2020-03-24, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
The Donald Damp har ju redan börjat prata om att så småningom, inom kort, börja lätta på restriktionerna.

Kanske är lika bra? Karantän kanske kommer göra mer skada än nytta i slutändan där borta.

USA har ett astronomiskt problem som inte går att lösa.

Följ utvecklingen där närmsta veckan.

Kommer gå fort och skoningslöst.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag skrev mycket om detta tidigare idag och igår och förrgår, jag hade rätt igen tyvärr...
Krama era nära och kära, snart blir det åka av.
Håll ett öga på sydamerika.

Varför blir det åka av bara för att viruset muterar sig? Oftast är det snarare så att viruset blir mindre aggressivt av att mutera sig. Varför får jag en känsla av att du och vissa andra i tråden går igång lite på att skapa domedagsstämning och skrämma upp folk? Ja, det är en otäck sjukdom eftersom den är så smittsam. De flesta kommer att smittas av den och då blir det också ett väldigt stort antal som drabbas hårt även om de är få procentuellt sett. Är du inte i riskgruppen är risken försvinnande liten att du skall dö eller ens bli kritiskt sjuk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Enligt Olsen(smittskyddsläkare Uppsala) kan det ta upp till ett och ett halvt år innan Sverige uppnår flockimmunitet, och han menar att myndigheterna måste införa striktare åtgärder, likt i andra delar Europa, för att dämpa spridningen.

Flockimmunitet fungerar inte utan vaccin.

Det är utopi och tro att 7 miljoner kommer att smittas genom sjukdom, utan att hela landet återgår till stenåldern !
Citera
2020-03-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Svenskarna stannar hemma så vi blir inte smittade. Om nån är så dum så man inte håller avstånd till andra får man skylla sig själv. De enda jag tycker synd om är de tidiga måste-pendlarna som trängs på bussarna. Tror inte att det är jättemånga somalier som är ute så tidigt dock.
Dessa pendlare ska ju hem senare på dagen också så risken är ju hög att viruset hänger i luften. Nej fyfaan vilket risktagande bara för att man måste jobba.
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Poängen är att Ryssland aldrig skulle hjälpa Sverige om det skulle krisa. Tack Peter Hultvist för att vi kommer att få skriande brist på respiratorer och annan sjukhusutrustning!
Ja Sverige har ju retat upp Ryssland under flera år nu helt utan anledning så dom kommer inte lyfta ett finger för att hjälpa oss.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det enda bra med det där är att vi närmar oss flockimmunitet för varje individ som smittas.
Bevis för att immunitet uppstår, och isf för hur länge, tack!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Ur SvD idag:
Men Tegnell tror att det finns risk för en andra våg i höst, om inte tillräckligt många blivit immuna.

Men enligt Olsen(smittskyddsläkare Uppsala) kan det ta upp till ett och ett halvt år innan Sverige uppnår flockimmunitet, och han menar att myndigheterna måste införa striktare åtgärder, likt i andra delar Europa, för att dämpa spridningen. Uppsalaläkaren är orolig för att sjukvården snart överbelastas.Vi skulle ha tagit höjd för det för länge sen, säger Björn Olsen, och tillägger att han varnade för att det kunde bli en pandemi redan i januari.

Ju fler som har genomgått Covid-19 desto lägre blir R värdet.

Både Tegnell och Olsen kan ha rätt, ingen vet vad som inträffar först.
Citera
2020-03-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
USA har ett astronomiskt problem som inte går att lösa.

Följ utvecklingen där närmsta veckan.

Kommer gå fort och skoningslöst.

Men vad tycker du? Ska dom lätta på det eller köra karantän?
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja och det är verkligen befriande i den här röran. Jag tror också att alkoholen har en stor betydelse. Men jag undrar iallafall vilka mixade signaler detta sänder. Barn blir smittade och går sen hem till sina föräldrar som jobbar inom äldreomsorg, barnomsorg, lärare, ambulansförare, sjuksköterskor. Eftersom barn bara får milda symptom kan man nästan betrakta dem som superspridare på ett sätt.
Ja. Men lyckligtvis är nu de flesta som har så små barn att de gullar med dem själva i den åldern att de bara löper en liten risk för ett svårt förlopp av sjukdomen. Förr eller senare lär föräldrarna bli smittade i vilket fall som helst.

Det som verkar vara målsättningen, det är inte längre att stoppa virusets spridning, utan att undvika att behovet av personal (och andra resurser) på sjukhusen skulle bli övermäktigt, som i norra Italien samtidigt som personalen själv blivit smittad och sjuk.

Föräldrar som tillhör en riskgrupp, t.ex. immunosuprimerade, är itutade att vara försiktiga och håller sig förhoppningsvis på avstånd. Men visst finns den risk som du pekar på.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Region Östergötland har för övrigt gått ut med att man räknar med att 60% av länets befolkning kommer att smittas. Informationen är just nu bakom en betalartikel i Corren.

Skönt att några är ärliga i sina prognoser iallafall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrawfordPepsiBoner
Såg precis att någon studie hävdade att viruset kunde leva 2 veckor på död yta. fuck, då blir det ju typ meningslöst att köpa mat om man inte låter den stå 2 veckor...

Handsprit har man inte heller.

Kan man gå över ytorna med en flaska spray AXE och en tändare....? funkar det?
PS. Gör inte inomhus eller nära saker som kan brinna. Gör inte alls om du inte är ett jävla kontrollerat pro. Flaskan kan explodera i ansiktet på dig.

Andvänd handskar.

Har hanskar på mig så fort jag lämnar lägenheten.
Tvättar dom dagligen.

När man har handskar håller man inte på och pillar sig i ansiktet, det är det bästa med dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Bekräftade fall är total cases
Takk for opplysning! Er summen for bekreftede fall (og total cases på worldometers) den samme som som totalt antall registrert smittede i Sverige? Worldometers og ev andre oversikts-sider gir et feilaktig bilde av situasjonen, dersom forskjellige lands tall ikke blir lagt inn ut fra de samme kriteriene.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, självklart var det per 1M jag menade
Ok Takk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här