2020-03-23, 12:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Flera intensvivvårdade har blivit friska så försök inte antyda något annat.

Källa på det?

Känns inte särskilt sannolikt i så fall skulle intensiven vara en mycket snabb process från dödssjuk till frisk!
Citera
2020-03-23, 12:36
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Summerat: Du förstår inte varför världens samlade experter och regeringar väljer att stänga ned och skydda sin befolkning.

Bra, då vet vi det!

Att Sverige "ser bättre ut" har dels med att vi ligger efter i utbrottet och självklart är siffrorna mindre då vi är färre människor i vårt.

Vi ligger dock före i dödstal per capita mätt mot Italien.

Så att vi ska motivera något åt ditt tyvärr idiotiska inlägg, really?
Det är kanske inte läge att kalla andra för idioter när du själv skrivet felaktiga (idiotiska?) saker i ditt inlägg.

5476 döda på 60 000 000 är ca 0.00009%
i Italien är mer än Sveriges
25 döda på 10 000 000. Det ger t.o.m. 0% på min miniräknare

Du hade åtminstonde rätt på att vi är färre människor i vårt land.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har Tegnell sagt det?

Jag skrev det i alla fall igår, att konsekvensen av att skydda individer i riskgruppen ger att fler yngre kommer att vara i majoritet i statistiken som IVA vårdade samt döda.
Jo, jag kommer ihåg att Tegnell sagt att det visar att vi lyckats skydda våra äldre. Jag tror att det var i en intervju, kanske i agenda igår?

Hur tänker du? Att skydda de äldre medför ju inte att fler yngre hamnar på IVA eller att de dör? Det är ju tvärtom, om de äldre skyddas från att smitta andra eller bli smittade så har ju iaf inte de bidragit till att de som är yngre smittats! De yngre skulle ju ändå ha prioriterats framför de äldre om det inte fanns platser inom vården.

Att de yngre hamnar på iva eller dör har ju inget att göra med att man lyckats skydda de äldre.

Förklara gärna hur du resonerar.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-23 kl. 12:45.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag tycker den intressantaste siffran är antalet personer som intensivvårdas. Det är en stadig uppgång och sakta men säkert börjar vi röra oss mot fullbelagda sjukhus. Väl i takt med att sjukhusen blir fullbelagda kommer också dödsantalen öka drastiskt. Att vi fortfarande är kvar i mentaliteten att "sluta sprida panik" eller "det är bara en influensa" känns - helt ärligt - groteskt. Jag vill inte klanka ner på människor, det känns också bara fel, men, snälla, kan vi bara gå vidare och inse allvaret?

Ja det var den siffran Anders Tegnell sa att vi skulle förlita oss på nu, när vi inte har någon testning för smittade (förutom den randomniserade testning som sker på utvalda sjukhus).

8 stycken nya personer som lagts in på intensiven idag uppdaterad 07:22
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Både Johan Giesecke och Agnes Wold har ju uppmanat unga friska personer att fortsätta leva som vanligt.
Och FHM har enligt Expressens chat sagt att man ska gå till jobbet om man själv känner sig frisk fastän andra i familjen har corona.
Bara om man känner sig sjuk ska man stanna hemma.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Alla köper kanske inte rysspropagansa eller annan alarmism vet du.

Skönt att de flesta svenskar ändå är medvetna.
Just i den här tråden så har ju tokarna tagit över förvisso. Men Sverige och svenskarna står starkt!

Så det är bra att de flesta inte lever under en sten (vid ett tangentbord) utan är lugna och kontrollerade.

Det kommer bli lite stökigt men vi kommer klara det och komma ut på andra sidan så småningom.

Du är så rädd för din ekonomi, ditt bolån och aktier att du pissar ner dig av rädsla.
Gå och halsa en flaska vodka. Världen som du lever i kommer förändras för all framtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Avlidne i Dalarna är runt 60 år.
Inkom till sjukhus den 13e, hamnade på IVA den 18e och avled idag den 23e.

Läser artikeln. Han hade ingen bakomliggande sjukdom utan ”riskfaktorer”.

Citat:
– Han hade ytterligare riskfaktorer också och det visar vikten av att vi följer riktlinjerna för att unvika smitta, säger Anders Lindblom, smittskyddsläkare
Citera
2020-03-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Har personen i fråga haft tidigare sjukdomar?

Tror jag inte. Han började träna igen för någon månad sedan då han tyckte sig blivit lite tjock.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det vore bra om hela EU hade en lockdown på säg 3 veckor samtidigt, då hade vi kunnat se en effekt. Men det känns iaf bra att gränserna är stängda, det känns ändå som norden har kontroll än så länge, förutom Sverige där flest kommer dö.
Men tror ändå vi kommer klara oss relativt bra tack vare att vi har bra hygien och stora ytor.
En månad i karantän så hade länderna klarat sig bra, vi svenskar kommer inte tex få åka in i Norge på bra länge nu.

Exakt.
En kortare tid för att få stopp på detta. Helt klart värt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Jag tycker den intressantaste siffran är antalet personer som intensivvårdas. Det är en stadig uppgång och sakta men säkert börjar vi röra oss mot fullbelagda sjukhus. Väl i takt med att sjukhusen blir fullbelagda kommer också dödsantalen öka drastiskt. Att vi fortfarande är kvar i mentaliteten att "sluta sprida panik" eller "det är bara en influensa" känns - helt ärligt - groteskt. Jag vill inte klanka ner på människor, det känns också bara fel, men, snälla, kan vi bara gå vidare och inse allvaret?

123 st enligt

https://coronawatch.se/

En fördubbling under helgen.

Kan vara kumulativt, har intekollat upp vad siffran baseras på exakt.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Om hur fort corona sprids

Professor Hugh Montgomery on coronavirus, how much more aggressive the spread is than the flu

https://www.youtube.com/watch?v=Sg7RnPPKN48

Stor skillnad mellan att smitta 14 personer och 59 000 personer. Multiplikation är knepigt.
Citera
2020-03-23, 12:38
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, jag kommer ihåg att Tegnell sagt att det visar att vi lyckats skydda våra äldre. Jag tror att det var i en intervju, kanske i agenda igår?

I aftonbladet;

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in