Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Hans inlägg handlar om att förneka att en höjd kan bestämmas med hjälp en vinkel och sida då hans ska bevisa att jorden är rund.
Jävla lögnare!
Mina inlägg i denna evighetsdiskussion handlar inte det minsta om att bestämma höjd eller bevisa att jorden är rund
Mina inlägg handlar om bevis på att jorden inte är platt.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Det är en princip som gäller oavsett avstånd men det förnekar du för ditt ändamåls skull. Det definitionen av ad-hoc argument.
Var förnekar jag det?
Principen gäller alltid, men du kan inte bevisa huruvida jorden är platt eller inte genom lokala mätningar vid ett hus eftersom på små avstånd påverkar lokala variationer resultatet.
Dock kan du i de avstånd du resonerar använda principen för att bevisa att ett hus på en kulle inte står på platt mark eller att Ericsson Globe inte är platt. För att tillämpa principen för att testa huruvida jorden är platt eller inte måste du mäta över betydligt större avstånd
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Du och andra baserar detta på vinklar av Polstjärnan men du medger ändå att man kan bestämma höjd med vinkel och sida, men självfallet vägrar du att göra det när det gäller att bedra dig själv om jordens form. Om man hade kunnat bestämma höjden till Polstjärnan hade det avsevärt förenklat navigation med hjälp av himlakroppar, men nu har man inte lyckats med det och än idag används inte avstånd till himlakroppar vid navigation. Därför möts inte linjerna från Polaris vid vinkelmätning från olika breddgrader.
Jävla lögnare!
Jag har i huvudsak baserat mitt resonemang på en tv-sändare i skyn och påpekat att det spelar ingen roll om sändaren hänger under en höghöjdsballong med fixerad position eller ligger i geostationär omloppsbana. Liknelserna med en stolpe och lina var för att hjälpa dig förstå och till slut sa du att du förstod att principen går använda för att visa huruvida en yta är platt eller inte.
Jag pratar inte om att bestämma någon höjd. Det räcker att mäta vinkeln mellan lodlinjen och siktlinjen eller mellan horisonten och siktlinjen.