2020-03-23, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
kan ni inte slänga ut den länken plz

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Här är länken till SIR!
Citera
Medlem
Madagascars avatar
De två personer på äldreboendet Tallmon i Skutskär, som smittats av coronaviruset har nu avlidit, det meddelar medicinskt ansvarig på boendet.
Man vet i nuläget inte hur smittan kommit in på boendet.
Enligt Britta Gustavsson, medicinskt ansvarig sjuksköterska på Älvkarleby kommun, har ingen annan på boendet smittats.

https://sverigesradio.se/artikel/7436038, nyss

Jaha ytterligare två döda. De har ingen aning om hur dessa två blev smittade. Och de säger att inga andra är smittade.

Hmmm... tänker jag. Har de verkligen testat övriga boende och personal på det där äldreboendet!?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är bara att inse att staten måste agera kraftfullare, inte som Kina men mer som Tyskland.

Svetsarens hägglundsoverall hänger ju oanvänd i Ö-vik. Bara plocka fram TiG/MIG svetsarna och börja svetsa igen våra förorter. Då har vi mycket vunnet. Det är där det kommer bli kaoous.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Hittills har 23 personer dött av coronaviruset i Sverige. Dödsfallen har inträffat i följande regioner:

Stockholm: 7
Sörmland: 5
Skåne: 2
Västra Götaland: 1
Östergötland: 3
Uppsala: 1
Dalarna: 1
Okänt: 3

Totalt har 68 personer vårdats på landets intensivvårdsavdelningar. 10 kvinnor och 51 män i åldrarna 26 till 84 år. 67,2 procent av dem tillhör någon riskgrupp.

I Sverige har 16 personer friskförklarats, enligt WHO.
Okänt? Kan vissa län vara "hemliga"??
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Finns ingen sådan länk.
Saken är, att 109 har vårdats kumulativt. 80 st olika personer.
Finns det visst:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Lagen om offentlig upphandling omöjliggör krisbekämpning, är min bestämda åsikt. Tydligen är jag inte ensam. Här en till som rekommenderar myndigheterna att strunta i lagen.

Han föreslår också en app som gör det möjligt för folk att röra sig fritt ute. Tydligen finns den i Norge.

https://www.realtid.se/debatt/strunta-i-offentlig-upphandling

Lagen om offentliga upphandling är ett elände som borde tas bort även i normala fall och definitivt i en kris.
Citera
2020-03-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Kalifornien är en av de mest inkomstbringande staterna i USA.

Ja det är mer eller mindre allmänt känt vill jag nog påstå. Du får gärna utveckla de resonemangen lite. Trump har absolut inte metodiskt gullat upp mot Kalifornien innan. Att i så fall dessutom göra det i en krissituation är märklig tajming i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Kalifornien är USAs folkrikaste delstat med nästan 40 miljoner. Mer än 10% av USAs befolkning. Om jag minns rätt är Kalifornien världens femte största ekonomi.

Dessutom har Kalifornien för inte så länge sen varit hårt drabbat av skogsbränder.

Så jag förstår om Trump ger pengar till Kalifornien även om dom nog inte kommer att rösta på honom ändå.
Ja det kanske har något med skogsbränderna att göra, att han tänker "oj nu får de även Corona de stackarna". Trump har ju en tendens att ta beslut rätt så impulsivt och utan att egentligen tänka sig om. Kanske fick han den tanken i huvudet och så gick han för det.

Jag har inte heller så högt förtroende för Trumps förmåga att fatta väl genomtänkte beslut. Min hypotes till att Trump valde att ge extra stöd till Kaliforninen trots att de relativt sett inte är så hårt drabbade av COVID19 är att Donald Trump tittade på antalet bekräftade fall och såg att det då var exakt tre stater som hade över 1000 bekräftade fall vid den tidspunkten och så valde han i klassisk Donald Trump-stil att säga "Help those three guys", utan att tänka sig om över huvud taget och sen får naturligtvis ingen ifrågasätta hans val.

Stackars New Jersey, Louisiana, DC och Michigan.

Jag spår att Donald Trump snart får konsultation där det påpekas att finns en hel del andra stater som sannolikt är i behov av hjälp betydligt mer än Kalifornien och att han då i ett nytt pressmeddelande även kommer offentliggöra att han kommer ge extra resurser till förfoganden till minst två av de staterna jag nämnde där.

Diskussionen var baserad på observationen

Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Bara jag som reagerade på hur Trump&Co skulle ge extra stöd till delstaterna Washington, New York och Californien, Jag förstår de två första, de är självklara, men varför just Kalifornien? De har förvisso fjärde mest bekräftade fall med smitta just nu (efter New York, Washington och New Jersey), men med tanke på hur stor och folkrik staten är kan man väl knappast påstå de är en delstat som drabbats extra hårt av Corona?

Antal bekräftade insjukna per miljon invånare i USA:s delstater:

868,7 New York
262,1 Washington
215,5 New Jersey
180,0 Louisiana
164,4 District of Columbia
106,4 USA i genomsnitt
103,6 Michigan
102,6 Colorado
93,0 Massachusetts
91,7 Connecticut
83,3 Vermont
82,8 Illinois
78,3 Rhode Island
69,6 Mississippi
66,2 Maine
65,4 Wisconsin
61,7 Nevada
58,4 Georgia
57,5 Delaware
57,4 new Hampshire
56,5 Utah
54,7 Tennessee
54,7 Arkansas
46,9 Florida
45,6 Kalifornien
41,5 Wyoming
40,4 Maryland
39,7 North Dakota
39,6 Hawaii
38,2 Oregon
37,9 South Carolina
37,4 Pennsylvania
32,0 Alabama
31,8 Montana
31,0 New Mexico
31,0 Alaska
30,0 Ohio
30,0 Minnesota
29,9 Indiana
29,3 North Carolina
28,5 Iowa
25,7 Virginia
24,8 Texas
23,7 South Dakota
23,4 Idaho
22,2 Kentucky
22,0 Kansas
21,7 Nebraska
20,9 Arizona
20,9 Missouri
16,9 Oklahoma
6,6 West Virginia
1,6 Puerto Rico

Är det på grund av de inte kan räkna, att de bara tittar på antal fall eller är det något politiskt knep, eller någon underliggande faktor som inte framgår av siffrorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Så då chansar vi med unga. Låter logiskt.. Experiment på barn liksom. Försvarsbart.

Tvärtom. Jag anser att man bör vara mycket försiktig just för att vi inte vet vad detta virus eventuellt ställer till med i kroppen på längre sikt
Citera
Medlem
Hur många fall tror ni att det är i verkligheten i Världen och Sverige?

Jag tror att en del länder har hundra ggr fler än redovisat andra länder har kanske "bara" 10 ggr fler än redovisat och därför ser de ut att klara problemet med Corona bättre.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Våra politiker och myndigheter accelererar långsamt.
Tänk er om det vore en total kris, ett krig t.ex.? Är det dessa personer vi ska förlita oss på? Då får det nog bli var man för sig själv.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Ganska otroligt i Sverige är det bara äldre på äldre boende som dör

Så hur i HELVETE kom då smittan in där?

Det var ju nån nöt här som sa att hon/han varit och åkt skidor och sen varit på sitt jobb på ett äldreboende och var Småförkyld och sen var det flera som fick corona. Nu vet jag inte om det var ett försök till skämt eller så var personen seriös men bara en sån sak låter inte helt omöjligt
Citera
2020-03-23, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Ganska otroligt i Sverige är det bara äldre på äldre boende som dör

Så hur i HELVETE kom då smittan in där?

Ja bara för att Tegnell har sagt att gamla skall isoleras så innebär det inte att de verkligen gör det. Äldreboenden är inga fängelser och personalen har säkert inga skydd. Man kan väl hoppas på att de inte släpper in anhöriga i varje fall. Men den strategi som Sverige har att isolera gamla frivilligt funkar inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in