Citat:
Ursprungligen postat av
blueberrycake
Vänta tills dödstalen börjar trilla in i hundratals.
Lite som att fråga passagerarna på Titanic om man har förtroende för Kaptenen, när man ännu inte hunnit inse omfattningen.
Jag är inte så säker på det jag! Hela den här soppan har fått mig att inse att svenskar är ännu mer hjärntvättade än jag trodde. Det är riktigt skrämmande att bevittna. Det spelar ingen roll hur många ggr Tegnell uttalar sig tvärsäkert om något och har fel dagen efter eller hur många andra experter som säger att han helt fel. Nej han är ju liksom statsepimediolog! Lyssna på den liksom! Woooow han kan inte ha fel! Vi är inte värdiga att ens kyssa hans fötter! Kim Jong Un måste betrakta Sveriges befolkning med avundsjuka. Jag tror tamejfan att även om det så dog 1 miljon människor i Sverige så skulle majoriteten utav den överlevande fårskocken ÄNDÅ att prisa Tegnell och vår regering för att "de gjorde allt som stod i deras makt."
Nu är det tydligen jättebra att vi har många yngre som intensivvårdas i Sverige:
Citat:
Just nu intensivvårdas nio patienter i Sverige som är mellan 26 och 49 år gamla för corona. Ytterligare tjugo personer mellan 50–65 år ligger också inne på IVA.
Tegnell:
Citat:
Men eftersom yngre har stor chans att klara sig kan man förstås hoppas att det fortsätter såhär, så att vi håller smittan borta från de äldre som faktiskt kan dö, säger han och fortsätter:
– I så fall skulle vi ha lyckats med det som många andra länder misslyckats med, nämligen att hålla smittan borta från de äldre och det vore fantastiskt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Jag förstår inte hans resonemang egentligen, det ena utesluter väl inte det andra? Många unga på intensiven betyder att vi har hållt smittan borta från de äldre? Är det inte mer troligt att vi får
många intensivvårdade unga, eventuellt en del döda unga (förhoppningsvis inte), och ett enormt antal intensivvårdade äldre och många döda äldre?
Återigen så har han inga som helst problem med att han har haft helt fel igen. Ingen ursäkt, ingen tveksamhet. Så här lät det några dagar tidigare:
Citat:
Att en yngre person behövt intensivvård föranleder kanske frågor, då fokus i de svenska smittskyddsåtgärderna tydligt legat på dem över 70 år. Men enligt Folkhälsomyndigheten är det inte konstigt.
– Det här händer, till och med när det gäller den vanliga influensan, någon gång då och då. Det är väldigt olyckligt och sorgligt, men det är så som vår verklighet ser ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Citat:
– Jag har sett statistik från Frankrike där man bara hittade något enstaka fall som intensivvårdats i åldrarna under 70 år. Men det är så att när stora grupper blir sjuka samtidigt dyker även de här ovanliga fallen upp, säger han.
Citat:
– Egentligen ska man inte ge sig in i någon jättestor sifferexercis i den här typen av frågor förrän man kunnat gå ut och kolla hur många av de mellan 20 och 70 år som faktiskt blev sjuka. Då är jag övertygad om att vi kommer att prata om promilleandelar av de yngre som behövt ligga i respirator, säger Anders Tegnell.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/27-%C3%A5ring-yngsta-som-intensivv%C3%A5rdats-f%C3%B6r-corona-1.25650469
Det ska bli intressant att se hans svar
om unga personer börjar dö. Kommer det också att vara "fantastiskt"? Att han kommer att uppvisa någon slags skam eller att erkänner fel när han får frågor om det är nog helt uteslutet.