2020-03-23, 08:22
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Folk kommer ju att dö, det säger ju alla ledare också. Men ingen kan veta hur många som kommer dö i pandemin. Förhoppningsvis så dör inte så många men då måste människor följa reglerna och instruktioners från experter och forskare. Någonting som många inte gör i Sverige... tyvärr.

Självklart kommer folk att dö precis som vid andra pandemier.

Asiaten tog tex kål på två miljoner
Hong Kong influensan tog kål på en miljon och är nu en av de återkommande influenserna.

Finns ingen chans att stoppa denna och ingen idé att skrämma upp folk för den delen heller.
Jag är övertygad om att fler kommer dö av de ekonomiska skadorna detta medför
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Fortfarande smittsamt efter 72 timmar dvs 3 dagar var det -så fanstyget är inte dött efter 3 dagar alltså, (Edit: i rumstemperatur, i kyla längre tid)

Det var Campbell som analyserade en studie:
https://www.youtube.com/watch?v=JNQUHc8wbRc

Jag har missat/inte sett en förklaring på någon TV kanal ännu av hur en smittspridning går till exponentiellt, såg att Campbell ritade och förklarade smittkedjor igår:
https://www.youtube.com/watch?v=dDL6XZ8DDbs

utan den mannen hade det gått fullkomligt åt helvete i västvärlden -har ni hört någon annan utbilda folket i de grundläggande koncepten i smittspridning?

Frågar återigen: vem har ansvaret i Sverige att utbilda befolkningen enligt WHO:s rekommendationer? Är det MSB, FHM, regeringen eller nån annan?

Edit: Nordkoreas informationsfilm kunde vi se den 27/2. Var är Sveriges informationsfilm? https://www.youtube.com/watch?v=iZA-H63ScfY
Nån informationsfilm från Svea Rike lär vi aldrig få se..på sin höjd "tvätta händerna" de tycker ju inte ens det är nån fara med att åka buss etc. Brukar se han Campbell,mycket intressant info har han.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Som jag förstått det så fungerar det inte så i Sverige, de har/håller väl kanske på att ändra på det just nu dock. Är inte helt uppdaterad och det jag hört/sett gällande detta ger inte någon fullständig klarhet.

Kan mycket väl vara så att staten skjuter till medel nu.

Det första åtgärdspaketet gällde ju lån till företagen. Både direkta och indirekta (skattekrediter). När det kommer till löner så är väl fler åtgärder på gång. Jag kan ha fel där, ja.

Skulle bli en dyr historia omstarten har Volvoarbetarna som 50% anställda ett par månader.. iaf om
Vi inte kan nyttja dem till något. Kanske kan de användas? Ställa om fabrikerna? Göra tester i massvis? Tycker det verkar som
En konstig idé att ha den drällandes hemma och skryta om gratis inkomst. Som
Nu gör.
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det är klart Svensson lever på som vanligt så länge inte regeringen vidtar kraftfullare åtgärder. Regeringen skickar för svaga signaler även om de börjat barska till sig lite de senaste dagarna. Regeringen borde ryta som lejon och förbjuda folkgrupper över 5 personer eller något.
Dom viker inte en tum från PLANEN..enda som biter på dom är PLÅNBOKEN.
Citera
2020-03-23, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Stockholmare upphör aldrig att förvåna..

Snackade med en i Fredag angående ett IT relaterat problem som skulle avlösas.
Frågade om han var på kontoret varav jag fick svaret "Äsch, inget jag bryr mig om direkt" Jahapp
Citera
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Expressen:

Kaos i Stockholm - överfyllda bussar i smittotider

Ja vad kan gå fel
Jag frågar mig samma sak?Vems är felet?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Finns ingen chans att stoppa denna och ingen idé att skrämma upp folk för den delen heller.
Jag är övertygad om att fler kommer dö av de ekonomiska skadorna detta medför

Finns Ingen som dött av taskig ekonomi, däremot har man Genom Historien bitit ihop vid kriser o depressioner och de yngre generationerna har byggt upp det som förstörts.

Kommer funka så nu med, alla lånetorskar kann ju dock glömma det mesta framöver
Citera
2020-03-23, 08:25
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle det vara häpnadsväckande? Det är snarare
ett kvitto på att vi för två veckor sedan lyckats ganska väl med att isolera äldre.

När platserna på IVA tryter kommer medelåldern sjunka ännu
mer, pga urval, om vi inte lyckats stoppa smittspridningen nu. Vid det laget skulle sänkt ålder inte vara något vidare.

Det är en myt att yngre inte blir väldigt sjuka. Får de vård är det där emot inte så många som dör.

Eftersom det skiljer sig från statistik att det skulle vara äldre som behöver intensivvård så faller det ur ramen såklart. Men om detta är ett mönster eller ej är för tidigt att säga. Dock kommerde äldre att drabbas också, du kan inte ta ut segern ännu att vi lyckats rädda de äldre.
Citera
2020-03-23, 08:25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Ingen har motståndskraft mot covid-19. Det hjälper inte att ha varit med om tidigare pandemier av annan orsak. Vi ligger efter Italien. Inom ett par veckor kommer det att börja visa sig hur duktiga svenskarna har varit på självisolering och social distansering. Inom ca fyra veckor vet vi hur bra idé det var att åka till fjällen och mingla på afterski och pubar.

Klart de flesta har motståndskraft mot denna sjukdom men nej inte på grund av tidigare pandemier.
Ingen hade antikroppar mot Asiaten heller eller Hong Kong influensan.
Världen går under på grund av ekonomin inte denna sjukdom
Citera
2020-03-23, 08:26
Medlem
Robocraps avatar
Va i helvete???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mAl1x/morgonkaos-i-sl-trafiken-mer-fullsmockat-an-vanligt

Jag ger upp...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Fast det duger inte som förklaring tycker jag...Unga och friska skulle ju få så milda symptom. Sen är såklart mörkertalet stort vilka har milda symptom. Men det är fortfarande häpnadsväckande att så många unga är under intensivvård.

Människor missförstår för att de vill göra det. Det forskarna menar och tittar man på de dödssiffror är att unga ju yngre de är ju kraftigare underrepresenterade bland de svårt sjuka och tvärt om angående äldre. Så det kommer finnas unga som stryker med. Så är det även med influensan. Och det kommer finnas många äldre som klarar sjukdomen galant.

Till ex (Siffrorna påhittade) 100 sjuka yngre 2 till intensiven och 1 död hos äldre 30 till intensiven och 15 döda.

Det viktiga är att dödstalen verkar stiga kraftigt hos de äldre. Därför vill man att de självisolerar sig så de inte översvämmar vården.

Varför blir svårt sjuka? A åldern B bakomliggande sjukdomar C allmänna hälsoläget

I Sverige röker få (Snuset räddar oss?), Färre överviktiga och rör sig troligen mer än genomsnittet. Ta Indien till ex halva landet har väl diabetes och är överviktiga samt att folk bor på varandra. Risken är stor för en slakt. Om nu inte vädret hjälper dem. Sen kan det finnas genetiska förklaringar, men jag tror mer på kulturella. - Ex de äldre har många sociala kontakter. Vi i norden är mer ensamma typen.
Citera
Medlem
Folk måste börja jobba idag eftersom de bara fick vara hemma 14 dagar utan sjukintyg. Varför är Expressen förvånad över överfulla bussar. Folk får inte vara hemma med än 14 dagar. Nu måste löfven säga 28 dagar utan intyg och full sjukpenning. Då stannar folk hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in