Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Vad är dina tankar om operation highjump och operation fishbowl?
Inga tankar alls för tillfället. För det första är det inte jag som dragit in begreppen i tråden, för det andra försöker jag undvika engelska termer för sådant som med lätthet går att uttrycka på svenska. Ditt 'Antarctic treaty' till exempel kallas på vårt språk 'Antarktisfördraget'. Sverige har anslutit sig så termen är väl etablerad på svenska.
Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Ja att krigsförande länder som försökt att besegra varandra in i minsta detalj helt plötsligt sammansluter och vill börja forska om islager. Lite märkligt.
Att Jarle Andhøy och andra blivit mottagen med beväpnad militär och satt i fängelset. För att det är så kallt att han skulle frysa ihjäl utan fängelse kanske.
Att sammanträdesrummet för denna överenskommelse är väldigt ockult utformat.
Att vi inte får åka dit helt enkelt. För att det är så, vadå? Känslig is?
Vilka krigförande länder då? Falklandskriget började inte förrän 1982 - över 20 år efter Antarktisfördraget skrevs under av Storbritannien och Argentina. I övrigt är det väl jättebra om länder som annars inte kommer så bra överens kan enas om att inte kriga eller göra anspråk på en kontinent?
Inte det minsta märkligt hävdar jag.
Jarle Andhöy blev väl snarare räddad från en illa genomtänkt oförsäkrad, och tillståndsgiven expedition till Sydpolen, än 'mottagen av beväpnad militär'?. Tom Gisle Bellika, Robert Skaanes och Leonard James Banks hade nog föredragit att bli räddade i stället för att dö som de gjorde.
Att det krävs tillstånd för att besöka Antarktis är inte heller det det minsta konstigt. Det finns tusentals platser på jorden det krävs tillstånd att besöka. Det betyder inte att de platserna inte existerar. Åtskilliga människor får varje år tillstånd att vistas på Antarktis, och gör det även.
'Sammanträdesrummet för denna överenskommelse är väldigt ockult utformat'.