2020-03-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Problemet är också att människor behöver ockupera dom platserna ett tag. Så när nya fall konstant tillkommer börjar det bli lite oroligt och olustigt.

Absolut? Ofta i flera veckor!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Din bedömning får du stå för. Som jag skrev, hör inte du till de nämnda behöver du inte vara orolig...

Jag är oskyldig och ren som ett vitt lamm. 😇
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krussedull
Haha tack för ett skönt svar!
Jag sitter inte på några givna lösningar.
Det gör inga andra heller, det är det är det jag vill komma fram till.
Vad som är rätt och fel vet ingen i dagsläget.

Jag håller med dig i det du skriver här. Ingen vet och framförallt vet vi inte vad som händer med oss människor som blivit smittade i framtiden.

Det jag inte kan få mitt huvud runt är bland annat:
Vaccin rusas ut i blixthastighet - vi struntar helt i djurförsök

Att varenda biltillverkare i USA och i EU gör sig redo att börja massproducera respiratorer.

Att länder med en handfull fall tar självmord på sina ekonomier och skapar massarbetslöshet.

Att gott som alla länder i Europa agerar som en enhet, förutom ett land. Sverige. Påminner om WW2 där varenda land var i krig men ett enda land stod ut - Sverige. (Säger inte att världskrig är på väg, men visst är det märkligt).

OECD samt Spaniens premiär minister (säkert många fler) börjar ju mana på att skapa en liknande plan för Europa som "Marshall planen", alltså en plan lik den som hjälpte Europa att byggas upp efter WW2.

Samtidigt som allt det här händer så sker också vår tids största krigsövning sedan kalla kriget sker i Europa. "Defender Europe". USA och NATO övar på en attack från öst.
Man har inte ens avbrutit övningen för att hjälpa länder som Italien eller Spanien.

Alla har sin uppfattning. Min tanke är att Europa förbereds för något vi än inte vet om. Sen om det är dödligheten på viruset, en invasion från Ryssland eller en meteor ska slå ned i jorden - I don't know man!

... Finns hur många punkter till man kan skriva in här för att förstå att läget är extremt allvarligt och unikt för vår generation.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Mer glesbefolkat och en annan kultur. Vi är mer avståndstagande här i Norden och har fler singelhushåll. Det i kombination med lägre medelålder. Större ekonomiska förutsättningar för att hamstra mat, sjukskriva och isolera oss?
Dessutom bättre på att tvätta händerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi har vaccin i början av -21. Åtminstone ett bromsvaccin. Gäller att hålla ut.

Gäller bara att vara konsekvent och ändra strategi igår.

Ingen VET när det finns ett vaccin eller bromsmedicin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Här har vi flöera härliga människor bland annat familjen Hedin som gillar att vara i Sälen och aka skidor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/

"– Vi är tvungna att jobba hemifrån nu när minsta tecken på att barnen är snuviga gör att vi inte får ha dem på dagis, så vi valde att åka upp hit i stället och jobba härifrån när mormor redan var här, säger Johan."

Är detta verkligen riktiga människor eller är det tidningarna som jävlas?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Tysklands åtgärder börjar ge effekt.

"Tyskland ser redan effekter av social distansering"

https://www.friatider.se/tyskland-ser-redan-effekter-av-social-distansering

https://www.rt.com/news/483816-coronavirus-infections-flattening-germany/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=RSS

Fast det svenska Coronainstitutet anser sådana, ja i stort sett alla åtgärder onödiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Nu har tegnell pratat om slumpmässiga tester i två, tre veckor utan att något har hänt. .. Han sade senast förra veckan att slutet av veckan ska de börja. Det gjorde de uppenbarligen inte.

Dom känns handlingsförlamade.
Citera
Medlem
Ung kollega tydligen smittad. Andningssvårigheter mm.
Citera
2020-03-23, 12:32
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det är fel, något så in åt helvete fel. Och eftersom folk inte inser allvaret så är det faktiskt läge att de det får veta och inte invaggas i någon falsk trygghet.

Ja, det är bättre och bara ha klara besked från början. När man som nu ger oss - till stor del oklara direktiv - blir mentaliteten att det inte är så farligt ändå. Kan dock tycka att all rapportering som kommer in från omvärlden borde räcka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Här har vi flöera härliga människor bland annat familjen Hedin som gillar att vara i Sälen och aka skidor.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/corona-stoppar-inte-svenskarnas-skidtur/

Gudars vad provoserande det är med dessa präktiga förnekare.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha ja, så mycket för EU. Det va kul att håva in miljarder under fredstid och leka viktiga hit och viktiga dit. Men när det verkligen gäller så är det tydligt vilket värdelöst luftslott det är.
Var man(land) för sig själv.

De spelar viktiga i Bryssel men egentligen är det ingen som bryr sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in