört med andra länder borde i min värld räcka för att han borde ha tagits bort redan då.

Men om ditt förtroende är på topp är det bara att gratulera.

Tillägg: Alla kurvor för Sverige: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-23 kl. 14:26.
Citera
2020-03-23, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Pinsamma ni är! Sluta ta ut er rädsla på landets chefsepidemiolog mitt i krisen!

Om Tegnell får rätt i slutändan ska jag fan rama in den här tråden.

Alltså seriöst, det spelar väl ingen roll om han skulle få rätt någon gång i framtiden när han haft gravt fel på i stort sätt varenda punkt?

1. “Ingen risk att svenskarna kan sprida Corona-viruset. Risken är obefintlig”

2. ”Trenden har vänt i Italien”.

3. ”För att det ska bli stora utbrott krävs att viruset är bra på att sprida sig från människa till människa. Så verkar det inte vara i det här fallet”

4. ”När det gäller sportlovsresor finns det absolut inget anledning att oroa sig för Corona-viruset. I Alperna och södra Europa finns ingen spridning över huvudtaget.”

5. ”Jämlikhet behöver beaktas innan man stänger ner arbetsplatser”

6. ”– Jag vet inte. Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt.”

Du måste börja inse att han är en sosse som jobbar direkt åt regeringen. Sättet han och FHM (vilka också jobbar åt dem) fått hela landet att agera proaktivt på är helt häpnadsväckande. Men jag klandrar egentligen inte Tegnell, han sitter ju mellan två stolar och försöker bara sockra regeringens riktlinjer till folket så att vi ska tro att det är genomtänkt utefter expertis.

Jag skulle inte vilja vara i hans sits just nu, men han har själv gjort valet. Då får man ta konsekvenserna. Men det man ofta hör från svenskt håll är att vad Tegnell och FHM säger skulle vara konsensus bland forskare. Det är inte ens konsensus bland forskare i Sverige. Högmodet vi får bevittna från svenska myndigheter och regeringen just nu är nästintill gastkramande.

Nu senast på presskonferensen tror han och FHM att det kommer bli ca 800 inlagda i Sthlm, varav ca 250 på IVA. Vi får ju se om de mot förmodan får rätt för en gång skull, men med de groteska felbedömningarna de gjort tidigare skulle jag hållit käft.
Citera
2020-03-23, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det som sker med Anders Tegnell är tragikomiskt eftersom han frontar de politiker som bestämt att han inte ska ha resurser utfall vi drabbas av en farsot som denna Corona Pandemi. Likt Dan Eliasson är han glad över att vara viktig, att få bra betalt, och därför tiger han dagligen på jobbet, när han inte får nödvändiga resurser.

Anders Tegnell begriper inte själv, att de politiker som orsakat denna svåra situation inom sjukvården gömmer sig bakom honom, och låter honom ta smällen när efterräkningarnas tid kommer.

Det är enkelt. Med ansvar för en myndighet kommer ansvar för hur man skött jobbet i hela verksamheten, inte bara babbel som en front för de politiker som orsakat att vi inte har beredskap. Det räcker inte att tala om smitta och smittspridning när vi går in i en ekonomisk kris som hotar folkhälsan ännu mer än Coronaviruset.

Det vi alla vet är att Corona är en i raden av farsoter från Kina. Dessa virussjukdomar har sedan medeltiden kommit med jämna mellanrum från Kina och dödat miljontals med människor i Europa.

Anders Tegnells jobb var att ha koll på alt från influensa, till käringar i huckle som vägrat vaccinera sina barn mot allt, med konsekvens att de sjukdomar som vi trodde var borta från Sverige, nu kommit tillbaka. Det fanns många indikationer på nya virus, vi har haft SARS och Ebola nyligen i världen. Men dessa politiker har utgått ifrån att det drabbar ingen i Sverige och nu har de haft fel i vanlig ordning. Det allvarliga är chefer som inte säger ifrån och är medlöpare när politikerna äventyrar folkhälsan.

En chef på en myndighet som inte reagerar starkt mot politiker som inte ger medel till myndighetens syfte, visar på bristande samhällsansvar där bara karriär och privatekonomi räknas för honom.

Men det är främst våra politikers ansvar att de skurit ner på vård och annan offentlig verksamhet samtidigts som de ökar på behovet av sjukvård genom att öka på befolkningen med folk som tar extra mycket resurser i anspråk. Men det som gör mig mest arg är alla myndighetschefer som varit medlöpare till de politiker som förstört Sverige. Där goda finanser var en myt, när skattemedel ska gå till kärnverksamhet.

Nyligen släppte de ansvariga in folk från smittohärdar som Kina, Iran och Italien, trots kunskap om att det redan var många sjuka i Corona där. Ingen framförhållning där heller. Dessa makthavare måste köra i 180 in i en betongvägg innan de ser risker och döden.

Att tala om självisolering till gamla människor som är beroende av hemtjänst är en spottloska i ansiktet på folk som jobbat ett helt liv, när de har olika vårdare hela tiden som utsätter dem för ökad smittorisk.

Med tanke på vilka personer som fått jobb i vården och hur många nyanlända som tar hand om våra gamla, är detta som sker nu förfärligt. Det handlar om hemvårdare som kommer hem till gamla efter att ha åkt kommunalt från de sämre ställena att vara på under en Pandemi. Som dessutom går hem till ett tiotal olika gamlingar på sin runda.

Det blir förljuget när Anders Tegnell varnar äldre från att träffa barnbarnen, där det blir mycket mindre smitta än från en person i hemtjänsten. Den risken för smittspridning till de äldre nämns inte. Trots att konsekvenserna av smitta för dessa gamlingar är döden.

Och Anders Tegnell är högste chef på FHM??? Har FHM brist på resurser? Tror du blandar korten litegrann här, precis som de flesta andra som hejar på hetsen mot honom. Att det råder brist på en massa vårdplatser och sjukvårdsmateriel kanske inte är FHM´s uppdrag, men det känns som att de, och framförallt Anders Tegnell, får klä skott för allt som är dåligt nu. Sen allt snack om huruvida vårdare inom omsorgen har utländskt påbrå eller inte, bevisar hur out-of-bounds diskussionen är.
Onyanserat!!
Citera
2020-03-23, 14:49
Avslutad
Angående att han är ”sosse” och att det skulle ha med nuvarande regering att göra. Måhända att han är ”sosse” men Anders-problemet finns oavsett regering... Både nuvarande och förra har valt att lyssna på honom. Precis som Dan Eliasson blev FK-direktör med Alliansen som arbetsgivare. Problemet med dessa personer består oavsett regering hitills.

När Anders körde sitt race 2009: (skyll inte på mig om det låter konspiratoriskt, skyll på SVD. Vad vi vet med 100 % säkerhet är att han var ansvarig i frågan)

”I ett e-postmeddelande som går till övriga smittskyddsläkare och Anders Tegnell, chefen för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, skriver Staffan Sylvan: ”Det är aldrig bra att fatta ett beslut på dåligt underlag.”

Han argumenterar att vaccinköpet är kopplat till WHO:s pandemifas 6. Att avtalet skrevs med fågelinfluensan som tänkbar pandemirisk. Och att Sverige nu har nåtts av ”en lindrigare variant”.

Han skriver: ”Jag tycker att man bör besinna sig något innan man går in i ett så kostsamt och osäkert projekt”. Han frågar slutligen: ”Har vi ett handlingsutrymme?”. Nej, blir beskedet.

– Svaret till mig från Anders Tegnell var att vi tyvärr inte har något handlingsutrymme, ett beslut måste tas nu, berättar Staffan Sylvan.

– Om vi inte bestämmer oss innan utsatt datum blir det automatiskt 18 miljoner doser. Beställer vi enbart 9 miljoner och vill ha mer i december hamnar vi sist i kön med en leveranstid som inte går att förutse, säger han.

SvD kan idag avslöja att det fanns ett annat svar på smittskyddsläkaren Staffan Sylvans fråga, som han aldrig fick se.

Några timmar senare, på natten, mejlar Anders Tegnell, ansvarig för smittskyddsfrågor på Socialstyrelsen, till sin tidigare kollega och chef på Socialstyrelsen, Johan Carlson, som nu är nybliven generaldirektör på Smittskyddsinstitutet.”

https://www.svd.se/svd-granskar-sveriges-vaccinering-mot-svininfluensan

Tillägg: Jag missade visst största konspirationsdelen: (alternativt bara Anders och nån mer som har en egna agenda)

”Anders Tegnell skriver att departementet är tydligt med att ”politiskt finns här ingen återvändo”.

Klockan 8.29 morgonen därpå svarar Johan Carlson: ”Håller med. Jag tror att smittskyddsläkarna måste inse att detta är affärer och politik snarare än sjukvård. Visst ligger det en hel del i dessa påståenden men den typ av rörelsefrihet som efterfrågas finns ju inte.”

Idag vet vi att svenska staten köpte 18 miljoner doser för 1,3 miljarder kronor. Två doser per person – från bebisar till 95-åringar. Alltså skulle varenda svensk i princip vaccineras två gånger under en mycket kort tid. Ett jätteprojekt. En utmaning. En mobilisering. Några alternativ fick inte ens diskuteras. Allt var ju redan bestämt.”
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-23 kl. 14:52.
Citera
2020-03-23, 14:50
Medlem
Ännu ett tecken som visar på hur illa detta är skött är frågan om masker/munskydd. Detta var FHMs ståndpunkt tidigare (t ex från 2 mars https://web.archive.org/web/20200302222131/https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/):

Citat:

Skyddar munskydd mot covid-19?

Nej. Munskyddet skyddar inte dig som är frisk mot smitta. Den som är sjuk kan dock till viss del skydda omgivningen från vätskepartiklar vid till exempel hosta och nysningar.

En allmänt förebyggande åtgärd är att undvika att röra vid ansiktet eller ögonen samt att undvika kontakt med sjuka människor. Den som hostar och nyser i armvecket och som håller god handhygien vid sjukdom skyddar andra från smitta.

Eller 10 mars (https://web.archive.org/web/20200311084451/https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/):
Citat:

Nej, munskydd skyddar inte den som är frisk mot covid-19. Däremot kan den som är sjuk till viss del skydda sin omgivning från att vätskepartiklar sprids vid till exempel hosta och nysningar.

För att skydda dig själv och andra mot covid-19 bör du istället:

Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten.
Hosta och nysa i armvecket.
Undvika att röra ögon, näsa och mun.
Undvika kontakt med sjuka människor.
Stanna hemma om du är sjuk.

De har nu sakteliga börjat vrida tillbaks det påståendet och idag är texten istället:

Citat:

Munskydd används i sjukvården bland annat då personal är nära en patient och ska skydda sig mot droppsmitta, som är en av spridningsvägarna för covid-19. Däremot behövs inte munskydd i vanliga situationer ute i samhället, då är det bättre att hålla avstånd till andra människor och iaktta god handhygien.

Nu visar studier att en vanlig kirurgmask skyddar mot de flesta partiklarna (inte 100% men till stor del). Att även en vanlig tröja är bättre än ingenting. Vi vet även att munskydd är populära i de asiatiska länderna. Jag vet exempel där kineser blivit helt förskräckta när de hört att vi inte använder munskydd. Vissa företag har fått munskydd skickat till sig (gratis) från fabriker de använder i Kina, som sedan ingen tyvärr använder. Mest pga det sociala trycket.

Det är ju dessa sovjetfasoner som får folk att lacka ur. Ni gjorde ett misstag, stå för det och gå vidare. Rekommendera att alla som kan använder munskydd direkt istället för att försöka smyga in det.. Då skulle det sociala trycket försvinna och vi kan minska spridningen. En billig och enkel lösning som inte skulle påverka någonting i samhället negativt. Men istället är det så mycket prestige inblandat att ingen vågar ta steget.

Ett exempel på detta är Slovakien och Tjeckien. De hade samma inställning till munskydd som oss för en vecka sedan. Nu går alla (vad jag har hört) omkring med munskydd där. Det är illa när de östeuropeiska regeringarna är mer transparenta och ärliga än vår egna..
Citera
2020-03-23, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Kan hålla med om att en del svävar iväg för mycket, men jag anser samtidigt att delar av kritiken är fullt befogad.

Som jag nyss visade så finns det ju ingenting i statistiken som kan bekräfta någonting om vad han påstår. Som ”peaken” 5e mars eller att det håller på att ”plana ut” 22 mars. Officiela statistiken visar ju bara på motsatsen mot hur han hitills har uttryckt...

Tidigare har han även uttalat sig om att Svininfluensan var mycket allvarligare och större och att färre kommer dö av Corona. Du kanske håller med, jag tycker han nonchalerar det hela. Men det finns två ytterligheter där andra överdriver Corona, jag vill varken ha det ena eller det andra hos myndighetspersoner.

Jag vill ha neutrala personer som kan backa upp sina påståenden med hur trenderna ser ut statistiskt sett. Utan att sprida skräck eller nonchalera som jag anser att Anders har gjort, baserat på hur officiell statistik ser ut och inte bara på ”magkänsla”. Är det för mycket begärt från en myndighet?

Då kan man ju slänga ur sig precis vad som helst och sedan komma med ett ”men det visste jag ju inte då”.

Nä, och jag vet inte hur det blir om två veckor, därför säger jag inte hur det blir om två veckor! Eller att det ser ut att vända nu. Jag säger det när kurvorna går åt rätt håll en längre tid. Man behöver inte vara virusexpert för att förstå att kurvor som pekar uppåt betyder att fler smittas och dör...

Jag vet ingenting om det kommer en tvärvändning så då håller jag tyst om det däremot. Absolut ingenting i den officiella statistiken tyder på en vändning just nu som kan ses som en trend. Och Anders har haft fel varje gång i snart en månad nu... Men det är ju lätt att konstant skjuta upp sin vändning med ”men det visste jag ju inte då”. En dag kommer det pricka rätt... Ska han då få beröm för att det kanske kommer efter jäkligt många fler dödsfall än han trodde?

Han trodde ju inte ens att det skulle ta sig hit från Italien, efter att det tagit sig dit från Kina... Han har ju inga små fel, han har hitills haft så fel man bara kan ha.

Och då är det nog bättre om han håller tyst tills statistiken faktiskt kan backa upp att det håller på att vända! Men visst, en dag kommer han som sagt få ”rätt”... Det fortsätter inte i en evighet.

Är det verkligen en bagatell att myndighetspersoner sitter och påstår saker som inte stämmer med officiella statistiken? Samma kväll som statsministern håller ett tal om hur allvarligt det här är... Och att vi ska förbereda oss för månader där det kan förvärras.osv.

Och paranoid och paranoid, det blir ju som jag säger då ett problem när man sprider helt olika beskrivningar av läget. Som resulterar i både ”paranoian” och nonchaleringen, samtidigt. Där du verkar vara mer inne på andra. Jag tycker varken paranoia eller nonchalans är bra.

Sedan är det ju ingen ”konspiration” överhuvudtaget att Anders var delaktig i besluten jag nämnde 2009 till exempel. När staten fick betala skadestånd. Källan är regeringen.se. Och han har fått stå till svara många gånger sedan dess, som idag är rätt bortglömt.

Regeringens egen rapport och riskerna som Sverige tog jämfört med andra länder borde i min värld räcka för att han borde ha tagits bort redan då.

Men om ditt förtroende är på topp är det bara att gratulera.

Tillägg: Alla kurvor för Sverige: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Tack för ett bra svar!
Jag håller med dig om vissa saker. Man har rätt att vara kritisk men det spårar ur när man pratar om honom som mördare etc. Jag uppskattar att man, både från politiskt håll och bland de som är utnämnda experter, har lite is i magen. Mantrat om "rätt åtgärd i rätt tid" tycker jag är rätt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är ingen explosionsartad utveckling ännu och därför tycker jag det är rätt att avvakta med olika former av lockdown. Men dom kanske kommer inom en snar framtid om vi inte ser utplanande trender i antalet som behöver intensivvård eller avlider. Jag grundar dock mitt resonemang på några saker:
1. Vi kommer inte att kunna stoppa viruset. Det är extremt smittsamt eftersom det är nytt. Att uppnå immunitet är troligen det enda botemedlet och det kan antingen ske via att tillräckligt många smittas eller att man får fram ett vaccin. Då man inte har en aning om när ett (säkert) vaccin kan vara framtaget är den bästa strategin att smitta ner tillräckligt många för att så småningom få viruset att försvinna/minska. Dock så måste ju detta ske i kontrollerad form utifrån vår sjukvårdsberedskap/förmåga. Det är här jag tycker AT har rätt när han säger "rätt åtgärd i rätt tid". Ökar trenden så ökar åtgärderna (typ stänga skolor).
Att sätta alla i karantän för tidigt löser inte utmaningen då vi inte kan sitta i karantän för länge (samhället rasar ihop). Den dan vi släpper på karantänen så kan ni ge er fan på att viruset återigen dyker upp via nån som varit nånstans och dragit med det till Sverige. Eller på after ski i Åre.... Total lockdown funkar bättre i totalitära stater med en befolkning som fogar sig. Dyker det upp och sprids igen så blir det en ny sväng med karantän och nedlåsning med extremt negativa samhällseffekter. Så kommer det hålla på tills man ändå uppnått tillräcklig immunitet. Så lika bra att låta skiten löpa, men på ett så kontrollerat sätt som möjligt.

2. Jag tror att man är helt på det klara med att denna farsot kommer att döda ganska många människor. De som är i uttalade riskgrupper, framförallt äldre, men även yngre, med underliggande sjukdomar. Men detta kan man inte riktigt prata om utan att begå politiskt självmord. Men frågan bör dyka upp inom kort som en konsekvens av ofrånkomliga prioriteringar. Det är såklart hemskt och inhumant men jag tror det är något som måste upp för diskussion. Om vi ska rädda Sverige så kommer sorgligt nog många att offras på vägen. Pest eller kolera? Det blir svåra etiska avvägningar.
Citera
2020-03-23, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Tack för ett bra svar!
Jag håller med dig om vissa saker. Man har rätt att vara kritisk men det spårar ur när man pratar om honom som mördare etc. Jag uppskattar att man, både från politiskt håll och bland de som är utnämnda experter, har lite is i magen. Mantrat om "rätt åtgärd i rätt tid" tycker jag är rätt utifrån ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det är ingen explosionsartad utveckling ännu och därför tycker jag det är rätt att avvakta med olika former av lockdown. Men dom kanske kommer inom en snar framtid om vi inte ser utplanande trender i antalet som behöver intensivvård eller avlider. Jag grundar dock mitt resonemang på några saker:
1. Vi kommer inte att kunna stoppa viruset. Det är extremt smittsamt eftersom det är nytt. Att uppnå immunitet är troligen det enda botemedlet och det kan antingen ske via att tillräckligt många smittas eller att man får fram ett vaccin. Då man inte har en aning om när ett (säkert) vaccin kan vara framtaget är den bästa strategin att smitta ner tillräckligt många för att så småningom få viruset att försvinna/minska. Dock så måste ju detta ske i kontrollerad form utifrån vår sjukvårdsberedskap/förmåga. Det är här jag tycker AT har rätt när han säger "rätt åtgärd i rätt tid". Ökar trenden så ökar åtgärderna (typ stänga skolor).
Att sätta alla i karantän för tidigt löser inte utmaningen då vi inte kan sitta i karantän för länge (samhället rasar ihop). Den dan vi släpper på karantänen så kan ni ge er fan på att viruset återigen dyker upp via nån som varit nånstans och dragit med det till Sverige. Eller på after ski i Åre.... Total lockdown funkar bättre i totalitära stater med en befolkning som fogar sig. Dyker det upp och sprids igen så blir det en ny sväng med karantän och nedlåsning med extremt negativa samhällseffekter. Så kommer det hålla på tills man ändå uppnått tillräcklig immunitet. Så lika bra att låta skiten löpa, men på ett så kontrollerat sätt som möjligt.

2. Jag tror att man är helt på det klara med att denna farsot kommer att döda ganska många människor. De som är i uttalade riskgrupper, framförallt äldre, men även yngre, med underliggande sjukdomar. Men detta kan man inte riktigt prata om utan att begå politiskt självmord. Men frågan bör dyka upp inom kort som en konsekvens av ofrånkomliga prioriteringar. Det är såklart hemskt och inhumant men jag tror det är något som måste upp för diskussion. Om vi ska rädda Sverige så kommer sorgligt nog många att offras på vägen. Pest eller kolera? Det blir svåra etiska avvägningar.

Ja men ett problem är att vi kanske hade haft ett annat läge om han tog det på större allvar redan vid första resorna från Italien... Han gjorde inte det och det är uppenbarligen alldeles för sent nu.

Men det är just så ett flertal länder i Asien har gjort med mycket mer lyckade resultat än hela Europa.

Jag har ingen artikel här och nu om det men en anledning till mindre spridning i några länder sägs vara för att dom stod beredda redan innan det hade nått utanför Kina... Anledningen sägs vara att man (precis som Europa nu) var helt oförberedd när SARS kom runt 2004 med katastrofala följer. 2020 verkar det vara Europas tur.

Jag önskar därför att man hade tagit det på allvar innan, i värsta fall hade vi bara lagt ”onödigt” mycket resurser och pengar. Men det anser jag att det är värt.

Nu är det för sent för att ta oss ur det här på ett ”lyckat” sätt, men om Corona är vår SARS så är det bara att hoppas att man drar lärdomar av det här.

Fast det är inte första gången vi har en pandemi och någon som är så erfaren som Anders borde vara fullt medveten om hur illa det kan gå.

Och jag får inte heller ihop det med att han var ivrigast i Europa på att vaccinera 60 % av svenskarna... DÄR var det tydligen viktigt med snabba beslut och förebyggande återgärder.

Jag påstår INTE att vacciner är onödiga eller att alla ger samma biverkningar som då. Men jag ifrågasätter däremot varför han inte tar själva spridningen av virus på lika stort allvar som vaccinet, när många redan är smittade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in