2020-03-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, Lena har inte hotat att döda SD. Min poäng är att det krävs inte stora kriser för att man ska få tankar om att döda. De kan komma bara av en partner som lämnar. Ilska är en del av sorgefasen t.ex. där sådana tankar är vanliga.

Lena har däremot bettet sig på ett annat sätt som under omständigheterna egentligen är "normalt" med hennes bakgrund. Men ändå tycker en del att hennes beteende är fullständigt galet. Det gjorde jag också tills jag läste mer i FUP om hennes bakgrund och psykiska hälsa. Då inser man att hennes beteende var att förvänta när hon blev övergiven.
Nu var inte frågan att bli lämnad.
Ingen sorgefas mm, det är en pappa/mamma som inte fick sova... det finns många lösningar på det som jag ser det och tror fortfarande inte på att många föräldrar skulle tänka att död vore en lösning på problemet.
Citera
2020-03-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ingen sorgefas mm, det är en pappa/mamma som inte fick sova... det finns många lösningar på det som jag ser det och tror fortfarande inte på att många föräldrar skulle tänka att död vore en lösning på problemet.
Allt kokar ner till SD. Han är en man som raderar problemen ist för att lösa dom. Hans tankar på att döda dom som, i hans ögon, orsakar problemen börjar bli löjligt.
Citera
2020-03-23, 09:28
Medlem
Liouvilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sista meningen; VA??? Sa han så? Har du nåt akt- å sidnummer? Tror dig, men det låter som om SD bara har en ytterst makaber och opassande "humor" som han kanske trodde skulle gå hem hos förhörsledarna.

I förhör med MGM (FL = förhörsledare):

...
hjärnhinneartär och åtföljande blödningar .. och dödssätt så har Alexandra skrivit att
undersökningsfynden visar att dödsfallet har varit till följd av annan persons handaverkan.
FL2: Det är många skador. Vad kan du säga om .. om skadorna?
MGM: Blodsmak i munnen.
FL2: Hur kan Lena ha fått dom?
MGM: Hon är mördad.
FL2: Vad vet du om dom här skadorna?
MGM: Eh ingenting . .jag vet inte ens det du har läst upp höll jag på och säga för det. .. det var
jobbigt och höra.
(tystnad)
...
Citera
2020-03-23, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Exakt, det är farligt att normalisera det onormala. Det ger djur som SD fria händer. Skulle jag höra att någon i min omgivning beteer sig som honom är inte Rosamund och amatör psykologi jag agerar efter. Utan jag agerar efter att det är onormalt.

Fokuseringen, den sjukliga, på LW gör att SD åker snålskjuts i tråden. Det har sekten iallafall lyckats med.
Citera
2020-03-23, 09:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Själv tänker jag inte alls i termer såsom könsmaktsordning eller är pk. Långt därifrån. Känns bara löjligt.
Nä, du kanske tänker mer som lagmannen. Han såg inga problem med att anställa en rådman som på ett hänsynslöst sätt hade fattat tag i sin kvinna och kastat henne till golvet. "Det är dags att lägga det bakom sig", sade Lindén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare
Citera
2020-03-23, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Exakt, det är farligt att normalisera det onormala. Det ger djur som SD fria händer. Skulle jag höra att någon i min omgivning beteer sig som honom är inte Rosamund och amatör psykologi jag agerar efter. Utan jag agerar efter att det är onormalt.

Fokuseringen, den sjukliga, på LW gör att SD åker snålskjuts i tråden. Det har sekten iallafall lyckats med.

Precis. När det går så långt att ett sjukt barn stör "dagordningen"; arbete, planerade events, resor, följa upp sitt umgänge med kompisar,
måste man faktiskt lösa problemet på alla sätt utom att "radera barnet".
Kan man lösa allt ovan som sker i vardagen, ska man kunna lösa problem med barn också!
Barnet är kanske det viktigaste man har och det handlar om ett liv man har ansvar för men som man inte äger.
Om inte första bästa vårdcentral har svar på lösningen är man skyldig fortsätta leta tills man kan åtgärda problemet.
Senast redigerad av Moschata 2020-03-23 kl. 09:48.
Citera
2020-03-23, 09:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår tydligen inte varifrån dödshoten härstammar (se spoiler). Det kanske var HD som hotade SD eller LW?

Hur vore det om du själv läste i FUP?
Jag har inte svaren på allt: FUP är 14.000 sidor och ingen av oss kan ha koll på exakt allt.

Att använda mig som ett bevis för att det inte framgår varifrån dödshoten komme, är både att förvränga det som jag har skrivit och att föröka sprida något felaktigt vidare. Jag skrev nämligen att jag inte hittade ursprunget till uttalandet. Det är inte liktydigt med att det inte framgår eftersom jag enbart är en tråddeltagare, inte en expert i FUP.

Det verkar som att SD inte har skrivit dödshotet, utan uttalat det om man läser C*hrisitan v B-Ms vittnesmål:
Aktbil 150/609

"FL: "Jag vet inte vem jag ska ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på
Aron. Det slipper du om jag tar dig först"
Christian berättar att det är så som Stefan ska ha sagt direkt till Lena W. Lena W har skrivit
ett citat till Christian. Hon skrev ju i nästa språkbubbla, att hon inte trodde han någonsin
skulle göra sånt. I sin goda tro tänkte Christian att man skriver något när man är arg men att
göra något är en annan sak. Så trevlig som Stefan var mot dom trodde han inte han kunde
vara kapabel till något sånt.
"
Lena förde minnesanteckningar och citatet förekommer på flera ställen i FUP.
Bl a finns hennes minnesanteckningar och sedan även från skärmdumpar från konversationer till vänner som hon har skickat detta uttalande till.

Ex:

Citera
2020-03-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpis78
Skulle vara intressant att se ett sånt inlägg som du refererar till; att LW förtjänade att mördads. JAG har inte läst nåt sånt och är själv sannerligen inte av den åsikten. Däremot så är det intressant att diskutera och se vad i LW:s beteende som fick SD att till slut ta steget. Det betyder INTE att det var HENNES FEL, eller att hon fick SKYLLA SIG SJÄLV. Nej, absolut inte. Hon förtjänade INTE att dö, men det börjar bli tjatigt nu,,,

Ja, okunskapen om hur lite och hur oväntade saker som kan väcka psykopatens vrede är skrämmande. Läs Viveka Enanders vittnesmål. Eller hennes bok för den delen. Där finns förklarat att allra farligast är det när man försöker lämna psykopaten. Redan när man säger emot i en skitsak kan det få läskiga följder. En fjärils vingslag blir en storm. Vi empater är ju vana att säga emot. Vi förväntar oss en dialog och ömsesidig förståelse, att kunna mötas på mitten. Vi förväntar oss inte ett mord.
Citera
2020-03-23, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nä, du kanske tänker mer som lagmannen. Han såg inga problem med att anställa en rådman som på ett hänsynslöst sätt hade fattat tag i sin kvinna och kastat henne till golvet. "Det är dags att lägga det bakom sig", sade Lindén.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/misstankt-for-kvinnomisshandel-kan-bli-ny-domare

Ofattbart att en sådan rådman får medverka i ett så allvarligt fall. Dessutom med kvinnokränkning
och till och med mord som följd!
Citera
2020-03-23, 09:55
Medlem
ulliperssons avatar
Kan man läsa direktrapporteringen någonstans utan att betala?
Citera
2020-03-23, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Nu håller rättegången på för fullt.
Det vittne som upptäckte kroppen har vittnar och "skrikvittnet har just avslutat sitt förhör.

NA:

Upphittaren:
"Hur kommer det sig att du hittade dit?
– Jag har bott där sedan jag var liten. Det är bara en liten äng där. Man kanske rastar hundar där. Jag har ingen aning, säger han
."
//
"Gick du till planket med anledning av att Lena var försvunnen?
– Ja, hon fanns i tanken. Jag vet inte riktigt varför jag gick dit.
"

Försvarets fråga:

"Tänkte du på om det fanns märken efter att någon annan gått där?
– Jag stod en stund och tittade på gräsängen. Men jag såg inget sådant.
Skrikvittnet:
"Vittnet uppger att det hon tidigare sagt i förhör, om klockslaget när hon hörde skriket. stämmer.
– Det första jag gjorde när jag vaknade var att titta på telefonen för att se vad klockan var.
"
//
"– Jag hörde tre skrik som varade i några minuter. Det var jättetydligt att det var ett kvinnoskrik."
https://www.na.se/artikel/just-nu-dags-for-sex-nya-vittnen-att-horas-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet
Citera
2020-03-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, Lena har inte hotat att döda SD. Min poäng är att det krävs inte stora kriser för att man ska få tankar om att döda. De kan komma bara av en partner som lämnar. Ilska är en del av sorgefasen t.ex. där sådana tankar är vanliga.

Lena har däremot bettet sig på ett annat sätt som under omständigheterna egentligen är "normalt" med hennes bakgrund. Men ändå tycker en del att hennes beteende är fullständigt galet. Det gjorde jag också tills jag läste mer i FUP om hennes bakgrund och psykiska hälsa. Då inser man att hennes beteende var att förvänta när hon blev övergiven.

Blev hon verkligen övergiven då?
SD gjorde inte slut och stod för det, han ägnade sig åt argumentation för och emot
och menade ju att LW kunde vara mer trevlig i tonen.
Han tycktes vilja fortsätta ha 2 kvinnor.
Lena var trött på att vara kvinna 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in