Här är regeringens/statens egen rapport om skadestånden från staten till barnen som fick narkolepsi i samband med förra pandemin. Anders var ju högst ansvarig i den frågan på socialstyrelsen, och i rapporten anger man även att regeringen baserade sina beslut på socialstyrelsens inrådan... Alltså Anders (med flera).
Och Sverige valde dessutom en väg där man tog fler risker än andra länder, vi körde på att vaccinera allt och alla (60 % av befolkningen), medans dom flesta andra började med högriskgrupper och undvek barnen. Antagligen för att först se så inte folk fick massa bieffekter... Eftersom det var ett nytt oprövat vaccin.
Samma person som idag ger många råd till regeringen då!
”Rekommendationerna lämnades med utgångspunkt från den kunskap Socialstyrelsen och berörda myndigheter då hade om sjukdomen och vaccinet.”
Länk:
https://www.regeringen.se/49bbb9/contentassets/5c722c081fbb49c693df9c5b09ef2e17/statlig-ersattning-till-barn-och-unga-som-insjuknat-i-narkolepsi-efter-pandemivaccinering-ds-201419
Det rimliga för mig, efter att staten själva anser att de ska betala skadestånd är att någon ansvarig får avgå, alldeles oavsett om det var med ”uppsåt” eller inte! Inte minst för att alla medborgare ska kunna känna förtroende för de styrande.
Men uppenbarligen inte. Å andra sidan bytte han ju myndighet efter 2012, det har möjligtvis med det att göra även om jag inte vet... Så som många ansvariga gör efter omfattande kritik eller andra skandaler. (Dan Eliasson och en stor bunt andra)
Men om någons förtroende är på topp ändå, grattis till er då!
Jag kollade förresten hur trenderna såg ut i officiella statistiken när han pratade om att det sannolikt hade nått sin ”peak”. (5e mars baserades uttalandet han gjorde i intervjun i DN på)
Mellan 15-26e februari låg det på endast 1-2 aktiva fall varje dag.
27e februari började det öka och låg nu på 7 bekräftade fall.
26e feb - 5e mars: Från 1-2 fall till 93 smittade. Oklart vad han hade för siffror men för mig låter det som en ren gissning att prata om en peak i ett så tidigt skede, dessutom när det började öka en vecka innan. Och därefter gick kurvan rakt uppåt...
10e mars: Cirka 350 smittade
11 mars: Första dödsfallet
15e mars: Cirka 1 000, 3 dödsfall
20e mars: Cirka 1 600, 16 dödsfall
23e mars: Cirka 1 900, 25 dödsfall.
Anders Tegnell 22 mars:
”Statsepidemiolog Anders Tegnell ser hopp om att kurvan för antal smittade med coronaviruset håller på att plattas ut. – Det kommer lugna sig ordenligt maj ut.”
Var tusan håller något på att plattas ut!?
Det enda jag kan se är att att vissa kurvor går liite upp och ned. Enstaka dagar. Fast mer som ”1 steg framåt, 2 steg bakåt...”
5e mars var inte en peak, det var ungefär då det började eskalera! Vilket ingen visste med säkerhet innan nej, och JUST därför uttalar man väl sig inte heller när absolut inget tyder på en ”peak”?
Särskilt inte om man jobbar på en myndighet, som borde hålla sig neutrala sanningar och till verkligheten, istället för att sprida mer förvirring.
Hans nonchalans särskilt i början (men även fortfarande) kanske dessutom är en bidragande orsak till varför vissa inte tar det på allvar. Myndigheter och politiker spred ju olika budskap i veckor (och fortfarande med Anders), folk borde såklart tänka lite själv...
Men det här underlättar inte direkt i en kris där typ hälften har panik och hälften nonchalerar det.