2020-03-23, 06:38
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Se på det på andra hållet. En behållare är en kraft. En behållare definieras av att den begränsar rörelse, precis som en kraft. En kraft kan alltså agera behållare. Inte på samma sätt som en plåtburk men den agerar på samma sätt.
Precis. Det är samma sak som när en boll rullar i en U-formad bana. Den kommer att rulla ned i dalen, sedan uppför en stund innan den vänder nedåt igen. Så håller det på i evighet (i teorin, om friktion saknas), men bollen skulle aldrig lämna banan. Bollens rörelse begränsas alltså utan barriär. Eller så konstaterar man att kraften som får bollen att vända och accelerera nedåt fungerar som en barriär som begränsar bollens rörelse.
Citera
2020-03-23, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vinklarna till polstjärnan visar att objektets höjd inte nuläget kan fastställas. Andra objekts höjd kan fastställas och linjerna möts i objektet. Det borde säga något till dig, men du är ju religiös och då gäller ju andra tillämpningar.
Om man har svårt att förstå en sak behöver man inte komma med invektiv för att försöka nedvärdera den som skriver förklaringen.

I fallet platt jord så skulle ekvatorvinkeln visa att polstjärnans höjd över nordpolen är noll vilket inte stämmer, eller hur? Alltså fungerar inte en platt jord.
Citera
2020-03-23, 10:08
Medlem
Citat:

Tryck kräver en behållare, ingen behållare = bredvid.
När du står upp får du ett tryck mot marken på dina fötter. Samma gäller för atmosfären. Detta är gravitationen som bildar detta tryck.
Citera
2020-03-23, 11:48
Medlem
Vidare så är ditt argument felaktigt då du använder dig av en skitlinje som inte är en siktlinje.
I exemplet med Globen och Polstjärnan använder du en vinkelmätning som siktlinje, det är ingen siktlinje. En vinkelmätning, som beskrivs felaktigt för att debunka flat earth i nedan länk, är i tex en sextant linjer till två objekt som läggs bredvid varandra, tex horisont och stjärna. Sedan tar du och andra den övre linjen till denna vinkelmätning och kallar det siktlinje, och där de möts är objektet. Detta är en konstruktion som är tänkt att ge stöd åt tesen att jorden är sfär.

Det är ingen siktlinje, det är vinkelmätning men det visar tydligt att du med andra cherry pickar för att hävda att jorden är sfär.

Ja, du är en lögnare och din ilska visar hur du religiöst älskar dina lögner!

Länk till Debunking the Flat Earth som faktiskt visar upp globens lögnare på föredömligt sätt.
Se och njut!
http://debunkingflatearth.blogspot.com/

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Jävla lögnare!
Mina inlägg i denna evighetsdiskussion handlar inte det minsta om att bestämma höjd eller bevisa att jorden är rund
Mina inlägg handlar om bevis på att jorden inte är platt.

Var förnekar jag det?
Principen gäller alltid, men du kan inte bevisa huruvida jorden är platt eller inte genom lokala mätningar vid ett hus eftersom på små avstånd påverkar lokala variationer resultatet.
Dock kan du i de avstånd du resonerar använda principen för att bevisa att ett hus på en kulle inte står på platt mark eller att Ericsson Globe inte är platt. För att tillämpa principen för att testa huruvida jorden är platt eller inte måste du mäta över betydligt större avstånd

Jävla lögnare!
Jag har i huvudsak baserat mitt resonemang på en tv-sändare i skyn och påpekat att det spelar ingen roll om sändaren hänger under en höghöjdsballong med fixerad position eller ligger i geostationär omloppsbana. Liknelserna med en stolpe och lina var för att hjälpa dig förstå och till slut sa du att du förstod att principen går använda för att visa huruvida en yta är platt eller inte.

Jag pratar inte om att bestämma någon höjd. Det räcker att mäta vinkeln mellan lodlinjen och siktlinjen eller mellan horisonten och siktlinjen.
Citera
2020-03-23, 11:52
Medlem
Citat:
Jag antar att du menar en sluten behållare. Globjorden är en behållare i sig där gravitationen fungerar som en sida. Dock får vi en gradient i tryck då få atomer saknar energi nog att röra sig uppåt så de når gränsen mellan atmosfär och rymd.

Du kan simulera detta med en vanlig bägare och svavelhexaflourid. Du kan mäta trycket i botten och analysera halten på olika nivåer. Då får du förståelse för hur jordens atmosfär fungerar i praktiken.
Vad bra! Kan du visa för oss hur tryck existera bredvid vakuum, borde inte vara någon större svårighet med tanke på att du gravitation tillgänglig i överflöd.

Citat:
Kan du rita hur polstjärnan fungerar på en platt jord? Länken du har visar att det inte fungerar och du säger att det är fel. Jag förstår inte vad du menar. Jag är ju så dum att jag inte fattar vad du menar. Förklara för en idiot, med en bild tack.

Exemplet är felaktigt, beskriver vinkelmätning som siktlinje.

Se nedan länk
Citera
2020-03-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men kom igen nu, vem - förutom du - påstår att det finns tryck intill vacuum? Varför påstår du det?
Jag påstår inte det, det är globmodellen som påstår det.

Citat:
Du drar dessutom upp argument från en extern sida, i stället för att delta i den diskussion som pågår här.
Ja, jag visar på ett argument som globjorden använder som är ett konstruerat ad-hoc argument. Ett ad-hoc argument som går ut på att kalla vinkelmätning för siktlinje för att exempelvis ge stöd åt fantasier som den s k 'rymden'.

Se själv.

Citat:
Satan vad det går dåligt för dig nu.
Det går bra för mig, särskilt nu när du bestämt dig för att fortsätta att uppmärksamma plattjorden, eller med andra ord gå mina ärenden. Tack!
Citera
2020-03-23, 12:03
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Vad bra! Kan du visa för oss hur tryck existera bredvid vakuum, borde inte vara någon större svårighet med tanke på att du gravitation tillgänglig i överflöd.

Exemplet är felaktigt, beskriver vinkelmätning som siktlinje.

Se nedan länk

Tryck existerar inte bredvid vakuum. När du kommer nära rymdens vakuum är trycket redan nära noll. Det beror på gravitationen och att molekylerna där uppe saknar energi att stiga uppåt. De dras nedåt och de flesta stannar nära ytan. Du kan själv testa detta genom att mäta lufttrycket vid havsytan och längst upp i en hög byggnad.

Jag väntar på att du ska förklara vad som är fel. Lämpligen att du tar en bild och ritar in den korrekta observationen enligt dig.
Citera
2020-03-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Om man har svårt att förstå en sak behöver man inte komma med invektiv för att försöka nedvärdera den som skriver förklaringen.
Ungefär som här då: https://www.flashback.org/sp70796802

Citat:
I fallet platt jord så skulle ekvatorvinkeln visa att polstjärnans höjd över nordpolen är noll vilket inte stämmer, eller hur? Alltså fungerar inte en platt jord.
Det visar att vinkeln till Polstjärnan är noll vid ekvatorn. Menar du att vinkeln till vilket objekt som helst skulle ha samma vinkelhöjd oavsett avstånd om jorden vore platt?
Citera
2020-03-23, 12:12
Medlem
Citat:
När du står upp får du ett tryck mot marken på dina fötter. Samma gäller för atmosfären. Detta är gravitationen som bildar detta tryck.
Ja, du och andra hävdar det men vi får aldrig se bevis för detta. I nuläget finns bara bevis för att tryck kräver en behållare.
Citera
2020-03-23, 12:16
Medlem
Citat:
Tryck existerar inte bredvid vakuum. När du kommer nära rymdens vakuum är trycket redan nära noll. Det beror på gravitationen och att molekylerna där uppe saknar energi att stiga uppåt. De dras nedåt och de flesta stannar nära ytan. Du kan själv testa detta genom att mäta lufttrycket vid havsytan och längst upp i en hög byggnad.
Och ovan bevisar inte tryck utan behållare, bara en tes om vad som sker.

Citat:
Jag väntar på att du ska förklara vad som är fel. Lämpligen att du tar en bild och ritar in den korrekta observationen enligt dig.
Vinkelmätning cherry pickas som siktlinje, felaktigt argument.
Citera
2020-03-23, 12:21
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Och ovan bevisar inte tryck utan behållare, bara en tes om vad som sker.

Vinkelmätning cherry pickas som siktlinje, felaktigt argument.

Så du förnekar alltså även att det inte är högre tryck 1000 meter under havsytan? Inga problem. Vill du bli utsläppt från en ubåt kan vi säkert ordna det.

Vilka argument? Vad är felet? Visa felet.
Citera
2020-03-23, 12:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Sluta att hitta på dumheter. Tryck och vakuum existerar inte bredvid varandra enligt glob-modellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in