2020-03-23, 12:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Vet inte om jag drömt, men sa han inte att det var ett positivt tecken eftersom vi då lyckats skydda våra äldre??

Har Tegnell sagt det?

Jag skrev det i alla fall igår, att konsekvensen av att skydda individer i riskgruppen ger att fler yngre kommer att vara i majoritet i statistiken som IVA vårdade samt döda.
Citera
2020-03-23, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Skrattretande att EU har en kommissionär för hälsofrågor. En annan för krishantering. Vad gör dessa människor, sover? Finns ju inte minsta lilla samordning när det gäller dessa frågor och coronavirus.
Lägg Ned EU NU!
Citera
2020-03-23, 12:23
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tre läkare som såg väldigt frustrerade ut över att många folk i Sverige fortfarande inte tar detta på allvar.

Både Johan Giesecke och Agnes Wold har ju uppmanat unga friska personer att fortsätta leva som vanligt.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är beviset att viruset dödar unga, eller ger dom grova ärr i lungorna om dom friskförklaras från sjukhusen. Finns ingen riskålder annat än att äldre dör snabbare.
Har du sovit under en sten senaste dagarna?
Alla köper kanske inte rysspropagansa eller annan alarmism vet du.

Skönt att de flesta svenskar ändå är medvetna.
Just i den här tråden så har ju tokarna tagit över förvisso. Men Sverige och svenskarna står starkt!

Så det är bra att de flesta inte lever under en sten (vid ett tangentbord) utan är lugna och kontrollerade.

Det kommer bli lite stökigt men vi kommer klara det och komma ut på andra sidan så småningom.
Citera
Medlem
Går fort i Spanien nu.. 462 döda sen i går och över 28 500 personer har bekräftats smittade.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711

Ja det kanske har något med skogsbränderna att göra, att han tänker "oj nu får de även Corona de stackarna". Trump har ju en tendens att ta beslut rätt så impulsivt och utan att egentligen tänka sig om. Kanske fick han den tanken i huvudet och så gick han för det.

Jag har inte heller så högt förtroende för Trumps förmåga att fatta väl genomtänkte beslut. Min hypotes till att Trump valde att ge extra stöd till Kaliforninen trots att de relativt sett inte är så hårt drabbade av COVID19 är att Donald Trump tittade på antalet bekräftade fall och såg att det då var exakt tre stater som hade över 1000 bekräftade fall vid den tidspunkten och så valde han i klassisk Donald Trump-stil att säga "Help those three guys", utan att tänka sig om över huvud taget och sen får naturligtvis ingen ifrågasätta hans val.

Stackars New Jersey, Louisiana, DC och Michigan.

Jag spår att Donald Trump snart får konsultation där det påpekas att finns en hel del andra stater som sannolikt är i behov av hjälp betydligt mer än Kalifornien och att han då i ett nytt pressmeddelande även kommer offentliggöra att han kommer ge extra resurser till förfoganden till minst två av de staterna jag nämnde där.

Diskussionen var baserad på observationen

Jag tror inte heller Trump fattar så genomtänkta beslut. Mycket möjligt att han gick på siffrorna på antal smittade.

Men han är smart nog att veta att Kaliforniens ekonomi är viktig för USA. Dessutom finns det en hel del rika och mäktiga personer där som kan lobba för sin sak.

Sen tror jag att Kalifornien riskerar att drabbas hårt. Mycket turister, kryssningsfartyg och en befolkning som nog reser en hel del.

Trump verkar i alla fall äääntligen begripit allvaret i situationen. Han funderar till och med på att frige äldre och sjuka fångar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det säger sig självt folk som inte kan röra sig fritt smittar inte i samma utsträckning som de som kan det.

För det är ett mindre land? Om du tar hänsyn till om avlidna per invånare ser det inte alls bättre ut för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Källa?

Hahaha vad i helvete ska du med en källa till???
Att man inte smittar någon om man inte träffar någon?

Eller att Sverige är ett mindre(färre invånare) än Italien??
Citera
2020-03-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nej det gör vi inte

Senast igår gjorde vi det.

Mätt från första dödstalet fram tills idag. Jämför sedan med Italiens utveckling, från deras första dödsfall framåt i lika många dagar.

Det är givetvis en dålig start, som självklart kan förändras och förbättras.
Citera
Medlem
462 döda i Spanien. Kurvan går uppåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har Tegnell sagt det?

Jag skrev det i alla fall igår, att konsekvensen av att skydda individer i riskgruppen ger att fler yngre kommer att vara i majoritet i statistiken som IVA vårdade samt döda.

Ja det har han sagt. Jag minns dock inte om det var i TV eller en artikel.
Citera
Avslutad
Har ringt SL och det är många turer på bussar jag brukar åka inställda ,sen läst i media att det blev helt packat med folk de turer som går ,det verkar inte gå ihop med råden att hålla avstånd till folk ute ,risken att bli smittad är ju större i fullpackade bussar .
Hoppas de ändrar och sätter in trafiken igen . Helt galet vill de att folk blir smittade eller är det i smyg att uppnå immuniteten längre fram i vår . Många har inget val utan måste åka som vanligt ?
Citera
2020-03-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är inte duktig på att skicka länkar. Sök på: Worldometer corona. Där kan du se uppdateringarna för varje land och jämföra. Tyvärr släpar det efter med rapporteringen.

Ja, det är gårdagens siffror. Det är 121 rapporterade nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in