2020-03-23, 11:54
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ett "bajsliv" kanske är bättre än en riktig "bajsdöd" där man dör av dubbelsidig lunginflammation, utan att ens få palliativ vård?

Det är inte jag som är dum i huvudet. Ni som väljer att åka och jobba trots att ni vet att en farlig och smittsam sjukdom grasserar i Stockholm har enbart er själva att skylla när ni blir sjuka. Alla har nästan alltid ett val. Gnäll inte sen när ni ligger och dör, när ni själva helt medvetet valde att utsätta er för stora risker. Ni vet hur det ligger till och får göra era val.

För de flesta av oss så finns det ingen bekväm, smärtfri och gratis väg ut ur detta. Vi har dock fortfarande möjlighet att välja mellan olika alternativ.

De flesta i Sverige har inga marginaler att klara en oförutsedd utgift på 10'000kr.
Du måste vara helt bakom flötet där du tror att folk bara kan stanna hemma hur länge som helst
Citera
2020-03-23, 11:55
Medlem
"här i Sverige blir det nya Italien" - Aftonbladet

bara det där får mig mörkrädd
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Hur JÄVLA svårt ska det vara kontrollera anställda på ett boende, om de varit på resa utomlands?

Hur JÄVLA svårt ska det vara att kontrollera personal på äldreboende är smittade smittar äldre?

Om man inte klarar kontrollera ett jävla äldreboende hur I HELVETE tror man då man ska klara av kontrollera Sverige?

Håller med. Det var bara 1,5 vecka sen som någon myndighetsperson från äldrevården stod och sa att Vi säger till personalen som varit bortresta att de ska inte gå till jobbet om de har symptom.

Inga test, ingenting.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
109 nu.

kan ni inte slänga ut den länken plz
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
90% luftfuktighet just nu i Madrid...

Madrid är Europas högst belägna huvudstad, den ligger högt upp mitt i landet för att man skulle kunna försvara sig bättre.

/Provokatör
Citera
2020-03-23, 11:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Ja det är för jävligt att de inte har tänkt på att skydda chaufförerna i TID

Min son som kört buss är nu smittad och är väl antagligen snart på intensiven efter vad som framkom idag på TV4:ans Malou Efter Tio

Hoppas din son kommer igenom utan att behöva var inlagd. Tankar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är inte invandringens fel att vården är full av låginkomsttagare, logistik från helvetet och hjärndöda mellanchefer. Vården i Sverige vilar på en stabil idealism, vårdänglar. Tro inte annat. Det är golvfolket som biter ihop och får allt att rulla, för skitlöner och ryggdunkar, eller applåder från balkongen...På min sista arbetsplats i vården hade jag en kollega som tjänade under 20 000. Det var ett par år sedan...Invandrarna du skäller ut är förresten de som bär upp åldringsvården och stora delar av sjukhusen. På min pappas äldreboende jobbar inte en enda infödd svensk på golvet.

Det är inga skitlöner. Lärarna har heller inga skitlöner. Men det heter så. Poliserna, möjligen, fast jag skulle fortfarande inte kalla det för "skitlöner".

Du resonerar som vilken regmlojal idiot som helst och därför blir detta mitt sista svar och sedan skiter jag i dig. Ja av någon anledning trycker man in invandrare in i den offentliga sektorn. Men varje år blir det 100,000 nya uppehållstillstånd. DET ÄR INVASION och den är djävlar i mig inte billig. När man får för sig att den är billig ja då får man nog skylla sig själv också. Eget ansvar, du vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Är detta verkligen rätt tråd att diskutera vad en enstaka person sagt eller inte sagt? Jag tänker i alla fall inte gå in i den diskussionen. Det känns nästan autistiskt att fastna på det.

Att hänvisa till Aftonbladets svepande artiklar borde i sig vara direktdiskvalificerat.

Det förhåller sig så, som jag skrivt åtskilliga gånger, att riskgrupperna är:

- Äldre
- Sjukdomar
- Osund övervikt

Det finns personer i yngre ålder som har kända och okända sjukdomar. De allra flesta yngre klarar en svår lunginflammation. De flesta äldre gör det inte.

Hälften av dom som kräver intensivvård just nu är i arbetsför ålder, självklart klarar sig yngre bättre så länge det finns intensivvårdsplatser, det gäller i stort sett alla sjukdomar men vad händer sen när alla intesivvårdsplatser är upptagna, vilket kommer att ske snart....
Citera
Medlem
Lagen om offentlig upphandling omöjliggör krisbekämpning, är min bestämda åsikt. Tydligen är jag inte ensam. Här en till som rekommenderar myndigheterna att strunta i lagen.

Han föreslår också en app som gör det möjligt för folk att röra sig fritt ute. Tydligen finns den i Norge.

https://www.realtid.se/debatt/strunta-i-offentlig-upphandling
Citera
2020-03-23, 11:57
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Tror vi på ett cfr kring 0,7 när det sprids i slumområden i Indien, Brasilien, afrikanska länder osv?

Mycket högre cfr i dessa områden. Betydligt mer än 1,4%. Kanske 2 - 12% eftersom dödligheten är hög om det saknas intenisvvårdsplatser. Befolkningarnas ålderförsdelning spelar roll.

Citat:
(Stor försiktighet vid tolkningen eftersom det inte är senaste siffrorna.)

Estimating Risk for Death from 2019 Novel Coronavirus Disease, China, January–February 2020

We estimated the time-delay adjusted risk for death from COVID-19 in Wuhan, as well as for China excluding Wuhan, to assess the severity of the epidemic in the country. Our estimates of the risk for death in Wuhan reached values as high as 12% in the epicenter of the epidemic and ≈1% in other, more mildly affected areas.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/6/20-0233_article
Citera
2020-03-23, 11:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Hälften av dom som kräver intensivvård just nu är i arbetsför ålder, självklart klarar sig yngre bättre så länge det finns intensivvårdsplatser, det gäller i stort sett alla sjukdomar men vad händer sen när alla intesivvårdsplatser är upptagna, vilket kommer att ske snart....

Vi får väl se.
Citera
2020-03-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Ganska otroligt i Sverige är det bara äldre på äldre boende som dör

Så hur i HELVETE kom då smittan in där?

Personal som jobbar på äldreboende har väl ett privat liv, umgås med vänner, reser och åker skidor, går ut bland folk... Så svårt är det inte, speciellt som Covid-19 i vissa/många(?) fall verkar smitta även utan symptom. På så sätt tar de viruset till de äldre.

Sedan att äldre dör först, är väl för att de är skröpligare. Vad jag förstår, så börjar yngre dö nu i Italien, bara att det har tagit lite längre tid. Italiensk sjukvårdspersonal har sagt att myndigheterna har gett dem mandat att rädda de sjuka som personalen tror har störst chans att klara sig. På så sätt selekteras äldre bort, och de dör.

Och sedan heter det att det främst är bara gamla som dör.

Sveriges yngsta svårt sjuka just nu verkar vara en 26-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in