2020-03-23, 14:00
Moderator
Maviels avatar
- Det var kaos i huset. Jag möts av fullt med papper i källaren, säger vittnet som tycker 45-åringens hem var märkligt.

(efter första besöket då LW var försvunnen)

Vittnet berättar att han undersökte tvättstuga noggrant. Flera av polisens tester visade att det fanns många platser där blod kunde finnas i lokalen – men flera av testerna reagerade på tvättmedlet i stugan.
Polismannen undersökte även tvättmaskinen och där såg han synligt blod på luckan.
– Jag ser att det är blod och tar lite i kanten på luckan och fick reagens direkt, säger han.

(vid andra besöket den 24 maj - och vittnet säger även då att det var påtagligt förändrat i tvättstugan)

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-23, 14:03
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Menar du att "dödligt våld kan vara en utgång i destruktiva relationer" är ett påhitt av feminazi-konspirationen?
Inte alls.
Hävdar dock att statistikdomar är ovärdigt ett utvecklat rättsystem.

Dvs, att andra mördat kvinnor framläggs som styrkande till att MGM mördat LW.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-23 kl. 14:07.
Citera
2020-03-23, 14:06
Moderator
Maviels avatar
Åklagaren går nu över till att prata om 45-åringens skor där Lena Wesströms dna har hittats.

Hur mycket blod krävs för att det ska hamna på plösen?
– Det är väldigt spekulativt nu. Men jag tror inte att det är så lätt att det rinner ända in i plösen. Jag tror generellt att det varit blod på skorna och säkerligen vid området vid plösen. Det kan sedan ha förstärkts när man tvättat skor och spridit ut det.

nu pratar dom om blod i allafall?

https://www.na.se/artikel/just-nu-granne-om-skriken-de-var-hjartskarande-det-lat-fruktansvart-folj-direktrapporten-fran-ratteg angen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-23, 14:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Åklagaren går nu över till att prata om 45-åringens skor där Lena Wesströms dna har hittats.

Hur mycket blod krävs för att det ska hamna på plösen?
– Det är väldigt spekulativt nu. Men jag tror inte att det är så lätt att det rinner ända in i plösen. Jag tror generellt att det varit blod på skorna och säkerligen vid området vid plösen. Det kan sedan ha förstärkts när man tvättat skor och spridit ut det.

nu pratar dom om blod i allafall?

Ja, åklagaren vill nog gärna att det ska framstå som om MGM hade vadat i blod men den bilden blir ju lite svår att förmedla när man har sett vad NFC,s forensiker berättade om vad de fann på skon.
Citera
2020-03-23, 14:18
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, åklagaren vill nog gärna att det ska framstå som om MGM hade vadat i blod men den bilden blir ju lite svår att förmedla när man har sett vad NFC,s forensiker berättade om vad de fann på skon.

Om jag förstått rätt så är det LW DNA på skon i någon form av sekret - skulle kunna vara vad som helst men sekret. Funderar på sannolikheten att det går att få av DNA utan sekret dvs saliv eller blod - svett om hon lånat skorna? Hade han inte det som förklaring att hon brukade låna hans skor när hon var där?
Citera
2020-03-23, 14:22
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om jag förstått rätt så är det LW DNA på skon i någon form av sekret - skulle kunna vara vad som helst men sekret. Funderar på sannolikheten att det går att få av DNA utan sekret dvs saliv eller blod - svett om hon lånat skorna? Hade han inte det som förklaring att hon brukade låna hans skor när hon var där?

Typ så, trovärdigt eller inte det lämnar jag till rätten att avgöra.

Men som sagt, lite lustigt att få två så helt olika bilder om skicket på skon samma dag men jag lägger nog min peng på det som forensikern sa, inte för att jag vill det men det är nog tyvärr sanningen.

Sådana där forensiker brukar inte överdriva eller underdriva liksom, de säger som det är.
Citera
2020-03-23, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nä, du kanske tänker mer som lagmannen. Han såg inga problem med att anställa en rådman som på ett hänsynslöst sätt hade fattat tag i sin kvinna och kastat henne till golvet. "Det är dags att lägga det bakom sig", sade Lindén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Stopp där! Försök inte förvränga det jag skrev! För mig är all form av våld vidrigt.
-----------
Det var inte Linde'n som slog sin kvinna.
Senast redigerad av zilvereko 2020-03-23 kl. 14:31.
Citera
2020-03-23, 14:31
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte alls.
Hävdar dock att statistikdomar är ovärdigt ett utvecklat rättsystem.

Dvs, att andra mördat kvinnor framläggs som styrkande till att MGM mördat LW.

Aha. Så du menar att om en kvinna mördas efter vad som befaras vara våld i nära relation, så får man inte kalla ett vittne som berättar om hur mekanismerna bakom våld i nära relationer fungerar?
Okej.
Citera
2020-03-23, 14:31
Moderator
Maviels avatar
– Det kan vara vid första slaget som hon ramlade omkull. Sedan har våldet fortsatt mot henne när hon låg ned.

Har du någon aning om hur värjningsskadorna på Lena kan ha uppkommit?
– Ja, men det är för att det mesta våldet är mot huvudet. Jag tror att hon kanske hållit händerna för huvudet för att skydda sig.

Fy fan. Hon bör ju ha varit ihjälslagen efter ett par slag. 17 slag.

Citera
2020-03-23, 14:33
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Aha. Så du menar att om en kvinna mördas efter vad som befaras vara våld i nära relation, så får man inte kalla ett vittne som berättar om hur mekanismerna bakom våld i nära relationer fungerar?
Okej.

Han menar antagligen precis så. Snart kallar han väl expertvittnet batikhäxa oxå.
Citera
2020-03-23, 14:39
Medlem
Tidigare under dagens rättegång valde NAs reporter på plats att avstå från att beskriva det som forensikern berättade om skadorna Lena fick. Bilderna i FUP är sekretessbelagda. Så jävligt var det,alltså. 17 slag mot huvud och ansikte tyder på både personligt agg och ett starkt hat mot offret.

Det är bara att föreställa sig alla de 17 slagen så förstår man den groteska MGMs förmåga att ta till övervåld.
Citera
2020-03-23, 14:42
Bannlyst
Sista vittnet idag är Ste*fan Nyst*röm från NFC.
Han skall vittna om skorna.

Vittnesförhör med forensiker Ste*fan Nyst*röm, NFC, angående utförd
undersökning av eventuella skospår (delredovisning 7) och tolkningen av hans
utlåtande till styrkande av att för lite information funnits för att kunna uttala sig
om likheten med inskickade jämförelseskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in