Citat:
Ursprungligen postat av
235711
Ja det kanske har något med skogsbränderna att göra, att han tänker "oj nu får de även Corona de stackarna". Trump har ju en tendens att ta beslut rätt så impulsivt och utan att egentligen tänka sig om. Kanske fick han den tanken i huvudet och så gick han för det.
Jag har inte heller så högt förtroende för Trumps förmåga att fatta väl genomtänkte beslut. Min hypotes till att Trump valde att ge extra stöd till Kaliforninen trots att de relativt sett inte är så hårt drabbade av COVID19 är att Donald Trump tittade på antalet bekräftade fall och såg att det då var exakt tre stater som hade över 1000 bekräftade fall vid den tidspunkten och så valde han i klassisk Donald Trump-stil att säga "Help those three guys", utan att tänka sig om över huvud taget och sen får naturligtvis ingen ifrågasätta hans val.
Stackars New Jersey, Louisiana, DC och Michigan.
Jag spår att Donald Trump snart får konsultation där det påpekas att finns en hel del andra stater som sannolikt är i behov av hjälp betydligt mer än Kalifornien och att han då i ett nytt pressmeddelande även kommer offentliggöra att han kommer ge extra resurser till förfoganden till minst två av de staterna jag nämnde där.
Diskussionen var baserad på observationen
Jag tror inte heller Trump fattar så genomtänkta beslut. Mycket möjligt att han gick på siffrorna på antal smittade.
Men han är smart nog att veta att Kaliforniens ekonomi är viktig för USA. Dessutom finns det en hel del rika och mäktiga personer där som kan lobba för sin sak.
Sen tror jag att Kalifornien riskerar att drabbas hårt. Mycket turister, kryssningsfartyg och en befolkning som nog reser en hel del.
Trump verkar i alla fall äääntligen begripit allvaret i situationen. Han funderar till och med på att frige äldre och sjuka fångar.