2020-03-23, 11:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Hur omständig är ett corona-test? Är det ett normalt blodprov med lab-svar inom några timmar?

Jag är väldigt skeptisk till den västerländska linjen. Jag skulle ha velat se massiva provtagningar. Att bygga upp tillfälliga provtagningsutrymmen med tillfällig arbetskraft, pensionärer och studeranden, skulle bli mycket billigare än att stänga ner allt.

Sen kommer frågan, är det omöjligt? Finns ingen katastrofberadskap alls?

I Sverige finns ingen katastrofberedskap öht. Sveriges styrande har satsat på annat.

Fast jag håller med, tester i stor skala skulle behövas.
Citera
2020-03-23, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, vi har fått vad vi bett om, det vi odlat fram: nyliberala shopaholics, obildade millenials och egoister som lärt sig ironisera över offentlig verksamhet redan som barn

Det är ju knappast fel det heller eftersom den svenska offentliga sektorn bara försämras eftersom tyngdpunkten på alla offentliga utgifter läggs på massinvandringen. Skatterna motiveras dock inte med detta utan motiveras med "vård, skola och omsorg". Jag tror jag kräks av förakt.

Vad vill ni ha, en bra offentlig sektor? Gärna för mig och det betyder stängda gränser för asylarna från Afrika och mellanöstern. Gränsen borde ha stängts för redan 30-40 år sedan.
Citera
2020-03-23, 11:19
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Jag tror vi följer Italiens siffror. De bor tätare och har fler äldre, men vi har sämre sjukvård och samhällsberedskap. Så om två veckor närmar vi oss 1000 döda om dagen.
Det bor 60 miljoner människor i Italien.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Frågan är egentligen varför folk i allmänhet ska vara stressade över denna smitta i Sverige?

Vi har relativt få döda, vi testar inte i särskilt stor utsträckning så antalet officiella smittade ökar i ganska maklig takt.

Vi har en statsepidemiolog som i princip tror att vi har sett det värsta och att vi genom de flataste restriktionerna i hela världen har lyckats mota olle i grind. En statsepidemiolog som en majoritet av befolkningen har högt till mycket högt förtroende för.

Vi har en f.d. statsepidemiolog som blivit väldigt poppis i media som tycker att i princip alla åtgärder förutom att stanna hemma när man är sjuk är överdrivna och som använder sin "magkänsla" som främsta indikator på vart det här barkar.

Sverige har aldrig varit tryggare än det är nu!

(Seriöst... jag vet inte hur man ska tolka saker och ting. Det kanske inte blir värre än såhär och då blir ju dessa båda ljushuvuden geniförklarade för all framtid)
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I Sverige finns ingen katastrofberedskap öht. Sveriges styrande har satsat på annat.

Fast jag håller med, tester i stor skala skulle behövas.

De ska göra stickprov nu enligt tegnell
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag hoppas innerligt att han har rätt!

Hittills har han haft fel i allt han har sagt och det finns ingen som helst anledning att tro att det skall lugna sig. Kurvorna i alla länder pekar rakt upp, utom i Kina och Sydkorea. Det kommer troligen att lugna sig inom ett par tre månader, men det är efter att det har kulminerat. Vi kommer att ha exponentiell ökning och ju fler som smittas desto fortare går det.

Tegnell vet detta också. Han är bara rädd att folk skall få panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Helt sjukt att man inte stängt skidanläggningar ännu.
Hoppas verkligen att regeringen gör det idag.
Och det behövs fler stora restriktioner i landet. Allt tar för lång tid.

Ja, det här kommer gå väldigt mycket åt helvete.

Citat:
Skistars Årechef säger exakt som det är över hela befolkningen.
"Vi kan inte ta egna beslut hit eller dit..." och just därför måste regeringen göra det istället.

Jo, om man är en vuxen och tänkande människa så måste man i vissa lägen ta egna initiativ och beslut! Var inte en lämmel i lämmeltåget som springer ut i en strömmande fors och drunknar.

Det här är som en situation där kontorsarbetare på våning tio i ett höghus stannar kvar vid sina arbetsplatser trots att det luktar rök, man ser brandrök sippra in i ena änden av lokalen och man börjar känna värmen genom ena väggen på kontorslokalen. De sitter trots detta kvar och väntar på att den handlingsförlamade och totalt inkompetente icke-ledaren de råkar ha som chef ska säga eller göra något.

Det är här evolutionen kickar in. Om du kan ta egna initiativ och agera självständigt så kanske du klarar dig. Om du fortsätter vara handlingsförlamad och väntar på chefens instruktioner (som kanske aldrig kommer, eller som kommer försent, eller som är helt tokiga) så kommer du med stor sannolikhet att dö.
Citera
2020-03-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Jag hoppas innerligt att han har rätt!

"– Det finns två sätt som kan få stopp på det här. Antingen om vi blir så många i befolkningen som är immuna på ett naturligt sätt, flockimmunitet. Eller en kombination, av att vi blir immuna och vaccinering. I grunden är det samma sak, säger han i ”Agenda”.

Jag uppfattar att Tegnell ofta talar motsägelsefullt. I USA har de redan ett lovande vaccin på gång tydligen. Kan komma ut om några månader. - När smittan bröt ut i Italien så sa Tegnell att det var OK att åka dit när nervösa frågade. (om nån har länk till detta skulle jag bli glad)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varför kan de inte ta egna beslut?
Har det blivit förbjudet att fatta egna beslut i Sverige och jag har missat det?
Många lider av beslutsångest.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Flockimmunitet i detta fall är en dröm.. En fin dröm, men bara en dröm.

Jag går ju inte omkring med ett autografblock hela tiden och tror att jag ska träffa ELVIS på stan, bara

för att det vore kul och bra om jag gjorde det.

Ledarna i Nordkorea skulle bli gynnade av om DOM och bara dom klarade det.

(Då kommer ingen att vilja lämna Nordkorea)

/

Så du tänker dig alltså att tro att vi så småningom kommer få fram ett vaccin är lika barockt som att säga att Elvis lever?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
EN VARNING FRÅN HISTORIAN

Joé Ameal Peña var fyra år gammal när
Spanska sjuka 1918 slet genom hans lilla fiskstad i norra Spanien, dess dödliga väg berättas av den dagliga ringningen av kyrkoklockor.

Mer än ett sekel senare har Ameal Peña - som tros vara Spaniens enda levande överlevande av en pandemi som sägs vara den dödligaste i mänsklig historia - en varning till världen i kriget mot Covid-19. ”Var försiktig,” sa han. ”Jag vill inte se samma sak upprepas. Det krävde så många liv. ”

Hösten 1918 blev han den enda av sina sju syskon som fick spanska influensan. "Jag kan fortfarande inte fatta hur jag är här", sa Ameal Peña, nu 105, till tidningen El Mundo. ”När jag vaknade kunde jag knappt gå. Jag var tvungen att krypa på mina händer och knän. ” När han brottades med en obeveklig feber föreskrev en läkare ångor av kokt eukalyptus och tång från havet.

De senaste veckorna har Ameal Peña tittat oroligt på när en annan pandemi utvecklats.

På andra sidan tlanten erbjöd en annan överlevande av spanska influensa 1918, den 107 år gamla Joe Newman, sitt perspektiv. ”Det är de av oss som säger, ja, det ska också försvinna. Och det kommer försvinna”berättade invånaren i Sarasota, Florida, till NBC News. "Men till vilken kostnad, till vilken kostnad?"

Newman uppmanade människor att luta sig tilm varandra för stöd. ”Du måste vara min krycka. Jag måste vara din. Det har varit så igenomnvarje kris vi har haft, sade han. "Och bara då finner vi att när vi ser tillbaka är det det som fick oss igenom det."
Citera
2020-03-23, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det bor 60 miljoner människor i Italien.

Italien är väl i Karantän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in